• Cherry Cupcake

    Black molly har fått ungar, vad gör jag? snabb hjälp tack!

    Tittar till akvariet åt en kompis och nu har en gravid hona som placerats i egen "bur" i akvariet fått 4 ungar. två är döda och ligger på botten. två lever och håller sig vid ytan.
    mamman ser lite ..risig ut? ä jag vet inte hur fiskar ska se ut. men kanske lite risig.
    sedan tidigare bor ett lite större stort yngel i buren.
    vad gör jag nu?
    hon fick antagligen ungarna i natt.
    ska jag ta ut honan? har hon fött klart? hon ser mycket smalare ut än igår..
    är det hon som dödat ungarna?

  • Svar på tråden Black molly har fått ungar, vad gör jag? snabb hjälp tack!
  • viseversa

    4 låter väldigt lite. Jag hade låtit henne vara kvar i buren. Och plocka bort dom döda ungarna. Kan du inte ringa din kompis?

  • Philippa

    Ring en djuraffär och rådfråga, dom brukar ha öppet en söndag.

  • Whitetrash86

    normalt för en hona är ju att få upp till 100st så bara 4st låter ju konstigt.

    Hur varmt är det i akvariet? Ph-värdet? Rent vatten?

  • Cherry Cupcake

    jo fick tag i min kompis nu och han sa att jag inte behövde göra något.
    har ingen aning om värme och dylikt. jag skulle bara mata dom! :P
    det ser rent ut tycker jag.
    fattar inte hur en hona ska kunna få 100 ungar, det är inte fysiskt möjligt, ungarna är ganska stora..
    fattar inte hur hon fick plats med 4 ens i magen..

    tack för hjälpen iaf :)

  • Whitetrash86

    hmm står att en hona normalt från mellan 7-16 yngel.. men samtidigt att en kull kan innehålla upp till 100.

    men men om kompisen din säger att du inget ska göra så är det troligen lugnt, 

  • paret

    De flesta honor som stoppas i boxar för att föda blir fort risiga i kroppen, de måste få simma mera, jag hade tagit ut honan som inte mår bra, slängt de döda ynglen pch låtit de levande vara kvar.
    Det finns superkrossat flingfoder till ynglen, har han sånt?

  • Emma Hoffmann

    Min black Molly fick 35 st på en gång men honorna är elaka mot varandra, borde man separera mammorna o ha dom var för sig med sina ungar!?

Svar på tråden Black molly har fått ungar, vad gör jag? snabb hjälp tack!