• Anonym
    Äldre 13 Apr 01:33
    1776 visningar
    1 svar
    1
    1776

    Min pojkvän vill inte följa med på min systers begravning

    Hej, jag och min pojkvän har träffats i ca 1,5 år. Min syster gick  precis bort i en långdragen sjukdom. 
    Jag har förklarat för honom hur viktig han är för mig och jag bad honom komma på begravningen som stöd för mig. Jag förklarade hur rädd jag känner mig och hur orolig jag är för att jag inte kommer ha någon där som kan lugna ner mig. Han sa från början att han självklart kommer med mig om jag vill det, detta var innan jag visste säkert hur jag ville ha det, de första dagarna var jag bara i en chock och kunde inte tänka klart. Men ju mer jag tänkte på det så insåg jag hur svårt detta skulle bli för mig och hur ensam jag känner mig även om min släkt kommer att vara där. Jag  har en speciell släkt och jag känner inte att jag kan få så mycket stöd från dem. Så jag sa till honom att det skulle betyda jättemycket för mig om han kunde följa med mig. 
    Men då ändrade han sig och sa att detta är väldigt mycket att be om och att han inte tycker det är rätt att sätta honom i den här situationen. Han har planer för det datum som begravningen är och började påpeka att han inte ville avboka det. Han säger också att han kände ju inte min syster men jag säger då att det är för min skull som jag ville ha honom där. Han sa även att han pratat med sin mamma och att hon hade sagt till honom att han borde göra det som har har planerat och att livet går vidare fast någon har dött. Jag kan inte förstå hur de tänker eller hur man kan vara så kall. Jag är mitt i min livs värsta situation och han har möjlighet att hjälpa mig men väljer att inte göra det. Han sa sen att han kan komma och träffa mig några dagar innan begravningen (bor inte i samma stad)
    Men jag känner mig så sviken och nu vet jag inte längre om jag ens skulle kunna känna att han är ett stöd för mig innan begravningen ens. 
    Hur ser ni på detta? Jag vet ju att mina känslor just nu är super känsliga just nu och kanske ska jag vara med förstående för hans situation?

  • Svar på tråden Min pojkvän vill inte följa med på min systers begravning
  • Äldre 19 May 10:58
    #1

    Hej!

    Jag beklagar att du fått vänta på svaret. Det är du som förlorat din syster och befinner dig i en situation då du speciellt behöver hans stöd. Jag kan inte se det på något annat sätt än att han som din partner bör stötta dig i den här situationen och gå med på begravningen. I annat fall kan det bli ett starkt svek i er relation som den aldrig kan hämta sig ifrån. Det är möjligt att han varit rädd för ansvaret men detta går faktiskt inte att förhandla bort. Det är inte du som skall vara förstående för honom utan han för dig!

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min pojkvän vill inte följa med på min systers begravning