• Äldre 12 Apr 10:58
    14147 visningar
    17 svar
    17
    14147

    Adoptera från Taiwan

    Är det någon som befinner sig där jag och min man är just nu?! Vi har fått medgivande från kommunen, våndats över långa köer och landval och håller just nu på att samla ihop papper till Taiwan. Trots alla inlägg på nätet och annat jag läser känner jag mig isolerad och ensam i den här situationen. Är det någon som känner till någon fysisk plats där man kan träffa andra som är på väg att adoptera? Det skulle vara så skönt att dela farhågor och förhoppningar med andra blivande adoptivföräldrar Vi bor i Stockholm ...

  • Svar på tråden Adoptera från Taiwan
  • Äldre 13 Apr 10:58
    #1

    Grattis till medgivande och papperssamlande!

    Vi kom hem med vår dotter från Taiwan, adopterad via Bfa, för 3.5 år sedan. Taiwan är ett fantastiskt land med välfungerande barnhem där man månar varmt om barnen och vikten av anknytning, förberedelse inför adoptionen etc.

    Vill tipsa dig om Taiwanlistan som är en sluten yahoo-grupp dit man anmäler sitt intresse. Där kan man få kontakt med andra i olika skeden av adoptionen och det är lätt att få svar på frågor, funderingar, tips etc. Vet tyvärr inte vem/vilka som är moderator där längre men tror att de brukar ploppa upp härinne ibland. Kanske någon annan vet vem su ska inboxa härinne?  Det finns även en Taiwangrupp på Facebook där man kan få kontakt med andra som är på väg att adoptera eller har gjort det.

    Lycka till! 

  • Äldre 13 Apr 21:43
    #2

    Känner tyvärr inte till någon fysisk plats, men jag bor inte i Sthlm heller...
    Fb-gruppen "Taiwan adoption" är mer aktiv än yahoolistan.

  • Äldre 13 Apr 21:55
    #3
    Krokodil skrev 2013-04-12 10:58:52 följande:
    Är det någon som befinner sig där jag och min man är just nu?! Vi har fått medgivande från kommunen, våndats över långa köer och landval och håller just nu på att samla ihop papper till Taiwan. Trots alla inlägg på nätet och annat jag läser känner jag mig isolerad och ensam i den här situationen. Är det någon som känner till någon fysisk plats där man kan träffa andra som är på väg att adoptera? Det skulle vara så skönt att dela farhågor och förhoppningar med andra blivande adoptivföräldrar Vi bor i Stockholm ...
    Adoptionscentrums lokalavdelningar Stockholm-Norr o Stockholm-Söder är ju båda ganska aktiva Stockholms stads resurscentrum för adopterade anordnar en del träffar o utbildningar .... Kolla på respektive hemsidor ..
  • Äldre 17 Apr 22:43
    #4

    @Mandarinmamma Skönt att höra att du har så positiva upplevelser av Taiwan Hoppas allt går bra med er dotter! Stort tack också för dina tips!

  • Äldre 17 Apr 22:44
    #5

    Tack Hjärtat längtar och En glad för era tips!

  • Äldre 19 Apr 08:34
    #6

    Vilken organisation tillhör ni?
    BFA eller BV?

  • Äldre 20 Apr 18:35
    #7

    Vi har våra papper i Taiwan sedan några månader tillbaka. Jag skulle vilja ha kontakt med andra Taiwan-familjer i samma läge och har inboxat Pulkåkarn angående Taiwanlistan flera gånger men inte fått något svar. Finns det någon annan som kan adda till listan? 

  • Äldre 20 Apr 22:56
    #8

    Lith:
    Har du fb?
    Sök på gruppen Taiwan adoption!

  • Äldre 13 Sep 21:06
    #9

    Kan ni berätta mer om adoption från Taiwan?
    Varför har ni valt landet?
    Positivt/ negativt?

    Spelar valet av organisation någon roll?

    Är det fler pojkar eller flickor som adopteras från Taiwan. (Ok säkert fånig fråga)

    Hur länge får man vänta på BB och RB?

  • Äldre 14 Sep 20:28
    #10

    Läste på BV sida att det är 8 månader mellan BB och RB, är det alltid så i Taiwan eller är det olika för BFA? Det måste ju vara tortyr att vänta så länge!

  • Äldre 19 Sep 11:17
    #11

    Hej Snöflinga! Det kan ta både kortare och längre tid beroende på domare och olika omständigheter, men man får vara beredd på en lång väntan!

  • Äldre 20 Sep 19:23
    #12

    Oj, längre tid också! Det lät ju inte bra. Hur vanligt är det?

    Och vet någon hur vanligt det är att få vänta 18 månader på BB? Och är det ofta någon anledning till det?

  • Äldre 21 Sep 14:03
    #13

    En annan fråga: Det står att man måste kunna uppvisa ett "infertilitetsintyg" om man har barn sedan innan.
    Vad innebär detta?
    Hur "infertil" måste man vara? Jag har PCO kan har ju väldigt svårt att bli med barn (har sällan ägglossning, eller aldrig??? vet inte riktigt). Fick det barn vi har ni med IVF. Men jag antar att jag rent teoretiskt skulle kunna bli med barn, även om jag inte blivit det på naturlig väg hittills....

  • Äldre 21 Sep 16:48
    #14

    I infertilitetsintyget behöver inte orsaken vara känd. Er ivf-läkare kan säkert fixa ett intyg åt er om era svårigheter att få biologiska barn.

  • Äldre 25 Nov 14:23
    #15

    Hej på er!

    Har någon adopterat från Barnens Vänner & St Lucy? Vill gärna höra allt om er resa till Taiwan & hem med barnet/barnen. Hur lång tid tog det, vart bodde ni osv, osv...

    Svara snart,  snälla, vi är i full gång med alla papper & är så ivriga:))   

  • M I M M I
    Äldre 26 Nov 10:36
    #16

    Sunrise vi funderar också på st Lucy! Du får gärna inboxa mig!

  • Äldre 28 Nov 14:55
    #17

    Hej!

    St Lucy är ny kontakt i år för Barnens Vänner och ingen familj har hämtat barn ännu.

Svar på tråden Adoptera från Taiwan