• Anonym

    Han vill inte ha barnet

    Min sambo vill inte ha vårat 3e barn, jag tjatade och ville så gärna. Tillslut blev jag gravid (pga oskyddat samlag flera tillfällen). Sedan han fick veta har han blivit totalt anti, han sa först att han skulle lämna oss och göra slut, men nör han såg hur ledsen jag blev valde han att stanna. Men han pratar knappt med mig, sover på soffan, de gånger vi pratat slutar det oftast med bråk och  han har flera ggr sagt att han "hatar skiten" och att den kommer förstöra hans liv och att han knappt kan titta på mig eller tål vara under samma tak som mig längre. Han säger att han likväl kan gå och dö och att livet är slut typ pga av barnet.. Vi har rätt ansträngd ekonomi med och han jobbar långa dagar osv. så det gör inte det hela bättre...
    När han säger sådär elaka saker och kallar barnet för skit och att han hatar den så blir jag såklart helt förstöd och ledsen men försöker att inte visa det eller göra någon stor grejj av det. vill inte att vår familj ska splittras eller att han ska lämna oss.. Men vet inte hur jag ska reagera eller göra, han totalvägrar all form av terapi mm.
     så det är ingen ide att ens försöka få med han till något sådant...
     Vad ska jag göra, hur ska jag hantera detta? finns det ett ljus i tunnel för oss, att han kanske ändrar sig och accpeterar och även älskar vårat kommande 3e barn?

  • Svar på tråden Han vill inte ha barnet
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det verkar ju som att ni inte var överens om det tredje barnet. Din man kanske kände sig övertalad, ville att du skulle bli glad men var inte alls beredd på det.

    Barnet är ju på väg och ni måste hantera detta faktum på bästa sätt. Jag tror det är viktigt att du intresserar dig för hans reaktion och hans känslor och ställer dig själv lite åt sidan ett tag. Din tid kommer senare. Om han förstår hur mycket det påverkar dig att han är olycklig kan det leda framåt till något positivt. Skulle du däremot bagatellisera hans reaktion kommer han att känna sig mer sviken och överkörd. Var alltså väldigt mån om honom.

    Hoppas att ni kan närma er varandra senare och välkomna ert barn tillsammans.

    Hälsningar
    Gerd      

  • Anonym

    Tack jag försöker, men vet inte hur. Han "låser in sig" som en mussla och pratar inte ens med mig knappt, bara svarar på tilltall om det är något viktigt.. Han har varit sur nu i flera veckor, månader och det verkar inte bli bättre.
    När han är ledsen/arg så gör han så, typ "silent treatment" så det går inte att föra en disskusion eller komma någon vart känns det som. Har du något tips på vad jag kan göra mer? 

Svar på tråden Han vill inte ha barnet