• candy2013

    Undran om svininfluensa och lite till

    Någon som vet hur länge svininfluensa sprutan funkar och hur länge det är i kroppen?? Har hört att det kan vara i kroppen i många år, blir lite orolig med tanke på narkolepsi, och tog själv sprutan februari 2010. Orolig är jag, eftersom jag sedan 2010 har haft magproblem och det var veckor efter att jag vaccinerades som det började. Hade först ont i nedre delen av magen, och sedan lång tid tillbaks har smärtan kommit högre upp.. Jag tvingas springa till toaletten, har mycket starka smärtor. Det bränner också, innan mat har jag ont, har också ont när jag äter och efter att jag har ätit. Detta har blivit en mycket ond cirkel för mig som får lida pga dessa hemska magsmärtor, har testat olika receptfria saker men der är inget som funkar .. 

    Jag är ingen läkare som sagt var, och dessutom har jag konstant en gasig mage pinsamt men sant och jag skippar stark kryddad mat, äter inte ute eftersom det då gör smärtan ännu värre Jag är mycket rädd för smärtan i övre delen av magen, kan inte slappna av har värme kudde men det hjälper bara för stunden. Jag behöver hjälp/tips vad denna smärta kan bero på??

    Brännande, stark smärta och akut till toa ibland upp till 5 gånger på en dag efter varandra, pinsamt för mig. Reser aldrig bort pga mina besvär med magen  
  • Svar på tråden Undran om svininfluensa och lite till
  • candy2013

    Jag är rädd för att smärtan i övre delen av magen skulle kunna vara magsår eller mag katarr, då pappa hade tarm katarr och i unga år också fick springa på toa flera gånger per dag ... 
    Jag försöker slappna av, men hur när smärtan återkommer?? Detta stressar mig mer än vad det kan lugna mig :( Funderar på vad som är fel... 

  • candy2013

    Vill också tillägga att jag har gjort blodprov flera gånger, men det visar inget & det känns som att man inte blir tagen på fullaste allvar när läkarna inte hittar något fel? Något är det ju som orsakar denna smärta som jag omöjligt kan veta vad det är?Gråter

  • Themis

    Och vilket råd vill du ha här förutom att du borde sökt läkare för längesen?

    Fakta om svinflunsan/vaccinet hittar du här:

    www.dn.se/nyheter/sverige/30-fragor-och-svar-om-svininfluensan
    Hur länge skyddar vaccinet?


    Vanliga vaccin mot säsongsinfluensa brukar ge ett skydd under ca 9 månader, men detta vaccin förväntas ge ett längre skydd.


    Och här:


    www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/oklart-skydd-mot-svininfluensa


    2013, januari:


    Men om du valde vaccin mot svininfluensa 2009 är det oklart om det fortfarande skyddar mot viruset, säger man på Smittskydsinstitutet:


    - Det vet vi inte riktigt för vi har inte gjort någon undersökning på 2012- insamlade prover. Vi har tittat bara på en viss åldersgrupp 25-34-åringar och där ser vi att skyddet åtminstone i juni var gott. Men man är säkert bättre skyddad om man tagit pandemiviruset än om man inte gjort det. Men om det fortfarande är tillräckligt nu tre år senare det är svårt att säga, säger Andreas Mörner, mikrobiolog på Smittskyddsinstitutet.


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • candy2013

    Om någon känner igen symptomen som jag har så skulle det betyda mycket för mig, har varit hos läkare flera gånger men ingen har lyckats sätta diagnos framför allt på vårdcentralen..

  • Themis

    Har någon gjort ultraljud på din mage? Gastroskopi? För annars är det nog dags.

    Magsår kan man idag bota med antibiotika, men då måste man ju få en undersökning och en diagnos.

    Vårdcentralsläkare gör inte utredningar, det är det man har remisser till. Kräv remiss vidare till någon som kan nåt om mage/tarm för tusan!

    Vårt barn har haft magont och sprungit mycket på toa under två månader och nu vet vi att han har en cysta i magen som måste opereras bort, även om den i sig är godartad. Det upptäcktes på fem minuter med ultraljudsundersökning.

    Hade jag varit du och haft daglig smärta hade jag bara gått och satt mig på akuten på närmsta sjukhus och inte gått därifrån förrän de hade gjort ett ultraljud i alla fall. Men det kommer att ta 6-8 timmar väntande först, skulle jag tippa.

    Idag får man hävda sin rätt till vård, annars blir man hemskickad med tipset Alvedon och vila en vecka (det var det de tyckte att vår son skulle göra.)


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Coccolina

    De symptom du beskriver har inget med narkolepsi att göra i alla fall... Och inte med svininfluensan heller...

    Vaccinet anses vara tvunget att tas om varje år för att vara fult verksamt...

    De symptom du beskriver låter väl mer som IBS, Chrons eller liknande tarmsjukdomar...     


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • candy2013
    Gastroskopi gjorde man på mig i augusti 2011, men då hittade man ingenting ... Gjorde ultraljud på magen förra året, då kunde inte läkaren hitta något konstigt han sa att det skulle kunna vara magsår eller magkatarr.. Har inte fått medicin eller något,och smärtan blir ibland så stark att det känns som en kniv som åker in i övre delen av magen..  Och en brännande känsla, mycket obehagligt..
  • candy2013

    Har också tidigare sökt på akuten, men det har blivit blodprov och sen hem/vila... Är rädd att smärtan ska bli starkare..
     

Svar på tråden Undran om svininfluensa och lite till