• LekandeLätt

    Vad händer om hunden biter katten på vår tomt?

    Så här är läget: Vi har en hund som vi ibland har bunden i lina medan vi är ute i trädgården om vi håller på med något och inte kan ha 100% koll. (Det tycker jag är vår fulla rätt på vår egen tomt som för övrigt är väldigt liten.) Hon sitter inte ensam långt ifrån oss eller så utan hon är med men sitter i långlina så att hon inte ska sticka ut på gatan eller så, som säkerhet alltså. Trädgården är inte inhägnad om det spelar någon roll. Är vi på baksidan ett längre tag så är även hon det, men visst jag kan gå med skräp till baksidan utan att ta loss och ta med henne. Har aldrig varit något problem.

    Nu till mitt eventuella problem. En av grannarna längre bort på gatan har skaffat ny katt i vinter. Denna katt går fritt ute. Det som är väldigt speciellt med denna katt är att den gillar hundar. Eller katten verkar helt enkelt inte riktigt riktig i huvudet för att vara en katt. Den kommer och springer rakt fram till både vår och en annan grannes hund och stryker sig mot hunden och slickar på dem. Min hund gillar egentligen katter och vill oftast leka med dem men denna katt gillar hon inte. Om det är för att den är för på eller om det är för att den är svart vet jag inte, de övriga katterna hon känner är inte svarta. Eller om det är för att katten är och pinkar på vår altan kanske? Har ingen aning.

    MEN vad händer om vi i sommar har henne i linan på vår tomt och katten kommer in på vår tomt och hunden nafsar alternativt rent av biter katten? Jag vet att man har strikt hundägaransvar om detta skulle hända på gatan men vad gäller med en löst springande katt på vår egen tomt? 

    År det någon som har orkat läsa allt och har någon aning vad som gäller eller var jag kan ringa och kolla det? Det känns lite överdrivet att ringa polisen men det är bara det jag kan komma på.
     

  • Svar på tråden Vad händer om hunden biter katten på vår tomt?
  • jashrinah

    katten får ont och ägarna får ta den till veterinären , inget annat händer , alla som har utekatt vet att katter kan göra illa sig ! ibland hamnar dem ju i slagsmål med varandra men det är sånt man får ta om man släpper ut katten. 

  • LekandeLätt

    Rättar mig själv, strikt hundägaransvar har man ju inte bara på gatan utan även på tomten och det är väl egentligen även svaret på min fråga när jag tänker efter...

    Men då kommer följd frågan: har kattägaren då ansvar för de skador katten kan tillfoga min hund?

    Ska nog ringa och kolla med försäkringsbolaget i morgon om de vet.

  • Pillar

    Det är ju eran egendom , huset alltså så katten gör ju intrång hos er ?
    Du får gå och prata med katt ägaren kanske och säga det att din katt är på våran tomt / altan och förklara situationen .. Om dem inte vill lösa det synd för dem om deras katt blir biten och självklart katten men nu har du faktiskt din hund kopplad på din mark ..

  • LekandeLätt
    jashrinah skrev 2013-03-19 21:52:04 följande:
    katten får ont och ägarna får ta den till veterinären , inget annat händer , alla som har utekatt vet att katter kan göra illa sig ! ibland hamnar dem ju i slagsmål med varandra men det är sånt man får ta om man släpper ut katten. 
    Jo, jag tycker också det. Men det känns som att hundägare har alla skyldigheter och kattägare alla rättigheter i denna sneda värld. Det lär ju synas om de slåss så jag kan inte låtsas som ingenting (vilket jag inte heller skulle ha samvete att göra)

    Tack för svaret!
     
  • LekandeLätt
    Pillar skrev 2013-03-19 21:56:58 följande:
    Det är ju eran egendom , huset alltså så katten gör ju intrång hos er ?
    Du får gå och prata med katt ägaren kanske och säga det att din katt är på våran tomt / altan och förklara situationen .. Om dem inte vill lösa det synd för dem om deras katt blir biten och självklart katten men nu har du faktiskt din hund kopplad på din mark ..
    Kattägaren är inte den lättaste att ha att göra med och det är därför jag oroar mig. Denna katt kan jag tänka mig även kommer att komma in när vi har dörrarna öppna, vilket vi har hela tiden och vi har ingen grind eller något eftersom hunden inte går ut utan tillåtelse. 
  • Ordis
    LekandeLätt skrev 2013-03-19 21:55:01 följande:
    Rättar mig själv, strikt hundägaransvar har man ju inte bara på gatan utan även på tomten och det är väl egentligen även svaret på min fråga när jag tänker efter...

    Men då kommer följd frågan: har kattägaren då ansvar för de skador katten kan tillfoga min hund?

    Ska nog ringa och kolla med försäkringsbolaget i morgon om de vet.
    Hundägare har strikt ansvar det har inte kattägare. Men de har fortfarande ett ansvar. Sedan får du tänka på att djur är saker. En vanlig huskatt är inte värd många tior. 
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • jashrinah
    LekandeLätt skrev 2013-03-19 21:57:43 följande:
    Jo, jag tycker också det. Men det känns som att hundägare har alla skyldigheter och kattägare alla rättigheter i denna sneda värld. Det lär ju synas om de slåss så jag kan inte låtsas som ingenting (vilket jag inte heller skulle ha samvete att göra)

    Tack för svaret!
     
    slåss dem är det enda du kan göra att försöka avleda detta och jaga bort katten.  mer ansvar än så har du inte. 

    jag är själv kattägare och skulle aldrig komma på tanken att skälla ut någon för att min katt varit på och jävlats med nåns hund , nej om nån av mina  katter hamnar i slagsmål med hund,katt eller annat djur så får den skylla sig själv.

    och skulle min katt tex riva din hund i ögat skulle jag naturligtvis stå för veterinärs kostnaden ! 
  • LekandeLätt
    Ordis skrev 2013-03-19 22:02:31 följande:
    Hundägare har strikt ansvar det har inte kattägare. Men de har fortfarande ett ansvar. Sedan får du tänka på att djur är saker. En vanlig huskatt är inte värd många tior. 
    Nej i inköp är en vanlig huskatt inte så dyr men om det skulle gå så illa så att hunden biter så kanske sjukvården blir väldigt dyr. Även om vi naturligtvis har försäkring. Sen är det ju inte kul varken för katten, ägaren eller oss om katten blir ordentligt skadad, det skulle vara så onödigt.

    Men det känns som att jag kanske målar fan på väggen i onödan och det skulle ju vara väldigt skönt.

    Tack för svaren ni som har svarat! 
  • LekandeLätt
    jashrinah skrev 2013-03-19 22:10:11 följande:
    slåss dem är det enda du kan göra att försöka avleda detta och jaga bort katten.  mer ansvar än så har du inte. 

    jag är själv kattägare och skulle aldrig komma på tanken att skälla ut någon för att min katt varit på och jävlats med nåns hund , nej om nån av mina  katter hamnar i slagsmål med hund,katt eller annat djur så får den skylla sig själv.

    och skulle min katt tex riva din hund i ögat skulle jag naturligtvis stå för veterinärs kostnaden ! 
    Åh, kan inte du flytta till min gata =)
  • Apopan

    Prata med ägaren.
    Jag hade då inte hållit er ansvariga om det vore min katt. Katter är katter och hundar är hundar. Om en har utekatt som stryker på folks tomter får en väl räkna med att katten kan råka i luven på ett annat djur.

Svar på tråden Vad händer om hunden biter katten på vår tomt?