• Vilgot o Lillpyret

    Dela med er: POSITIVA förlossningsupplevelser!

    Hej!

    Känner mig väldigt orolig inför att barnet på ett eller annat sätt ska ut. Troligtvis kommer jag föda vaginalt men jag vägrar acceptera det, tycker att det känns alldeles för skrämmande för att kunna tänka mig att jag ska gå igenom det. Läser mer än gärna andras förlossningshistorier, tycker att det är spännande och rörande. Men jag har trots det svårt att se att jag skulle kunna klara det.

    Mitt första barn föddes med planerat kejsarsnitt på grund av att han satt i säte. Under den graviditeten såg jag verkligen fram emot en vaginal förlossning, ville kämpa fram mitt barn. Längtade efter att få uppleva det. När det sedan inte blev som jag tänkt så kände jag mig en aning snuvad på konfekten men samtidigt så tänkte jag att huvudsaken är att bebisen kommer ut och att han är välmående.

    Efter snittet fick jag höra från alla möjliga håll och kanter att jag kom lindrigt undan, att jag slapp föda barn. Själv mådde jag dåligt, hade väldigt ont i snittet och tyckte att hela operationen var rätt skrämmande då jag är nålrädd. Jag ansåg inte att jag kom lindrigt undan. De som hade fött sina barn vaginalt var helt återställda en kort tid efter förlossningen medan jag själv kämpade med mitt onda operationssår. I denna veva började jag oroa mig inför en eventuell kommande förlossning. Om nu min upplevelse var så "enkel", hur är det då att föda vaginalt?

    Nu när jag blev gravid igen så började orostankarna komma direkt. Jag har inte riktigt kunnat slappna av denna gång på grund av att jag känner mig stressad inför vad som komma skall. Jag ligger ofta vaken om nätterna och grubblar, känner mig inte tillfreds. Jag tog upp min oro redan vid inskrivningen på mödravårdscentralen och min barnmorska skickade en remiss till Auroramottagningen. Jag ska få komma dit i mitten av april.

    Min man och jag talade ut ordentligt om detta för ett tag sedan. Jag var tydlig med att jag behöver hans fulla stöd. Tillsammans diskuterade vi om vi inte borde försöka få ett snitt beviljat. Efter det samtalet känner jag mig lugnare, det känns som att möjligheten till snitt finns nu. Trots detta så vet jag faktiskt inte vad jag vill. Snittet var jobbigt, det känns konstigt att kämpa för att få gå igenom något så tufft. Tänk om en vaginal förlossning blir enklare? Tänk om jag ångrar mig senare och känner att jag saknar något i mitt liv? Jag kan inte säga vad jag vill därför att jag inte vet hur det kommer bli. Jag känner mig extremt kluven! 

    Mina rädslor då det kommer till vaginal förlossning är följande:

    -Att spricka. Det gör ont i hela mig då jag tänker på det. Det är omöjligt att förstå hur ett barn kan komma ut genom vaginan.

    -Att behöva sys. Jag gillar verkligen inte nålar och jag gillar definitivt inte tanken på att behöva bli sydd i underlivet.

    -Att bli klippt. Ja, jag tycker att den meningen säger allt. Jag vill inte att någon klipper i en del av mig som innehåller känselreceptorer.

    -Att det ska bli bråttom, att barnet behöver komma ut på en gång och att jag måste krysta trots att jag inte vågar. Att det gör fruktansvärt ont att trycka på men att jag måste göra det för att rädda livet på mitt barn. Hemska tanke! Om jag inte skulle klara av att krysta och barnet skulle få syrebrist med någon bestående skada så skulle jag för resten av mitt liv klandra mig själv.

    -Smärtan. Jag tycker att det gör ont och är fruktansvärt obehagligt att lämna cellprov från livmodertappen. Då de tar cellprov använder de en tops. Jag kan inte tänka mig hur det känns att ha ett stort huvud där...

    Det jag är rädd för är alltså inte värkarna utan själva utdrivningsskedet med allt vad det innebär.

    Jag vill gärna att ni delar med er utav era positiva förlossningsupplevelser. Jag vill inte att saker och ting ska mörkläggas utan jag vill att det ska vara ärligt och stärkande. Jag vill känna mig peppad! Jag vill åter igen längta efter att få vara med om en vaginal förlossning! Jag är nu i vecka 26 så det är lite drygt 3 månader kvar till bebisen är beräknad.

    Tack!

    /Michaela 

  • Svar på tråden Dela med er: POSITIVA förlossningsupplevelser!
  • Zinjulu

    Ok! Ska berätta hur jag upplevt det med barn 1, 2 och 3!

    1:an
    Vaginal förlossning
    Tog ca 8 timmar totalt från att vattnet gick hemma, krystade i 20 minuter
    Sydde ett stygn
    En helt perfekt förlossning, hade EDA med.
    Var uppe och gick direkt efteråt och mådde hur bra som helst!

    2:an
    Urakut kejsarsnitt
    Tog ca 4 timmar totalt från första värken hemma.
    Mådde inte bra efteråt, ont vid snittet länge!
    Ville inte ur sängen, kunde knappt heller.

    3:an
    Planerad i gångsättning.
    Tog ca 1 timme från första värken.
    Helt perfekt förlossning med övervakning som gjorde mig mycket lugnare.
    Fick 1 stygn invändigt och hade ingen lustgas eller annan "bedövning".
    Kunde inte blivit bättre än denna! 

    Fråga gärna om du vill veta något annat! Annars önskar jag dig lycka till! 


    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • Vilgot o Lillpyret
    Zinjulu skrev 2013-03-23 21:40:52 följande:
    Ok! Ska berätta hur jag upplevt det med barn 1, 2 och 3!

    1:an
    Vaginal förlossning
    Tog ca 8 timmar totalt från att vattnet gick hemma, krystade i 20 minuter
    Sydde ett stygn
    En helt perfekt förlossning, hade EDA med.
    Var uppe och gick direkt efteråt och mådde hur bra som helst!

    2:an
    Urakut kejsarsnitt
    Tog ca 4 timmar totalt från första värken hemma.
    Mådde inte bra efteråt, ont vid snittet länge!
    Ville inte ur sängen, kunde knappt heller.

    3:an
    Planerad i gångsättning.
    Tog ca 1 timme från första värken.
    Helt perfekt förlossning med övervakning som gjorde mig mycket lugnare.
    Fick 1 stygn invändigt och hade ingen lustgas eller annan "bedövning".
    Kunde inte blivit bättre än denna! 

    Fråga gärna om du vill veta något annat! Annars önskar jag dig lycka till! 
    Vad skönt att höra att du haft så positiva vaginala förlossningar! Hur upplevde du krystvärkarna? Hur kändes det när barnet skulle ut? Hur var det att sys?
  • lövet2
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-03-23 21:21:46 följande:
    -Att spricka. Det gör ont i hela mig då jag tänker på det. Det är omöjligt att förstå hur ett barn kan komma ut genom vaginan.

    -Att behöva sys. Jag gillar verkligen inte nålar och jag gillar definitivt inte tanken på att behöva bli sydd i underlivet.

    -Att bli klippt. Ja, jag tycker att den meningen säger allt. Jag vill inte att någon klipper i en del av mig som innehåller känselreceptorer.

    -Att det ska bli bråttom, att barnet behöver komma ut på en gång och att jag måste krysta trots att jag inte vågar. Att det gör fruktansvärt ont att trycka på men att jag måste göra det för att rädda livet på mitt barn. Hemska tanke! Om jag inte skulle klara av att krysta och barnet skulle få syrebrist med någon bestående skada så skulle jag för resten av mitt liv klandra mig själv.

    -Smärtan. Jag tycker att det gör ont och är fruktansvärt obehagligt att lämna cellprov från livmodertappen. Då de tar cellprov använder de en tops. Jag kan inte tänka mig hur det känns att ha ett stort huvud där...


    /Michaela 
    - Att spricka. Tja, tänk dig ett gummiband. Dra ut det långsamt och det kan bli jättestort utan att gå sönder. Efteråt går det tillbaka till den ursprungliga storleken. Nu är det visserligen vanligt att få någon mindre bristning, men det känns inte eftersom huden liksom blir bedövad när den tänjs ut.

    - Att behöva sys. Huden är fortfarande lite naturligt bedövad och bm använder vanligen kylspray. Inga problem alltså!

    - Att bli klippt. Har hänt mig en gång på 7 förlossningar. Det kändes som att hon gav en liten spruta (storlek tandläkarbedövning ungefär) och jag fattade inte ens att hon klippt förrän efteråt.

    - Att måsta krysta fast man inte törs. Hände mig vid min första förlossning. Bm gav mig en lokalbedövning så jag helt tappade känseln i huden. Då vågade jag krysta.

    - Smärtan. De flesta är överens om att det som gör ont är värkarna och inte själva utdrivningsskedet. Själv har jag använt mig av psykoprofylax och på det sättet blivit helt smärtfri vid krystningen.
  • Vilgot o Lillpyret
    lövet2 skrev 2013-03-23 21:49:52 följande:
    - Att spricka. Tja, tänk dig ett gummiband. Dra ut det långsamt och det kan bli jättestort utan att gå sönder. Efteråt går det tillbaka till den ursprungliga storleken. Nu är det visserligen vanligt att få någon mindre bristning, men det känns inte eftersom huden liksom blir bedövad när den tänjs ut.

    - Att behöva sys. Huden är fortfarande lite naturligt bedövad och bm använder vanligen kylspray. Inga problem alltså!

    - Att bli klippt. Har hänt mig en gång på 7 förlossningar. Det kändes som att hon gav en liten spruta (storlek tandläkarbedövning ungefär) och jag fattade inte ens att hon klippt förrän efteråt.

    - Att måsta krysta fast man inte törs. Hände mig vid min första förlossning. Bm gav mig en lokalbedövning så jag helt tappade känseln i huden. Då vågade jag krysta.

    - Smärtan. De flesta är överens om att det som gör ont är värkarna och inte själva utdrivningsskedet. Själv har jag använt mig av psykoprofylax och på det sättet blivit helt smärtfri vid krystningen.
    Tack för att du delar med dig!
  • Isola88

    Hej min son föddes nu i januari och han låg oxå i säte, jag var oxå mycket nervös inför förlossningen då det är mitt första barn. Men jag fick föda vaginalt eftersom jag helst inte ville göra ett snitt om de inte skulle bli akut,

    och det gick jätte bra! Fick otroligt mycket stöd av personalen som var med och min sambo. Det hela tog endast 2 timmar använde bara lustgas och det fungera bra. Behövde endast sy 3 stygn och har inte upplevt några problem nu efteråt!


  • SötaSarah

    Jag skulle för allt i världen inte vilja ha snitt, det är min mardröm! Tyckte det va underbart att föda barn. Ont gör det såklart men inte så man inte klarade det. Jag va som du inte rädd för värkarna utan när huvudet skulle ut, sys osv. Det bränner såklart när huvudet är på väg ut men att jag sprack kände jag INGENTING av. När han va ute kändes ingenting! Det va så skönt, haha. Jag personligen tyckte de va lite jobbigt att sy men det va för dom hade problem med att få bedövningen att ta, vanligtvis blir man ju helt bedövad! Då känns det ingenting. Det som va värst för mig va att sitta efteråt och sådär men det va ju inte farligt så. Kan tänka mig snitt är tusen ggr värre iaf! Man kunde ju upp och gå utan problem kag gick upp på toa alldeles efter dom sytt klart. Nej helt fantastiskt och alla borde få uppleva en vaginal förlossning :)

  • Nattsvart

    Jag var precis som du livrädd för att spricka, det skrev jag i mitt förlossningsbrev och det märktes att barnmorskan på bb tog min rädsla på fullaste allvar och det gjorde mig trygg för hon förklarade hela tiden vad dom gjorde för att minska risken för bristningar och hur jag skulle göra för att minska risken, t.ex. att krysta efter hennes instruktioner. Fick sy ett fåtal stygn efter och det kändes helt okej, jag var ju överlycklig att det var över och att det bara hade blivit små ytliga bristningar! Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med önskemål och rädslor, fundera igenom ordentligt, skriv ner och prata med din barnmorska!

  • April 99

    har varit med om två fantastiska vaginala förlossningar o vill gärna föda igen!!! skriver från mobilen och den vill inte riktigt samarbetar med mig så får ge ett kort svar. avskyr också cellprov, tanken på att sy gör mig illamående, men när din kropp genomgår en förlossning så är kroppen helt inne i det och bedövad i sig självt. Huden är mer elastisk o kroppen jobbar för att arbeta ut barnet. Min andra förlossning var vi fortfarande i bilen då krystningsrkar kom, jag hängde bara på, kroppen vet vad den håller på med. För din del rekomenderar jag ju att du åker in i god tid så du kan få lugn o ro o stöttning att känna dig trygg med hela förlopoet. Tror de som säger att du kom lindrigt undan ej är insatt i kjejsarsnitt. Har mina två förlossningsberättelser som blogg på min sida om du vill läsa. Fast där är det inte med om sprickningar o att sy, med Edwin(första) så fick jag andra graderns bristning o jag hade inte märkt något o med Sebastian bara liten ytlig. helt återställd o kroppens läkningsprocess går så vitt jag vet betydligt snabbare vid vaginal är vid kjejsarsnitt. Önskar att du får hjälp via aurora o att du får en fin förlossning

  • SötaSarah
    Nattsvart skrev 2013-03-24 07:13:17 följande:
    Jag var precis som du livrädd för att spricka, det skrev jag i mitt förlossningsbrev och det märktes att barnmorskan på bb tog min rädsla på fullaste allvar och det gjorde mig trygg för hon förklarade hela tiden vad dom gjorde för att minska risken för bristningar och hur jag skulle göra för att minska risken, t.ex. att krysta efter hennes instruktioner. Fick sy ett fåtal stygn efter och det kändes helt okej, jag var ju överlycklig att det var över och att det bara hade blivit små ytliga bristningar! Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med önskemål och rädslor, fundera igenom ordentligt, skriv ner och prata med din barnmorska!
    Jag skrev också förlossningsbrev om detta och mi BM tog det på allvar. Jag sprack rätt mycket men det kändes ju inte och va inte alls det som gjorde ont under förlossningen. När bebisen kom ut va jag inte lycklig över bebisen utan att jga överlevt, jag låg och jublade inombords! Sen frågade jag direkt om jag sprack mycket, såg på henne att hon inte riktigt ville svara, haha, men det va ju inte i allra värsta laget!
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Zinjulu
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-03-23 21:47:14 följande:
    Vad skönt att höra att du haft så positiva vaginala förlossningar! Hur upplevde du krystvärkarna? Hur kändes det när barnet skulle ut? Hur var det att sys?
    Jag har alltid upplevt att själva krystvärkarna är det som är minst jobbigt.... Förstå mig rätt nu, men värkarna tar ju oftast många timmar medan krystvärkarna bara vara en kort tid och man får ett slut på det! Det är ju också då man kan påverka

    När barnet ska ut så gör det ju så klart ont, konstigt vore ju annars! Men man går in i sig själv och vet precis vad man ska göra! Vi kvinnor har ju alltid fött barn och vår kropp ställer in sig! 

    Att sys kändes ingenting för mig... Det var ju bara ett stygn!  
    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
Svar på tråden Dela med er: POSITIVA förlossningsupplevelser!