• Äldre 26 Apr 19:20
    15923 visningar
    21 svar
    21
    15923

    Tips på lugnt sjuksköterskejobbefter utmattningsdepression?!

    Jag har jobbat med olika jobb som sjuksköterska på vårdavdelningar och hemsjukvård och drabbades för ett år sen av utmattningsdepression. För två månader sen började jag arbetsträna på blodcentralen med blodgivning, men har inte den kapaciteten att jag klarar av att tappa blodgivarna än och jobba som de andra. Jag går bredvid mina handledare och märker att det jag inte klarar av som förr är framförallt att orka med att bemöta så mycket männsikor, när det blir för stimmigt i personalrummet, och läsa alla pärmar med massor av regler, det tröttar ut mig och jag får dålig koncentration. Jag arbetstränar på 25% nu och är helt säker på att det inte är för tidigt att börja arbetsträna, för jag mår bra av att komma iväg och träffa folk en stund per dag, det tröttar ut mig att  vara hemma.

    Det är svårt att veta innan hur mycket man orkar, och jag trodde att blodcentralen skulle kunna bli en lagom nivå, kanske t.o.m. lite tråkigt, men där hade jag fel. Kanske sjukvårdsrådgivning eller vaccination kunde vara något, är det någon som har erfarenhet av det?! Eller något annat sjuksköterskejobb som är lugnt? Vill ju helst kunna jobba som sjuksköterska och jag kommer inte på så många jobb som är lugna där man inte behöver VUB, för utbildning är jag inte berädd att hoppa på nu. Om ni har något annat tips på jobb som är lämpligt efter utmattningsdepression så kom gärna med förslag!!

    Tacksam för svar!!  {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Tips på lugnt sjuksköterskejobbefter utmattningsdepression?!
  • Äldre 27 Apr 12:45
    #1

    Ingen som har något tips???

  • Äldre 28 Apr 05:50
    #3

    Patienthotell kanske vore något. Ska kolla upp om det finns i sthlm. VC är för stressigt tyvärr....

  • Äldre 29 Apr 19:16
    #9

    Tack "Eisa" för det utförliga svaret om sjukvårdsrådgivning, det verkar inte vara något för mig. Kan tänka mig att det kan ge en del grubblerier som du skriver.

    Jag vet att de flesta jobb som sjuksköterska är stressiga, det är därför jag vill ha tips om lugna jobb. Skolsköterska måste man ha VUB för, och det vet jag kan vara stressigt i många kommuner där man åker runt till flera sokolor.

    Jag har jobbat på ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) med framförallt palliativ vård och det kunde vara stressigt. Nu är inte palliativ vård något tänkbart i min situration. Men hittar man någon hemsjukvård i öppenvården som inte är stressigt så kan det nog vara ok.... men tror att de har lika lite resurser som överallt.

    Ska fundera kring vaccination. Kanske kan arbetsträna med det någonstans för att se hur det är....  

  • Äldre 29 Apr 19:21
    #10

    "JA77": Jag är intresserad av lättare typ av mottagningsjobb som inte är stressigt och i en lugn arbetsmiljö. Det får tyvärr inte vara allt för avancerat heller eftersom jag är segare i huvudet att ta in saker än förut och hög koncentration tröttar lättare ut mig. Vill ju helst jobba som ssk ändå, för jag har ändå 7 års erfarenhet av yrket och gillar det.    

Svar på tråden Tips på lugnt sjuksköterskejobbefter utmattningsdepression?!