• Anonym (X)

    Allergi som inte syns på blodprov

    Min 3 åring konstaterades med blodprov vara mjölkprotein- och äggallergiker när han var 6 månader. Vi fick gå på uppföljningar regelbundet och när han var 2,5 år gjorde dom ett nytt blodprov som då inte visade på dessa allergier. Vi skulle smyga in mjölken vilket vi försökte. Började försiktigt men han vart jättedålig i magen och fick ännu mer eksem. Vi provade på alla möjliga olika sätt tills jag helt enkelt gav upp då han trots att han blivit blöjfri bajsade på sig varje gång han hade fått i sig lite mjölk. Även ägg verkar ha samma effekt. Min sambo tycker att jag är knäpp. Säger läkarna att han tål mjölk så gör han väl det men det gör han ju uppenbarligen inte. Nu är han helt mjölkfri och vi har inga problem.
    Kan det vara så att det inte syns på testet? Och varför försvann det? Nu är vi utskrivna från uppföljningar eftersom han "ska tåla" mjök och ägg. 

  • Svar på tråden Allergi som inte syns på blodprov
  • Allergiexperten

    Hej! Mjölkallergi växer oftast bort men kan ta olika lång tid, det är det som testet visar. Men att testet nu visar att han inte har allergi betyder inte att han därför absolut tål mjölk ännu vilket också symtomen visar.
    Jag tycker att han bör ha mjölkfrihet ytterligare några månader innan ni försiktigt smyger in mjölk igen. Börja då ytterst försiktigt med exempelvis bröd som innehåller mjölk, därefter mjölk i maten, sen lite yoghurt eller filmjölk och allra sist ren drickmjölk. Låt introduktionen ta lång tid och backa så fort symtom med eksem eller diarré kommer.
    Ägg är också ett starkt protein vilket brukar ge eksem. Ofta kan man har en positiv äggtest om man också är allergisk mot mjölk men det behöver inte betyda att man är äggallergisk för all framtid utan det kan växa bort vilket också skett i er sons fall.
    Jag skulle råda er att ta kontakt med den läkare som tidigare utrett er son för samtal om symtomen er son har, det är ju läkaren som vet hur hela förloppet varit.
    Mjölk är en viktig näringskälla för barn och kan sonen inte dricka mjölk ännu bör ni fortsätta att få fullvärdig ersättning på recept tills han kan dricka mjölk utan symtom. Ta upp den frågan med er läkare.
    Vänlliga hälsningar Anitha   
     

Svar på tråden Allergi som inte syns på blodprov