• Evighetsmaskin

    När prova utlandsflytt?

    Vi har ett barn i dagis och ett i åk 2. Jag vill prova Spanien en termin i svenska skolan till en början, bostad och arbete är klart. Visst är det bäst att prova när de är små?

  • Svar på tråden När prova utlandsflytt?
  • Selma1966

    Jag var utomlands en period som tvååring (men det minns jag inte själv) och gick skolan utomlands i nian... träffade där svenska familjer med barn i alla åldrar. Det gick bra för alla. De yngre hade inte så höga krav att prestera medan de äldre hade viss fördel att vi redan kunde ett par andra språk... De yngsta lärde sig språket väldigt snabbt (men glömde det så fort de kom hem till Sverige igen). De har större nytta av det när de är äldre (ser bra ut i mitt CV) men de yngre acklimatiserar sig lättare.

  • Cocolino

    En termin ar ju inte sa lange, hinner ni ens vanja er vid flytten innan ni ska hem igen? Annars ar det nog smidigast for barnen att aka nar de ar sma, de ar ju mer anpassningsbara. Jag bodde forsta gangen utomlands i hogstadiealdern, en lite svar tid att byta miljo men som sagt bevarar man ju mer av sprakkunskaperna. Nar borjar barnen skolan i Spanien? Har i Frankrike borjar de i école maternelle (vanliga skolan, utan skolplikt innan 6 ar, men i stort sett alla franska barn gar dar) vid 3 ars alder. De svenska skolorna har brukar deltidsservice for maternelle-aldern och inget pa heltid forrens 6 ar, det finns inget motsvarande svensk forskola. Ett svenskt barn som kommer direkt in i arskurs 2 i en fransk skola skulle nog fa en liten chock, det ar mycket striktare, kraven ar mycket hogre pa barnen och laxor varje dag... Hoppas allt gar bra for er!

  • Evighetsmaskin

    De ska gå i svensk skola och dagis enligt svensk läroplan på svenska. Jag tycker man bör prova ett år och minst en termin.

  • Pistou
    Evighetsmaskin skrev 2013-04-11 13:56:27 följande:
    De ska gå i svensk skola och dagis enligt svensk läroplan på svenska. Jag tycker man bör prova ett år och minst en termin.
    Vad menar du med "De ska gå i svensk skola..."? Är det så att ni kommer ni att bo i Fuengirola (Solkusten) där dina barn redan har fått en plats garanterad i den officiella Svenska skolan?

    Om du redan har både arbete och bostad på plats, är det väl bara att åka? Barnen i den åldern anpassar ju sig snabbt. Om barnen kommer att prata svenska både i hemmet och i skolan är det ju mest fråga om en miljöomställning och det kommer säkert att gå bra!
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Cocolino

    Jag haller med Pistou, om det anda ar svenska som pratas i skolan och hemma sa ar det ju mest en flytt-omstallning for barnen. Om ni verkligen vill att de ska fa erfarenhet av Spanien sa blir det ju inte sa mycket om de gar i en hel-svensk skola kanske... 

  • Evighetsmaskin
    Pistou skrev 2013-04-19 17:36:09 följande:
    Vad menar du med "De ska gå i svensk skola..."? Är det så att ni kommer ni att bo i Fuengirola (Solkusten) där dina barn redan har fått en plats garanterad i den officiella Svenska skolan?

    Om du redan har både arbete och bostad på plats, är det väl bara att åka? Barnen i den åldern anpassar ju sig snabbt. Om barnen kommer att prata svenska både i hemmet och i skolan är det ju mest fråga om en miljöomställning och det kommer säkert att gå bra!
    Ingenting går att garantera som klart men i skolan är det bara att sända in papper och betala har jag läst, vi har fått ett bud på ett hus antaget och det är lätt att hyra annars, jag kan arbeta med samma där som här och hustrun har 3 olika som erbjuder samma arbete som här. Återstår bara att pussla ihop på några månader.

    Enda haken nu är att hustrun har höga inkomster här och man vet inte hur det går där, då det är 100% prestationsbaserat så lönen lär minska, men ska bytas emot livskvalitet.
  • Cocolino

    Ring skolan och kolla, de borde ju kunna saga ganska direkt om det finns plats for barnen. Later annars som ni har det ganska figured out, och livskvaliteten ar ju en annan i Spanien kanske. Vet inte hur krisen paverkat Solkusten, men enligt vanner i Barcelona och Madrid sa ar den ganska pataglig dar. Kan ju ocksa vara vart att tanka pa om man tanker leva pa kommission (eller jag kanske missforstod om din frus jobb?) Lycka till, om allt klaffar sa blir det sakert ett minne for livet, bade for er och barnen Glad

  • Vaniljkex

    Sa tidigt som mojligt ar val bast. Med lite aldre barn vill man ju inte stora skolgangen alltfor mycket, och kanske inte bara for att prova pa om man gillar ett nytt stalle, utan bara om man ar valdigt saker pa att flytten blir bast for alla i familjen. Vi funderar valdigt mycket over hur skolan kommer att paverka var bostadsort, och nu nar vi har en fantastisk skola for barnen, sa kanns det som att vi ar mer eller mindre fast har i London - inte for att det ar nagon uppoffring att bo har, men kan ju knappast med gott samvete flytta till nagot som vore samre for barnen.

Svar på tråden När prova utlandsflytt?