• oliviaz

    kan detta vara pollenallergi?

    Är lite fundersam, jag har damm/kvalsterallergi och mina symptom då är de klassiska med rinnsnuva, kliande ögon och nysningar. Senaste veckorna, sen det blev varmt, har jag haft konstigt halsont. Det är liksom svidandeont långt bak i svalget. Nu i helgen har jag dessutom varit så trött, känner mig nästan som full när jag vaknat. Har dessutom haft en allmän sjukdomskänsla i kroppen (nästan som influensa) men ingen feber. Har dock inga problem med ögon eller rinnande näsa, är täpt i näsan men har inte det klassiska allergirinnet. Kan det här ändå vara pollenallergi? Har även de senaste åren fått en besvärlig hosta som inte tycks hänga ihop med förkylning. Det bara börjar helt plötsligt och sen kan jag hosta konstant i 8-10 veckor mest på kvällar, nätter och mornar. Funderar på om även detta på nåt sätt kan hänga ihop med allergi? Förstår att det kan vara svårt att uttala sig om vad som är vad men vill egentligen mest veta om det kan vara pollenallergi även om man inte har de klassiska symptomen?

  • Svar på tråden kan detta vara pollenallergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Symtomen du beskriver kan vara pollenallergi, det är individuellt hur man reagerar. Hosta kväll, natt och morgon kan vara reaktion på pollen man utsatts för under dagen. 
    Man bör tänka på att byta kläder och duscha direkt när man kommer in hemma, då minskar halten av pollenallergen och symtomen kan lindras. Man bör också ta en antihistamintablett dagligen för att dämpa symtomen men jag vill också råda dig att också ta kontakt med läkare för bedömning av hostan. Om hostan beror på pollen finns läkemedel som lindrar även den. 
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden kan detta vara pollenallergi?