• Äldre 29 Mar 17:04
    2760 visningar
    6 svar
    6
    2760

    Zambiaadoption och föräldrapenning under vistelsetiden.

    Hej! Jag funderar på att adoptera från Zambia :) via AC. Att stanna i över fyra månader känns bara positivt, det skulle ge mig en möjlighet att lära känna landet. Men utan inkomst under den tiden så fungerar det inte. Jag undrar om någon vet om det finns möjlighet att få föräldrapenning under den tid man vistas i landet vid adoption från länder där det krävs att man stannar en lägre tid tex Zambia eller Kenya? Zambia har inte tillträtt Haagkonventionen om internationella adoptioner vilket innebär att adoptionen måste godkännas av MIA vid hemkomst. :)

  • Svar på tråden Zambiaadoption och föräldrapenning under vistelsetiden.
  • Äldre 29 Mar 18:23
    #1

    Så fort du har fått barnet i din vård får du föräldrarpeng. Däremot får man vänta med barnbidrag och adoptionsbidrag tills tingsrätten har godkänt adoptionen. ( svag adoption)
    Lycka till!

  • Äldre 29 Mar 18:41
    #2

    Det är rätt att du kan få föräldrapenning från den dagen som du fått barnet i din vård. Det är också rätt att du inte kan ansöka om adoptionsbidraget förrän tingsrätten har godkänt adoptionen. Däremot ska du kunna få barnbidrag från månaden efter du fått barnet i din vård, det har vi fått (alltså innan tingsrättsbeslutet). Vi hade inte så lång vistelestid, så jag är osäker på om du måste hem till Sverige innan barnbidraget kan betalas ut. Föräldrapenning vet jag att du kan få redan i landet.

  • Äldre 29 Mar 18:59
    #3

    Vet att Kenya och Slovakien familjer fått vänta och fått barnbidrag för i Sverige.

  • Äldre 29 Mar 23:20
    #4
    Pippi Långstrump skrev 2013-03-29 18:59:28 följande:
    Vet att Kenya och Slovakien familjer fått vänta och fått barnbidrag för i Sverige.

    Ok, då verkar det som att man måste hem till Sverige innan barnbidrag betalas ut. Men om man adopterar från ett land med svag adoption så vet jag att man inte behöver vänta in tingsrättsbeslutet för att barnbidraget ska kunna betalas ut.

    Vet du om de fått barnbidrag retroaktivt för de månaderna de tillbringat i landet när de väl kommit hem till Sverige?  
      
  • Äldre 30 Mar 06:35
    #5

    Tyvärr får man inte barnbidraget retroaktiv.

  • Äldre 30 Mar 07:28
    #6

    Och som det mesta annat med på försäkringskassan så är det lite slumpartat. Man KAN få det retroaktivt om man har tur, En del kenyafamiljer har fått det, men det är inget man kan räkna med utan det får vara en bonus om det kommer. Håller ni er under 6 månader i vistelsetid så ökar den chansen betydligt.

Svar på tråden Zambiaadoption och föräldrapenning under vistelsetiden.