• Diana45

    45 år & ED i Sankt Petersburg

    Hej, jag har precis kommit hem från Sankt Petersburg och Ava-kliniken. Jag träffade Diana som är läkare där.
    Mötet kändes bra men det blir väldigt mycket information att ta in och jag landande en timme innan avtalad tid hos läkaren (inte att rekommendera). Jag flög med Air Baltic och det var otroligt smidigt och går snabbt. Det krångliga eller rätt krångliga med Ryssland är visum. Men nu går det att ansöka på Visumcentralen på Klara Östra Kyrkogata 2A. Det är tre minuter från centralstationen i Stockholm. Vad jag inte kände till  är att det krävs en visarapport som du skriver ut när du bokat hotellet det kostar cirka 250 kr. Om du har glömt bort det så finns det dator och skrivare där och jag betalade med mitt Visakort. Resan två dagar till Ryssland kostade med Air Baltic 1249 kr och hotellet cirka 500 kr (Nevsky Aster hotell) ligger två minuter från Ava-Kliniken. Sankt Petersburg är en vacker stad. Jag blev smått förälskad i staden. Mellan hotellet och Ava-kliniken finns ett fik med olika maträtter, rysk, asiatisk och amerikansk. Väldigt fint inrett och inte speciellt dyrt.

    Läkaren upptäckte tyvärr en endometrioscysta som var 5 cm. Jag blir rätt trött på den svenska läkaren som inte tog bort den när de tog bort myomen genom bukoperation för fyra veckor sedan. Nu har jag skrivit till min svenska läkare och vi får se om han tycker att det är värt att ta bort den. Jag vill ju så gärna optimera mitt försök. Min embryodonation kommer att kosta cirka 34 000 sek (39000 euro). Då kommer två donerade fräscha embryon återinföras i augusti om allt ser bra ut. Jag kommer inte ha några att frysa och jag vill inte heller ha det eftersom jag då är klar med mina barnförsök. Hormonmedicinerna kostade 3300 sek och jag valde att köpa den på plats eftersom jag inte säker på att läkare i Sverige kommer att skriva ut den till mig. Ava-kliniken kommer snart ändra sina priser till 47000 euro för samma behandling. Jag har sett att Elite i Riga tar 26 000 euro för delad äggdonation/embryodonation om du har tid att vänta några månader.

    Den finaste var absolut när doktorn beskrev äggdonatorn. Jag kände sån kärlek inför hennes vilja att hjälpa mig (jag förstår att en avgörande del är pengar). Jag har själv donerat när jag var ung i USA. Men det kändes ändå så mäktigt att få höra om det personer som ska hjälpa mig att få barn. Läkaren anser att jag har 50 % procents chans med edometrioscystan och 72 % chans att bli gravid om den tas bort. Äggdonatorn har bidragit till en tvillinggraviditet och en singelgraviditet. Jag önskar att äggen kommer vara av topkvalité, det kommer kännas så mycket bättre, såklart. Jag har blivit gravid med IVF vid 40 med egna ägg och då hade jag både myom (2,5 cm) och endometrios (chokladcysta). Myomet växte under graviditet till 12 cm i diameter och jag födde ett friskt barn i vecka 37 + 6 med planerat kejsarsnitt.

    Nu kommer jag till det riktigt svåra problemet att få göra VUL för att kolla tillväxten av livmoderslemhinnan. Kvinnoläkaren där jag är listad hjälper mig inte. Det förslag jag har fått är från en annan privat klinik att betala det själv. Jag vet inte i dagsläget vad det kostar. Jag ska fråga min barnmorska där jag är listad hos familjeläkaren om de kan ta efterfrågade prover och eventuellt kolla livmoderslemhinnan. Jag har även varit kontakt med Mama Mia i Stockholm och flera privata kliniker i Stockholm men de kan inte heller hjälpa till. Det känns riktigt frustrerande att inte få hjälp. Nu ska jag även fråga läkaren som utförde operationen eller Carl von Linne där jag gjorde IVF. Jag tar tacksamt emot hjälp om någon har något tips!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-07 06:30
    För att få visarapport om du väljer Nevsky Hotel Aster
    www.nevskyhotels.com/en/st_petersburg_hotels/nevsky-hotel-aster/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-07 06:31
    Det kallas Visa support på den länken!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 21:22
    Nu har den svenska läkaren ringt, men jag var och tränade så jag missade samtalet. Jag har även mejlat Dr Diana på Ava-kliniken för att få reda på vad det kostar att göra en endometriosoperation på kliniken. Efter att har ringt tre gånger till en privat klinik så bokande de in mig på två ultraljudstider för att mäta livmodersslemhinnan i september, det var omöjligt att få en tid tidgare men jag är glad att jag fick två tider :) Alla kliniker som jag har varit kontakt med säger att de följer svenska riktlinjer och där åldersgränsen är 42 år. Alla utom en och hon heter Eva och hon finns i Stockholm. Hon tar 1400 kr för ett ultraljud. Om någon här behöver hennes hjälp så är telefonnumret 0707668444.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-30 07:58
    Jag blev så glad för "peppen" tack Micke78 och tack Skalmann för info om läkare!

    Just nu så äter jag Anna Skippers Raw Green för att försöka bli mera basisk och Indole-3-Carbinol som sägs ska balansera östrogendominans. Ava-kliniken har även rekommenderat Vitamin E en månad innan återinförandet. Efter återinförandet kommer jag ta progesteron och helst naturligt. Jag har även ätit folsyra sedan några månader tillbaka. Jag försöker slutligen äta så lite vitt mjöl och socker som jag kan klara av. Till lunch och kvällsmat har jag valt grönsaker i stället för ris, pasta och potatis. För utom det tränar jag tre gånger i veckan och har gått ner 12 kg. Vad som än händer så har det här gjort att jag tar hand om mig på bästa sätt:)

    Ibland undrar jag om jag ska ta alla hormoner eftersom jag av någon lustig anledning har exakt samma cykel. I Ryssland ska återinförandet ske den 28-2 augusti. När jag räknade ut ägglossning har jag exakt samma cykel själv 28 - 2. Men jag kommer ta hormonerna för veta att jag har gjort allt jag ska göra.

    I maj ska läkaren titta på min endometrioscysta och han lovade att punktera den. När jag pratade med CVL så tyckte inte de att det var relevant att punktera cystan. Men min läkare hemma ska göra det eftersom det var min önskan.

    Nu väntar jag mest på att börja den här resan och snart ska jag ansöka om visum så att det är klart. Intyg för Länsförsäkringar, Visa rapport och ett passfoto.

  • Svar på tråden 45 år & ED i Sankt Petersburg
  • Diana45
    Fiamedbarn skrev 2013-07-28 19:38:35 följande:

    Vad spännande! Hur har det gått?


    Jag gav upp den resan. Nu väljer jag delat föräldraskap genom surrogatmamma.
Svar på tråden 45 år & ED i Sankt Petersburg