• Anonym
    Äldre 20 Mar 08:37
    8351 visningar
    20 svar
    20
    8351

    Birkahemmet! Vad händer där?

    Efter att ha följt en annan tråd och även sett en del på nätet angående Birkahemmet så undrar jag om någon har varit där och hur ni upplevde det?

    Behöver Birkahemmet granskas? 

  • Svar på tråden Birkahemmet! Vad händer där?
  • Anonym
    Äldre 20 Mar 09:23
    #2
  • Anonym
    Äldre 20 Mar 10:33
    #3

    Min dotter har varit på Birkahemmet.
    De söker fel hos föräldrarn.
    Ca 1 gång i veckan blir ett barn omhändertagen. Altså mamman/föräldrarna får åka hem utan barn.

    Stöd och råd???? Ja kanske men det mesta är att de iaktar och berättar för socialtjänsten vilka fel dom hittar.
    De glömmer också handlingar frame på par som tidigare bott där. 

          

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 20:26
    #11
    Anonym (soc) skrev 2013-03-21 20:07:29 följande:
    Vad vinner socialtjänsten på att ommhänderta barn från välfungerande familjer, och på vilket sätt gynnas birkahemmet av att göra en utredning som visar på föräldrarnas brister tänker du? Birkahemmet får betalt även om deras observationer visar att en familj fungerar bra. Ett LVU är helt oerhört kostsamt, många tusenlappar per DYGN. Vad är din teori omkring att enskilda socialsekreterare med överbelastning, enhetschef med besparingskrav, nämd med budgetansvar och rätt skulle tvångsomhänderta ett barn utan anledning?
    Håller med om att det verkar väldigt konstigt. Speciellt med tanke på hur många barn det finns som far illa och skulle behöva bli omhändertagna. Det känns som att resurserna kanske skulle vara där istället för hos välfungerade familjer.

    En ytligt bekant har berättat hur soc. jagar henne, hon har tre barn med en man som misshandlat henne (enligt hennes utsago) så hon har lämnat honom och flyttat långt från honom. Hon har träffat en annan man som hon har två ytterligare barn med. Denne man har tre barn sedan innan som han har besöksförbud till, min bekanta berättar hur orättvist det beslutet är.

    Hon berättar vidare att soc. är hopplösa, de jagar henne bara för att inte barnen kommer iväg till skolan som de ska, barnen inte är ordentligt klädda och inte heller äter som de ska.

    Jag undrar vidare och hon säger att det är självklart att man inte kan hinna till skolan varje dag och att barnen är sjuka varje vecka. Inte samma barn men alltid något och då stannar alla hemma.

    Jag är djupt oroad över barnen då jag har sett att de inte uppför sig på ett bra sätt, de slåss, springer ut i gatan, försöker verkligen skada varandra och är helt vilda i allmänhet. Den yngsta har varit god och lugn dock, vet ej hur det är nu då det är ett bra tag sedan jag stött på henne.

    Detta är ett exempel på hur en kvinna säger att allt fel ligger hos soc. men vi utanför ser att så inte är fallet. Soc. kan vara barnens enda chans. 
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 08:54
    #13
    KGK skrev 2013-03-21 19:54:59 följande:
    Exempel på hur det brukar gå till på utredningshem och när man har med soc att göra:

    Soc säger att du ger barnen för dålig mat. Du vet att de får utmärkt mat, de växer och utvecklas som de ska, fullt friska, pigga glada. Så du nekar naturligtvis. Du säger
    "Nej det har ni  missförstått, mina barn har alltid fått bra mat, på regelbundna tider, varje dag."
    Soc/utredningshemmet säger:
    "Nej vi vet att det inte är så. Om du inte börjar ge barnen bra mat på regelbundna tider så kommer vi omhänderta dem."
    Du:
    "Men jag gör redan det, det har jag alltid gjort!"
    Soc/utredningshemmet:
    "Vi hör att du brister i självinsikt. Du har två veckor på dig att börja ge barnen bra mat på regelbundna tider, annars kommer vi att ta dina barn."

    Det är som att komma in i ett rum och bära en gul tröja. Och där sitter soc och säger att om du inte tar på dig en gul tröja så kommer vi ta dina barn. Du tror bara att du har gul tröja på dig, då får vi skriva in i journalen att du är psykiskt sjuk, du har vanföreställningar, du kan absolut inte vara i närheten av några barn. Om du tar på dig en gul tröja ska vi se om det finns möjlighet att ge dig vård så kanske dina barn kan återvända till dig om några år. "
    Låter som en mardrömssituation!
    Som att man har hamnat i en film, typ Patient 57. 
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 10:25
    #16
    Gunilla 044 skrev 2013-03-22 10:24:24 följande:
    Soc.gör inte sitt jobb på rätt sätt,herregud vad mina syskonbarn råkade ut för,när min syster gick bort,soc.är skit och förblir skit.
    Vad hände?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Mar 10:29
    #18
    Gunilla 044 skrev 2013-03-22 10:27:56 följande:
    Svarar gärna men inte här
    Ok. 
    Så tråkigt om det blev galet för barnen. Inte nog  med att mista sin mamma så blir det något annat på det. 
Svar på tråden Birkahemmet! Vad händer där?