• Tjej01

    Förlovning?

    Halli hallå !! Solig

    Jag funderar på att fråga min pojkvän om han vill förlova sig med mig,
    men jag vet inte hur det hela ska gå till och tänkte höra om någon här kan ge råd, inspiration, tips?
    Hur gick det till när ni förlovade er?

    Kan vara värt att nämna att vi båda är unga och fattiga, så vill ha en enkel förlovning! ;) :D

    Min pojkvän fyller år snart, och då kommer jag och hans familj närvara. Funderar på att passa på att fråga då.
    Min familj/släkt bor tyvärr jättelångt ifrån så de kan inte närvara bara sådär. Jag vet inte om jag ska ha ringar färdigt(ringstorlek?) eller om jag bara ska fråga och sen planera inköp av ringar tillsammans. Vi bor på olika orter men jag kommer(om allt går som vi vill) flytta in i en lägenhet på hans ort nu i sommar och då kommer han förmodligen bo/spendera mkt tid hos mig. Det är ju därför jag flyttar. :D
    I sommar kommer vi även att åka till Göteborg(har min syster där) tillsammans(det är den första resan vi gör ihop).

    Så jag har ju ett par tillfällen då det kan passa sig att fråga.

    Min pojkväns födelsedag, flytten, eller vår resa till Göteborg.     

         
        

      
            

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-25 21:25
    Jag tycker att denna tråd väldigt fort gick off topic!!

    Man KAN faktiskt förlova sig IDAG utan att gifta sig efter ett år. Man kan även förlova sig utan att överhuvudtaget gifta sig. Välkommen till 2000 talet.

    Så snälla. Vi kommer att förlova oss/jag kommer att ställa frågan. Vi älskar varandra, och jag vill inget annat än att visa världen med en ring på mitt finger att jag hittat min prins. Det här handlar om kärlek. Två människor älskar varandra. Lite pepp o glada miner tack? Positiv feedback!

  • Svar på tråden Förlovning?
  • Tjej01
    mrsStatham skrev 2013-04-25 15:16:54 följande:
    Hade det varit jag hade jag inte blivit glad att bli friad till publikt.
    Man blir liksom väldigt inträngd i ett hörn och pressad till att säga ja då. 

    Men jag ska inte fria? 

    Min tanke är aldrig att vi ska gifta oss. Jag vill bara att vi byter förlovningsringar som en symbol för vår kärlek. Att han vill leva med mig osv, vet jag redan. Giftermål tycker jag dock är för tidigt.

        
  • Tjej01

    Det verkar finnas olika varianter av förlovning.

    För många innebär förlovning = frieri = giftermål så småningom 

    men jag vill bara byta ringar för att symboliskt visa att vi älskar varann.

    Jag har alltid trott att förlovning är att informellt säga att man vill leva ihop. Som en symbolisk handling.
    Inget mer. 
    Medan giftermål är att man ingår typ kontrakt att man ska leva ihop. Gifta sig tycker jag man kan göra(om man ens gör det) när man typ levt ihop ganska länge, hunnit få barn med mera.  

    Men... om det finns risk att någon tror att jag friar(min pojkväns familj tex) då vill jag ju inte fråga i deras närvaro. :/

         

  • Tjej01
    Smulan 89 skrev 2013-04-25 15:36:01 följande:
    Man brukar säga att man först förlovar sig och sen ska gifta sig inom ett år. Detta är lite lika hårt som det var förr och folk gör som dom vill nu för tiden, vilket är tur att man får =)

    Glad
  • Tjej01
    Smulan 89 skrev 2013-04-25 15:34:02 följande:
    Jag frågade min sambo om vi skulle förlova oss. Han ville det och vi åkte någon dag senare och köpte ringar. Hade också dåligt med pengar så köpte några enkla på Albrekts guld med lite mönster. Vid senare tillfälle köpte vi bredare och grövre ringar med samma mönster. VI har varit förlovade i 5 år nu och gifter oss i sommar. Man behöver inte alls gifta sig bara för att man förlovar sig. Det gör man precis som man vill. Jag vet flera som är förlovade och som inte kommer att gifta sig, då en av dem inte vill det.
    Som tidigare talare, så känns det lite dumt att fråga inför publik, utan gå ut och ät någonstans och fråga när ni är själva. Då är det bättre att berättade det och visa ringarna när ni är samlade med en del av släkten. 

    Jag har som sagt funderat mkt kring detta... jag tror inte att han skulle säga ja till att gifta sig då det känns lite plötsligt och för tidigt, däremot att göra det i det syfte som jag beskrev ovan.

    Giftermål är ju dessutom mycket mer än en symbolisk handling... så det är klart att man inte svarar ja på en sådan förfrågan hur som helst.

    Har funderat på att ta upp det på hans födelsedag. Förmodligen bör jag väl göra det individuellt med honom(så att vi får det klarlagt med varandra vad det skulle innebära), pinsamt att ta den diskussionen framför släkt/familj.
    Och sen typ föreslå att vi i såna fall kan köpa ringar i samband med min flytt eller i samband med resan till Göteborg.

    Jag tycker att förlovning och giftermål är två skilda ting, även om det inte är det traditionellt,  tycker att det bör vara det. Fråga om förlovning och senare eventuellt fråga om giftermål.
    Eftersom att vara förlovad är som sagt informellt, medan giftermål är formellt = två skilda ting. 

      
  • Tjej01
    JECJ skrev 2013-04-25 15:46:23 följande:
    Om man inte ska gifta sig så är det ju bara en dyrare fjortisvariant av att fråga chansen. Om du frågar honom inför familjen så kommer dom tro att du friar och du kommer känna dig dum när du förklarar att du bara vill att ni ska bära ringar.
    Köp en vanlig ring till honom i present och vänta med förlovningen till den är på riktigt och betyder något.

    Om du fjantar bort förlovningen nu så kommer du gå miste om det fantastiska ögonblicket när någon friar och menar allvar på riktigt!    

    Nja. Det håller jag inte med om.
    Fråga chans? Vi är redan ihop och det vet vi.

    Detta betyder väldigt mycket. Vi planerar att skaffa oss barn inom ett par år osv.
    Även om jag inte tänker fråga om vi ska gifta oss betyder det väldigt mycket. 

    Som sagt anser jag att förlovning och frieri är två skilda saker. 

            
  • Tjej01
    mrsStatham skrev 2013-04-25 15:49:09 följande:
    Men dela ett brythjärta med varandra istället då.
    Förstör inte det fina med ringar. 

    Nja, nej.

    Jag vill att vi ska bära varandras ringar. Det tror jag att han också vill.   
  • Tjej01
    JECJ skrev 2013-04-25 15:46:23 följande:
    Om man inte ska gifta sig så är det ju bara en dyrare fjortisvariant av att fråga chansen. Om du frågar honom inför familjen så kommer dom tro att du friar och du kommer känna dig dum när du förklarar att du bara vill att ni ska bära ringar.
    Köp en vanlig ring till honom i present och vänta med förlovningen till den är på riktigt och betyder något.

    Om du fjantar bort förlovningen nu så kommer du gå miste om det fantastiska ögonblicket när någon friar och menar allvar på riktigt!    

    Du kallar inte vår kärlek för fjanteri! Var vänlig och kommentera inte mer om du ska ha den attityden.

    Jag menar allvar på riktigt. Att du tar dig friheten att ifrågasätta detta tar jag som en ytterst STOR KRÄNKNING.

            
  • Tjej01
    JECJ skrev 2013-04-25 15:55:52 följande:

    Så ni är redo för barn men inte bröllop?? Redo att leka med barns framtid men inte redo för att lova varandra evig trohet? 

    Nej vi är inte redo för barn. Jag tar det med att skaffa sig barn väldigt seriöst.
  • Tjej01
    JECJ skrev 2013-04-25 15:54:07 följande:

    Jag kan inte ens beskriva känslan när min sambo gav mig rosor och champange och gick ner på knä och friade :) 

     ( Hade han sedan sagt att han "bara" ville vara förlovad och inte börja planera bröllop så hade han fått rosorna uppstoppade ;)) 

    Friar du nu utan att det är på riktigt och med billiga ringar så går du miste om något fantastiskt i framtiden.  

    Jag ska inte fria. Och även om jag skulle fria skulle det förmodligen bli väldigt vackert.
    Jag tillhör den gruppen som anser att man inte måste gifta sig för att lova varann evig trohet.
     
Svar på tråden Förlovning?