• Anonym (lvu)

    Socialen omhändertog min bebis.. Akut lvu!! HJÄLP

    För att göra historien så kort och simpel som möjligt och för att inte röja min identitet så har socialtjänsten gjort ett akut omhändertagande av min 4 månaders bebis när hon vårdades på barnintensiven för misstänkta skador från shaken baby. Jag har en son på snart 5 år sedan tidigare (ej samma pappa) som jag har ensam vårdnad om.

    Hon har fått två st krampanfall/livlöshetsattacker. Vid första tillfället så var jag på en barnaktivitet med min son, dagtid på en helg.  Har biljetter och andra personer som var närvarande som "bevis". Min dåvarande sambo ringer och är panikslagen för att hon är livlös, jag skriker åt honom att ringa ambulans och ringer och fixar akut barnvakt och försöker ta mig till sjukhuset, när jag kommer dit så har de redan kommit in, blivit undersökta och hon har fått lite krampmedicin och är pigg och "som vanligt" Jag stannar  med henne i två dagar och de gör en grundlig undersökning med EEG, EKG, hjärt- och lungröntgen, skallultraljud genom fontanellen, och hjärtultraljud, blodprover osv.. Men hon mår bra, det enda de hittar är att hon har reflux, och att det kan höra ihop med såna livlöshetsattacker. Vi åker hem och jag är lättad men samtidigt kan jag inte sova, är rädd för att hon bara ska sluta andas eller få en till attack.. Vi åker hem på måndagen. Under veckan är väl det mesta som vanligt, men på natten till söndag så blir min äldre son magsjuk, och har diaréer. På morgonen ber han om bananer och blåbärssoppa, jag går iväg vid 10 och ska handla, det tar mig ungefär 20 minuter och när jag står och packar varorna ringer min dåvarande sambo och gråter och skriker att det har hänt igen att ambulansen redan är där, jag får panik, gråter och slänger på luren, springer hem och störtar in genom dörren och bara skriker, ambulanspersonalen försöker lugna mig men jag är så chockad..
     Jag följer med ambulansen och sonen blir hämtad av sin bonusfarfar och min dåvarande kommer efter ambulansen.

    De åker in på akuten med henne, men hon måste efter ca 30 minuter flyttas till ett barnsjukhus med speciell barnintensivvård. Jag är i upplösningstillstånd. Jag fattar inte riktigt vad som sker. De tar in henne, och efter ett par timmar har de hunnit operera in ett dränage och sövt ner henne kraftigt och lagt in respirator och tusen tusen sladdar.. När man äntligen får se henne så hänger jag inte riktigt med i vad som händer runtomkring, men jag har ett vagt minne av att vi står där.. Vi får ett rum så vi kan vara på sjukhuset när hon är där.
     
    På kvällen visar en doktor en röntgenbild på vätskan och blödningarna som uppstått i hjärnan. Jag bara gråter, de pratar om att en blodpropp kan ha orsakat det. På natten försöker jag sova men det går väldigt dåligt. 

    Dagen efter kommer polisen och hämtar både mig och min då sambo, jag har nog aldrig blivit så chockad i hela mitt liv, jag hade aldrig kunnat tänka mig att de skulle kliva in och bara forsla med oss.. Poliserna är iaf jättesnälla mot mig och vänliga, jag blir släppt ganska omgående men sambon hålls kvar i två dygn.

    När jag släpps får jag veta att socialtjänsten gjort ett akut omhändertagande av min lilla bebis. Jag får panik, och vet inte hur fan detta kan vara sant, jag var ju inte ens hemma.. Jag hade ingen anledning att misstänka min dåvarande sambo! Vi har möten med socialtjänsten innan han kommer ut och jag känner att de tror på mig. Jag överklagar det akuta omhändertagandet men det blir fastställt, nu ska jag överklaga deras ansökan om fortsatt LVU. Polisens hantering går sakta, jag är fortfarande misstänkt för att ha skakat min dotter         , vilket gör att mina socialhandläggare säger "vi tror på dig, men vi kan inget göra.. vi måste följa rutinerna" Min dotter är fortfarande på sjukhus, jag är dä rpå dagarna när min äldre pojke är på förskolan och sover hemma med honom. Min mamma berättar att han sagt att "pappa har skakat lillasyster såhär" och senare säger han det till mig. Jag separerar omgående från min dotters pappa. Jag informerar polisen, och socialtjänsten, de ska förhöra honom i morgon, sk barnförhör. Jag vet fan itne vad jag ska ta mig till, jag har inte gjort något, men jag behandlas som en brottsling. Jag mår så fruktansvärt dåligt, jag samarbetar bara med socialtjänsten och jag ser hur de lider med mig men de verkar "låsta" i sin hantering sålänge jag är misstänkt.. Vet snart inte vad jag ska göra, detta är den tredje veckan min dotter är på sjukhus och de tror hon får lämna sjukhuset snart. Har försökt få till att jag ska placeras på utredningshem med båda mina barn, utan pappan. Jag vill inget annat än att bara få vara tillsammans med båda mina barn.

    Jag är verkligen bara en helt vanlig mamma, som för bara tre veckor sen hade en helt vanlig familj, jag vet inte hur fan jag ska komma ur detta..

    Kan nån ge mig råd..  

  • Svar på tråden Socialen omhändertog min bebis.. Akut lvu!! HJÄLP
  • Nyfikna72

    Du får vä vänta på att utredningen blir klar? Har ni inte gjort nåt så har ni väl inget att oroa Er för?

  • Anonym (lvu)
    Nyfikna72 skrev 2013-04-08 16:52:25 följande:
    Du får vä vänta på att utredningen blir klar? Har ni inte gjort nåt så har ni väl inget att oroa Er för?
    Men snälla hör vad jag säger, alla bevis tyder på att min fd sambo gjort något mot henne! Jag är 100 % övertygad om att han gjort det eftersom alla indicier pekar mot det. Jag förstår bara inte varför detta ska behöva ta sån tid, innan det ens kanske blir en rättegång så kan det ha gått 6 månader! Det har redan gått tre veckor och inte mycket har hänt. Jag vill bara att polisen ska släppa på min misstanke för jag förstår inte vad det skulle finnas att misstänka mig för.

        
  • Anonym

    Stackare. Fortsätt samarbeta som du har gjort. Utredningen kommer att bli klar så småningom och då att det är din exsambo som har gjort detta. Då får du tillbaka din dotter såvida de kan lita på att du inte kommer att träffa exsambon mer. Jag antar att han åtalas om det går att bevisa att det är han som har gjort det. Självklart nekar han men din son kanske poliserna tror på.

  • Whitetrash86

    Förstår att det är fruktansvärt jobbigt. Men tyvärr kan du inget annat göra än att bara vänta och låta systemet ha sin gång.
    Du kommer ha båda dina barn hos dig snart. 

  • Queenie70

    Det är mycket möjligt att du och ditt äldre barn kommer att placeras tillsammans med babyn när barnet skrivs ut från sjukhuset. Antagligen under kvarstående LVU, för att kunna skydda barnet om du av nån anledning skulle få för dig att ge dig av med barnet och gå tillbaks till pappan. (sånt händer hela tiden) Men nog ska ni kunna vara tillsammans.

  • Ordis
    Nyfikna72 skrev 2013-04-08 16:52:25 följande:
    Du får vä vänta på att utredningen blir klar? Har ni inte gjort nåt så har ni väl inget att oroa Er för?
    Varför så spydig? 
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Anonym (lvu)
    Queenie70 skrev 2013-04-08 17:03:31 följande:

    Det är mycket möjligt att du och ditt äldre barn kommer att placeras tillsammans med babyn när barnet skrivs ut från sjukhuset. Antagligen under kvarstående LVU, för att kunna skydda barnet om du av nån anledning skulle få för dig att ge dig av med barnet och gå tillbaks till pappan. (sånt händer hela tiden) Men nog ska ni kunna vara tillsammans.



    Jag kan inte ens föreställa mig att leva ihop med en man som gjort något sånt mot ens barn?? Att det ens finns såna människor, är det möjligt? Jag vill bara ha mina barn och vara ifred, kommer aldrig mer ens vilja se åt en mans håll.. När den man litar på mest i hela världen kan göra nåt sånt här så får man inte direkt någon tilltro till mänskligheten
  • Ordis

    Fortsätt samarbeta med polis och soc. Hoppas det löser sig snarast.


    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Anonym
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-08 17:07:20 följande:

    Jag kan inte ens föreställa mig att leva ihop med en man som gjort något sånt mot ens barn?? Att det ens finns såna människor, är det möjligt? Jag vill bara ha mina barn och vara ifred, kommer aldrig mer ens vilja se åt en mans håll.. När den man litar på mest i hela världen kan göra nåt sånt här så får man inte direkt någon tilltro till mänskligheten
    Så resonerar en riktig mamma. Bra. Jag tror soc har insett detta och du kommer säkert få bo med bebisen och sonen i ett jourhem tills polisutredningen är klar.
Svar på tråden Socialen omhändertog min bebis.. Akut lvu!! HJÄLP