• Äldre 25 Apr 10:33
    12105 visningar
    141 svar
    141
    12105

    Träningsutmaning - häng med du också

    Träningsutmaning vecka för vecka fram till midsommar. Häng med du också - starkare, snyggare och gladare.


    Veckans utmaning - 280 knäböj på en vecka! 25/4-1/5


    Klarar du utmaningen på 7 dagar, peppar andra att göra det också - har du chans att vinna ett Zumba kit men toningsticks, t-shirt, träningsväska! Lycka till!


    Familjelivs träningsexpert Elmina utmanar er att göra 280 knäböj på en vecka. Vilka antar utmaningen?
    Utmaningen ska utföras på 7 dagar. Du väljer själv hur du vill lägga upp det. Elmina tipsar om att gör 10 stycken första dagen, 20 andra dagen och bygga på upp till 70 stycken sista dagen. Vill du räkna ner - börja med 70 och sluta med 10 är det också okej. Det viktigaste är att göra alla 280 knäböj på 7 dagar.


    Så utför du övningen
    Knäböj är en övning som inte bara träna ben och säte, för att utföra den på ett korrekt sätt gäller det att ha en stark inre magmuskulatur. Börja alltid övningen med att koppla på magmusklerna genom att säga schh och hålla kvar den anspänningen hela tiden. Dessutom behöver du ha en stark bäckenbotten under utförandet, framför allt om du är gravid eller precis fått barn. Knip åt i bäckenbottenmusklerna först och främst innan du börjar.


    Tänk också på att ha en stolt hållning då du gör knäböj, sträck på dig och skjut fram bröstet, då lär sig kroppen att bibehålla en bra hållning i andra positioner.


    Stå höftbrett med en lätt anspänning i magen. Ta tag i ett mjölkpaket eller en annan vikt. Sträck upp vikten samtidigt som du med helt rak rygg böjer på knäna och skjuter bak sätet.. Ha gärna en stol bakom dig för rörelsen liknar precis momentet, sätt dig på en stol och det kan vara lättare att utföra övningen korrekt med en stol bakom. Samtidigt som du rätar på benen och ställer dig upp så sänker du långsamt ner vikten igen mot benen. Upprepa!


    Ju längre ner du går desto tuffare blir övningen och du aktiverar fler muskler bl a tränar du sätet mer.


    Gå inte djupare än att du kan ha rak rygg, en stark mage ser till att du kan bibehålla en rak rygg.


     



     


    Platt mage - NU!
    Så får du ordning på magen. Läs mer här


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-02 11:03
    Här kommer utmaningen för vecka 2- Hoppas att ni hänger med även denna vecka!
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/traningsutmaningen-123469/forum/m69744176.html
  • Svar på tråden Träningsutmaning - häng med du också
  • Äldre 29 Apr 06:47
    #72

    Gud vad dålig jag är. Måste göra 100 idag för att komma ikapp. Fy mig!

  • Äldre 29 Apr 07:26
    #73

    Heja på alla ! :)

  • Äldre 29 Apr 09:29
    #74
    Sestrid skrev 2013-04-27 22:44:39 följande:
    Hmmm, får nästan ångest! Alla är ju superduktiga och kommer att klara många fler än utmaningen säger. Jag har hållit på alla dagar nu och tycker att det är tufft nog. Jag kör på 40 om dagen men jag har hemsk träningsvärk i lår och nacke. Spänner mig kanske? Nåväl, jag kämpar på....
    Bra kämpat! Försök att sänka axlarna  (titta gärna i en spegel)!
  • Äldre 29 Apr 09:30
    #75
    Therese82 skrev 2013-04-28 10:29:08 följande:
    Jag känner lite som dig, spänner mycket i kroppen men kämpar på. Totalt 150 gjorda och det känns bra. 
    Alla har ju olika utgångslägen och är man mer eller mindre vältränad så orkar man ju olika mycket :)

    Det viktigaste är ju att köra på efter sin egen förmåga och sätta upp egna personliga mål för varje dag, oavsett om det är 40 eller 100!

    Kämpa på tjejer! 
    Härlig inställning!
    Bra jobbat! 
  • Äldre 29 Apr 09:32
    #76
    Snölyktan skrev 2013-04-27 14:09:59 följande:
    Idag kunde jag gå ner längre, men krävde att jag lyfte på hälarna lite, ngn som känner igen sig? Gick lättare att sträcka upp armarna nu efter två dgr, fantastiskt hur snabbt kroppen anpassar sig!
    Ha gärna hälarna på en rullad matta så går det lättare!
  • Äldre 29 Apr 09:33
    #77
    Abla skrev 2013-04-27 07:20:34 följande:
    Min man var lite kaxig igår (otränad) och tyckte 40 var väl ingenting, han kunde göra mer i sträck. Började göra några och jag låg gapskrattandes i soffan. Här var det inte på tal om några djupa benböj inte och raka armar näe haha. Nej benböjen behöver han nog träna på också . Gårdagen gick bra iallafall och dagens morgonpromenad och benböj är avklarade. Skönt!

    Jobba på nu allihopa så är vi snart i mål med veckans utmaning! Passa också på att njuta av det underbara vädret som iallafall infinner sig i Stockholm just nu!
    Härligt!
  • Äldre 29 Apr 09:45
    #78

    Ojoj, jag har ganska många kvar att göra. Men med en dags tentapluggande så får det bli några pauser med benböj. Jag har inte kommit så långt att jag lätt tar 40 på en gång men 20 går bra så det får bli ett par såna pass. Jag har svårt att få armarna rakt upp men kör så gott det går framför spegeln i sovrummet. Jag har i allafall axlarna sänkta och får inte ont och bra känsla i ljumskar, mage och lår.

  • Äldre 29 Apr 09:53
    #79
    3bairns skrev 2013-04-29 09:45:08 följande:
    Ojoj, jag har ganska många kvar att göra. Men med en dags tentapluggande så får det bli några pauser med benböj. Jag har inte kommit så långt att jag lätt tar 40 på en gång men 20 går bra så det får bli ett par såna pass. Jag har svårt att få armarna rakt upp men kör så gott det går framför spegeln i sovrummet. Jag har i allafall axlarna sänkta och får inte ont och bra känsla i ljumskar, mage och lår.
    Det blir lättare att ha armarna raka ju fler du gör, så fortsätt gärna med den här övningen även efter utmaningen. Det är vanligt att man är stel i bröst och axlar!
  • zasata
    Äldre 29 Apr 10:45
    #80

    25 igår innan läggdags, för att känna på det.. Idag 75 till gjorda 25*3, Känns skönt. Skall göra lite vanliga situps också, är ju magen jag helst vill åt.. Tog bilder igår med, så hr jag före bilder.. Så får man se sen om det blivit någon skillnad..


  • zasata
    Äldre 29 Apr 12:10
    #81

    Någon mer som upplever att benen/knäna knakar mycket? Jag har inte så mkt att göra idag, så jag stpr och lagar mat och gör knäböj" :D


Svar på tråden Träningsutmaning - häng med du också