• Äldre 26 Mar 12:20
    16569 visningar
    22 svar
    22
    16569

    Varannandagsfasta?

    Såg på tv igår, på tvåan, ett program där en kille fastade och förutom att han faktiskt gick ner i vikt så blev hans värden mycket bättre. Är det någon som testat detta?

    Han pratade om att till exempel kan man fasta varannan dag, och det är inte sådan fasta som jag tänkte på först, utan det handlar om kalorier, att man ska äta mat med högt näringsinnehåll men lågt kaloriinnehåll, och de dagar man fastar ska man äta 5-600 kcal om man är man och 4-5oo kcal om man är kvinna. Nästa dag äter man som vanligt!

    Och den fastan som han fastnade för själv var 5/2, dvs äta som vanligt i fem dagar, och sedan fasta i två dagar.

    Jag blev jätteinspirerad och tänker att jag har maaaassor av kilon jag vill bli av med, typ gärna 40, men minst 30! Så jag körde igång på direkten och tänkte försöka starta med varannandagsfasta, fast jag kör lite egen variant, max 600 kcal ena dagen och max 1300 kcal andra dagen. Har precis börjat träna och skulle inte palla det om jag inte fick i mig mer näring!

    Så mitt mål med den här egenkomponerade bantar/bättre värden-fastan/dieten är att jag både går ner i vikt OCH mår bättre!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Varannandagsfasta?
  • Äldre 26 Mar 12:38
    #2

    Ok, fast jag vill gärna veta lite mer varför du inte tycker det är ett bra alternativ, kan du motivera lite mer?

  • Äldre 26 Mar 13:13
    #4

    Okej, jag har nog förklarat för dåligt, det handlar inte om att jag ska varannandagsfasta alltid och på det sättet hoppas gå ner 30 kilo, det handlar om att göra det i tre-fyra veckor för att komma igång. På liknande sätt som olika pulverdieter funkar, man startar igång några veckor och får instant feedback iom att man går ner fort i en början och sedan kan man ta förhoppningsvis långsiktiga förändringar vartefter.

    Nej, jag vill bara starta igång på något sätt och undrade om någon har testat det och om de upplevt bättre värden eller att det funkar att kickstarta en viktnedgång?

    Jag önskar verkligen att jag kunde vakna en morgon och bara börja med goda vanor, men jag har haft dåliga vanor i hela mitt liv och om det vore så enkelt att man bara förändrar sina vanor, ja, då skulle det väl inte finnas någon övervikt i världen?

    Jag ringde faktiskt och pratade med min vårdcentral, de ville inte ge mig någon läkartid eller låta mig prata med en dietist för först måste jag bevisa min goda vilja att faktiskt gå ner några kilo. De bad mig återkomma när jag gått ner fem kilo. Men förutom att de är idioter, så bevisar de för mig ungefär vad de flesta tycker om feta människor, att det är ju bara att ändra mat- och träningsvanor så blir allt bra! För är man fet har man inte ätstörningar! De tillfällen då jag ätit tills jag nästan kräks gills inte som ätstörning, eftersom jag inte stoppar fingrarna i halsen och kräks upp det. Hade jag gjort det så hade jag fått hjälp. Hoppas jag, eller de kanske också säger till de som har bulimi eller anorexi när de äntligen vågar ringa att de ska gå upp fem kilo och sen höra av sig igen!

    Jag pratar gärna med någon duktig pt eller dietist, men när det krävs (i mitt fall) att man samlar mod i flera månader innan man ens vågar ringa och så får man ett så drygt svar, då kommer jag aldrig våga kontakta någon annan. Utan jag ser på tv, googlar och hittar information på andra sätt. Och förlåt att jag låter upprörd, men tro mig, jag har vaknat tusen dagar med intentionen att äta balanserad kost och skaffa mig goda vanor, och tusen kvällar har jag gått och lagt mig och misslyckats.

  • Äldre 10 Apr 22:36
    #13

    Nu har jag testat att starta igång och jag kan inte säga att jag kör benhårt på någon fasta, utan jag har hittat någon slags egen påhittad variant med flera idéer ihopmixat, och hittills funkar det faktiskt toppen!

    De senaste 2,5 veckorna har jag gått ner 3,9 kg. Jag äter så få kolhydrater jag kan, och varierar kaloriintaget mellan 500-1300 per dag. Läste någonstans att om man förändrar sitt kaloriintag varje dag så lurar man kroppen att inte gå ner i svält, för det är ju inte dit jag vill, jag vill bara kickstarta!

    Så min dag kan se ut såhär:
    Frukost - 150 gram kvarg, 100 gram frysta hallon (micrat i 30 sek) och 1 tsk vaniljsocker (för att kvargen är så sur)
    Det ger ungefär 150 kcal och det blir jag visserligen inte supermätt på, men jag står mig ett tag!
    Lunch - kokta grönsaker, sallad, 200 gram kyckling eller liknande.
    Middag - 150 g keso, 100 g skinka, grönsaker.

    Vissa dagar när jag vill satsa på färre kalorier hoppar jag över kött, och de dagar jag är extra hungrig så tar jag en skål kvarg med frysta bär till mellis.

    Så det är klart att jag är hungrig, men jag börjar få in flyt på det här och det handlar mycket om för mig att få in annan mat, mat som inte innehåller så mycket kalorier, för jag kommer att både räkna kalorier och dra ner på kolhydraterna. Och när första veckorna är klara så tänkte jag att jag kunde unna mig en kolhydratsdag i veckan, saknar potatis! Men det är en senare fråga. Hittils har jag ätit köttfärssås och blomkål, lite udda kombination, men det funkar!

    Så nu i första skedet ska jag köra tills måndag, sen släpper jag lite på restriktionerna. Men jag har ändå druckit vin de två lördagarna som var!

    För alltså, någon förändring måste göras, jag gillar visserligen mig själv när jag har runda former, men nu är jag inte rund och go, jag är bara fet! Så en härlig kick-start, och sen 0,5-1 kg i veckan fram till sommaren minst!

Svar på tråden Varannandagsfasta?