• Chocoholica

    Bockhornsklöver

    Köpte en burk med bockhornsklöverstabletter. Undrar om det är någon som testat?
    Det ska visst öka mjölkproduktionen. Läste dock på förpackningen att man ska höra med läkare om man ammar. Nu vet jag inte om jag vågar testa utan att höra era erfarenheter.



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:27
    Japp! De funkade!
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m69634790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-01 17:55
    Glömde säga att jag kompletterar med lactation cookies (en rejäl kaka varje morgon). Om ni är nyfikna så finns recepter här:
    www.bellybelly.com.au/breastfeeding/breastmilk-supply-increase-breastmilk-lactation-cookie-recipe
  • Svar på tråden Bockhornsklöver
  • jodå

    Jag har ingen erfarenhet av bockhornsklöver, men eftersom jag ammar så kanske du vill höra min åsikt ändå? Jag skulle personligen aldrig börja äta något naturläkemedel när jag ammar utan att ha kollat upp detta riktigt ordentligt! Har du problem med låg mjölkproduktion? I så fall kan du ju kanske börja med att ta några dagar liggandes i sängen tillsammans med bebisen (för helt fri amning) och hoppas att det kommer igång ordentligt.
    Lycka till:)

  • Chocoholica
    jodå skrev 2013-04-15 22:23:21 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av bockhornsklöver, men eftersom jag ammar så kanske du vill höra min åsikt ändå? Jag skulle personligen aldrig börja äta något naturläkemedel när jag ammar utan att ha kollat upp detta riktigt ordentligt! Har du problem med låg mjölkproduktion? I så fall kan du ju kanske börja med att ta några dagar liggandes i sängen tillsammans med bebisen (för helt fri amning) och hoppas att det kommer igång ordentligt.
    Lycka till:)
    Jo, jag har för låg produktion. Har testat amningste, pumpa varje natt, dricka havreavkok, lättöl... You name it.
    Därför blev jag alldeles till mig när flera kvinnor på Medelas FB - sida tyckte att de var suveräna. Jag får väl ringa amningsmottagningen imorgon och se om de vet något om det.
  • jodå
    Chocoholica skrev 2013-04-15 22:26:47 följande:
    Jo, jag har för låg produktion. Har testat amningste, pumpa varje natt, dricka havreavkok, lättöl... You name it.
    Därför blev jag alldeles till mig när flera kvinnor på Medelas FB - sida tyckte att de var suveräna. Jag får väl ringa amningsmottagningen imorgon och se om de vet något om det.
    Då håller jag tummarna för dig att det är ok! Uppdatera gärna här när du vet mer...
  • Chocoholica
    jodå skrev 2013-04-15 22:30:18 följande:
    Då håller jag tummarna för dig att det är ok! Uppdatera gärna här när du vet mer...
    Tack! Hoppas det med. Ska jag göra. Glad
  • Chocoholica
    jodå skrev 2013-04-15 22:30:18 följande:
    Då håller jag tummarna för dig att det är ok! Uppdatera gärna här när du vet mer...
    Pratade med amningsmottagningen idag. Hon jag pratade med sa att hon inte hittade något om att det skulle vara farligt så det är bara att köra.
  • skogsvitter

    Bockhornsklöver har så vitt jag vet ingen bevisad effekt för att öka bröstmjölksproduktionen, dock är det vanligt att det påstås öka produktionen. Och det är naturligtvis inte farligt, åtminstone inte i sin rena form. Är dock skeptisk till pillerform?!

    Väldigt många använder också teblandning på anis, fänkål och kummin och tycker att det fungerar väldigt effektivt. Det är väl förmodligen den allra vanligaste blandningen för att öka produktionen.

    Men det enda man vet med säkerhet som hjälper vid amning är hallonbladsté (äkta hallonblad) om man ska se till tillskotten.

    Sedan håller jag med om att fri amning, vila och avkoppling gör underverk! Maratonamma några kvällar eller intensivamma tex.

  • skogsvitter

    Alltså bockhornsklöver ingår ju i de flesta "amningsteer" som verksam ingrediens så ser inte direkt varför det skulle vara så konstigt tillskott..?

  • Chocoholica
    skogsvitter skrev 2013-04-17 19:37:46 följande:
    Bockhornsklöver har så vitt jag vet ingen bevisad effekt för att öka bröstmjölksproduktionen, dock är det vanligt att det påstås öka produktionen. Och det är naturligtvis inte farligt, åtminstone inte i sin rena form. Är dock skeptisk till pillerform?!

    Väldigt många använder också teblandning på anis, fänkål och kummin och tycker att det fungerar väldigt effektivt. Det är väl förmodligen den allra vanligaste blandningen för att öka produktionen.

    Men det enda man vet med säkerhet som hjälper vid amning är hallonbladsté (äkta hallonblad) om man ska se till tillskotten.

    Sedan håller jag med om att fri amning, vila och avkoppling gör underverk! Maratonamma några kvällar eller intensivamma tex.
    På Medelas Facebooksida var det flera kvinnor som skrev att det gjorde underverk för dem så jag testar och hoppas... Glad
    skogsvitter skrev 2013-04-17 19:38:55 följande:
    Alltså bockhornsklöver ingår ju i de flesta "amningsteer" som verksam ingrediens så ser inte direkt varför det skulle vara så konstigt tillskott..?
    Nä, man är väl mer försiktig med örter rent allmänt här i Sverige. Glad

  • Chocoholica
    skogsvitter skrev 2013-04-17 19:37:46 följande:
    Bockhornsklöver har så vitt jag vet ingen bevisad effekt för att öka bröstmjölksproduktionen, dock är det vanligt att det påstås öka produktionen. Och det är naturligtvis inte farligt, åtminstone inte i sin rena form. Är dock skeptisk till pillerform?!

    Väldigt många använder också teblandning på anis, fänkål och kummin och tycker att det fungerar väldigt effektivt. Det är väl förmodligen den allra vanligaste blandningen för att öka produktionen.

    Men det enda man vet med säkerhet som hjälper vid amning är hallonbladsté (äkta hallonblad) om man ska se till tillskotten.

    Sedan håller jag med om att fri amning, vila och avkoppling gör underverk! Maratonamma några kvällar eller intensivamma tex.
    Det funkade för mig! Skrattande
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m69634790.html
    jodå skrev 2013-04-15 22:30:18 följande:
    Då håller jag tummarna för dig att det är ok! Uppdatera gärna här när du vet mer...
    Det funkar! Skrattande
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m69634790.html

Svar på tråden Bockhornsklöver