• Äldre 1 May 13:17
    64484 visningar
    21 svar
    +1
    21
    64484

    Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!

    Som alla säkert vet, så finns det mer eller mindre seriösa bilfirmor. När jag hittade min drömbil och skulle göra mitt livs största affär, stod den (vad det skulle visa sig) hos en riktig skojare till bilhandlare. Alltså hos Michell & Company.


    Med den här trådstarten vill jag VARNA andra för vad man har att vänta efter/under ett bilköp hos denna handlare.


    Slutsats/ kontenta
    Michell & Company tillsammans med Autokoncept (Som de använder som ”garantiföretag”), ger de värsta tänkbara förutsättningarna för att kunna utföra en trygg och bra bilaffär. Söker man på Google på dessa två företag så kan det vid en första anblick se bra ut. Efter ett tags analyserande av recensioner, som pendlar alltifrån bottenbetyg till toppbetyg, utan betyg däremellan, så anser man snabbt att merparten av att de positiva är PÅHITTADE.


    Autokoncept är halvkriminellt och Michell & Company en riktigt oseriös bilhandlare. Kombinationen av dessa gör att jag STARKT AV RÅDER ALLA FRÅN ATT ENS BEFATTA SIG MED DESSA.   


    I följande text presenterar jag mina erfarenheter av Michell & Company i kombination av Autokoncept för att därigenom kunna styrka slutsatsen här ovan.


    Erfarenhet
    Jag hade länge letat och drömt om den aktuella bilen, en bil som med önskad utrustning kanske inte ens existerade. Så helt plötsligt en lördag uppenbarade sig den på Blocket, en lördag där både kontosaldo och inställning var på topp. Det blev affär på dagen och så här i efterhand funderar jag på vad jag hade gett mig in på, jag hade min drömbil utan att veta vad som skulle följa. En TRÅKIG OCH DRYG inställning från Michell och hans kompanjoners sida skulle väl inte stoppa mig?


    Ett par veckor senare gick bilen sönder, jag hade vid köpet fått klargjort att den AKTUELLA delen som gav upp, täcktes av garantin från Autokoncept. Vid köpetillfället förmedlade jag mina kunskaper om att detta kan vara en svag punkt och lugnades av Autokoncept fina broschyr, där det BOKSTAVLIGEN stod att denna del var täckt. Följande vecka blev helt klart speciell på ett dåligt sätt, 30- talet samtal och påtryckande från min sida ledde slutligen fram till att Michell fick ta sitt ansvar då Autokoncept totalvägrade. Ha i åtanke att det inte är min garanti, utan Michell & Company:s. Som ska täcka upp deras kostnader vid eventuellt uppkomna fel, alltså inte i första hand för den aktuella kunden.


    För att förtydliga händelserna tills Michell tog sitt ansvar kommer här en sammanfattning, som är tänkt att ge dig större förståelse.
    Bilen gick sönder på en fredag, då jag var på besök hos en vän drygt 20 mil hemifrån. Dagen därpå ringde jag Autokoncepts journummer och fick då höra en nyvaken äldre man på andra sidan luren. Det kändes helt klart oseriöst, fast jag följde ända hans vägledning att ringa till SBS (Jag fick veta att Autokoncept bjuder på gratis bärgning i tre månader, det visste dock inte SBS). Bilen blev samma dag bärgad till närmaste verkstad, UTAN att SBS hade accepterat att jag hade en assistansförsäkring hos dem. Troligen så lyckades Autokoncept på det här sättet bärga min bil utan att det ens fanns en betald assistansförsäkring. Det följde 10- talet samtal där jag pratade med olika personer på Autokoncept (Som troligen ljög mig rakt upp i ansiktet angående SBS) och med SBS som inte kunde se att jag hade assistans hos dem.


    På måndagen i veckan som följde började det HÅRDA arbetet med att få min bil fixad så fort som möjligt. Nu vägrade Autokoncept och menade bestämt att det som Michell hade berättat för mig och visat i sin fina Autokoncept-broschyr inte stämmer, delen täcks inte. Det kändes helt klart kört att få täckning av Autokoncept, varefter jag vände mig med ett ytterligare samtal till Michell. Han klargjorde då/ ”Gick med på”, (efter 5- 10 av tidskrävande samtal) att laga min bil på den verkstad de väljer. Jag skulle då stå för bärgningen, vilken skulle kosta mig drygt 5500 kronor.


    Framåt onsdagen så hade Autokoncept vänt enligt Michell, då han berättade att de nu skulle stå för kostnaden. Det blev nu ytterligare 5-10 samtal, dels mot verkstaden som skulle få ett accept från Autokoncept och samtal till Autokoncept för att få dem att skicka ut denna accept. Det kom aldrig något godkännande, så tillslut tog Michell sitt ansvar och lät laga bilen på verkstaden den var på. Jag kunde pusta ut efter hårt arbete, som egentligen inte skulle behöva göras. Handlaren följde nu lagen, om än ytterst MOTVILLIGT med en nästintill hotfull ton i telefon, gång efter gång.


    Drygt tre veckor efter att bilen gick sönder kunde jag hämta ut den på verkstaden. Bilen hämtades ut så att vägen hem kunde gå förbi Michell & Company, vilket gjorde detta till ett perfekt tillfälle att få ut mina nya sommardäck som jag hade blivit LOVAD. Jag hade gjort en stor miss i mitt köp av bilen, då jag endast blev lovad att sommardäcken var bra, då de inte fanns att beskåda när jag slog till (Stod på vinterdäck). Då jag vid ett senare tillfälle hämtade ut mina sommardäck så var samtliga olagliga, varefter Michell lovade att ta fram nya däck till mig. Dagen jag hämtade bilen på verkstaden var första gången Michell hade sagt att jag kunde hämta ut mina nya däck, utan att ha däcken på plats (Han hade vid detta tillfälle haft tre veckor på sig). Ett nytt datum utlovades efter mycket om och men med många onödiga samtal, där bemötandet var under all kritik. Skulle jag verkligen behöva jobba så här hårt igen, mot en ARG person med hotfull inställning över telefon.


    Det nya datumet närmade sig, såg jag passade på att ringa upp dagarna innan för att säkerställa att jag skulle få mina däck. Mot min förvåning var läget detsamma denna gång, han hade helt enkelt struntat och ljugit i att ta fram däck än en gång. Nu LOVADES nya däck för en tredje gång, så nu hoppades jag att få ett avslut på min bilaffär. Samma visa återupprepades och jag kunde nu få nya däck hos en däckfirma, som han tydligen hade beställt dessa hos. Dagen efter det tredje tillfället klargjorde han tydligt att jag minsann inte skulle få nya däck (Som han en dag tidigare sa att han beställt och lovat mig samtal efter samtal.) utan begagnande i helt FEL dimensioner. Efter att ha blivit förbannad ett antal gånger så gav jag upp och beställde de däck jag ville ha.


    Det skulle ha varit betydligt bättre, om jag redan vid påtalandet av att däcken var olagliga hade fått ett nej och därigenom kunnat ha fixat fräscha däck lagom för byte till sommardäck, istället för att gång efter gång blivit illa bemöt och fått brutna löften/fått lögner rakt i ansiktet. Det värsta med det hela är trots allt inte att få lägga ut lite ”läropengar” på nya däck, utan att köra med en olaglig bil i över sex veckor och därigenom riskera vattenplaning, böter på 4800 kr och bli helt utan ersättning vid en trafikolycka.


    Slutord
    Om du nu har orkat läsa hela texten, så hoppas jag att du har fått insikt i hur det kan gå om man väljer fel handlare. Jag har nu bildat en form av hatkärlek till min bil och kommer troligen behålla den långt framöver. Med det jag har skrivit i den här trådstarten, hoppas jag att ordet sprider sig för att undvika att fler hamnar i samma situation som jag gjorde, samt tänker till några extra gånger innan man slår till på sitt drömobjekt. (Bilen jag köpte låg i 150 000- kronorsklassen).


     


    Michell & Company michelloco.se Michel Michellochcompany Michel&Co Michell&Co Skojjare bilhandlare Autokoncept Auto koncept oseriös försäljare bmw jaguar Porsche Maserati MichelloCo Michell & Company AB Segersbyvägen 15 145 63 Norsborg  073-766 94 43 073-555 92 78 073-555 35 69 bilar i lager köpa bil sälja bil Har du säljtankar Genom vårt samarbete med Auto Concept kan vi på de flesta bilar mot en mindre tilläggskostnad erbjuda en utökad maskinskadegaranti.


     


     

  • Svar på tråden Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!
  • Helena Hägern­äs
    Äldre 2 May 11:02
    #1

    För ca ett år sen var vi nere i Stockholm och tittade på lite bilar, dom flesta bilhandlarna där kändes konstig och lustiga, men hos Michell O Company fick vi ett bra bemötande och köpte en bil V40 i Botkyrka som vi fortfarande äger och är väldigt nöjda med.
    // Helena

  • Äldre 24 May 23:07
    #2

    De är med på Råd & Röns svarta lista för feb. 2013. Dessutom med markering som visar att de har varit med på svarta listan tidigare.

    http://www.radron.se/svarta-listan/?industry=4

    Köp av begagnad bil för 117 000 kronor. Företaget rekommenderas att åtgärda fel på bilens generator samt betala 1 637 kronor till kunden.

      
       
     

  • Äldre 10 Jun 09:30
    #3

    Antar att du fick köpa den billigt?

  • Äldre 10 Sep 18:39
    #4

    Köpte nyligen bil från Michell & Company och har blivit rejält blåst.

    Misstänker att "Helena Hägernäs" är Michell som surfar dagarna i ända på sitt företagsnamn för att svara på kritiken under falskt namn. Fegt! 

    Michell, sluta svara på trådar under falskt namn som en jäkla fjolla. Skaffa dig ett par kulor

  • Dennis­01
    Äldre 24 Sep 00:14
    #5

    Ringde dit och frågade om en 30.000 kr bil. dom hade inte mkt information om den så drog dit och test körde fy fan vilken dålig bil det var alt klonkade och lät illa. Öppnade upp huven och då har ngn satt dit trim filter, blev dessutom riktigt missnöjd med bemötandet. 

  • Äldre 8 Oct 11:48
    #6

    Befinner mig i tvist för närvarande med M&C i ARM. Tvisten handlar om att bolaget använder sig utav avtal som är ogiltiga, exempelvis inskrivet att det inte går att reklamare, tar ej ansvar m.m. Konsumentköplagen ger alltid en konsument srätt att reklamera ett köp som är fel på vara, inom en viss tid, inom 6 månader behöver man inte bevisa att felet var ursprungligt utan alla fel inom tiden anses vara ursprungliga.
    Jag har spelat in samtal där M&C på ett väldigt arrogant sätt förklarar att de skiter i lagen.
    Nu väntar jag på att nämnden ger utslag för att sedan ta det vidare till stämning i tingsrätten. Det är där det kommer att bli kostsamt för bolaget, advokatkostnader samt rättegångskostnader. Min bil ska kosta dem shortan! Sen har jag redan pratat med tidningen och det kommer så småningom bli artikel om dem. Dålig reklam och låt oss säga minst fyra kunder som inte köper sin bil där, låt oss säga att det motsvarar 150 000kr plus kostnaderna i tingsrätten 50 000 lika med 200 000 att betala eller skuldsätta sig i genom kronofogden för att inte fixa min bil som kostar 20 000.
    Det är en jäkla process men men det vet vi ju alla vilken byråkrati det är för att komma åt skojare, min process har snart tagit ett år och bilen får jag inte reparera på annan verkstad, så den bara står.  

    Lycka till med era bilköp!
    OBS! Glöm inte konsumentköpslagen, läs den! Inte så komplicerad! Den är tvingande, bolag får inte friskriva sig och gör de det så är det ogiltigt!  

  • Äldre 10 Dec 11:06
    #7

    Till Audi01 Får man fråga hur du gick till väga för jag vill gärna dra in dom i en tvist! Dom har total lurat oss med en bil som det vart fel på sen dag 1. Vill veta hur jag ska gå till väga gärna! Tack på förhand, Elli

  • Äldre 11 Feb 23:13
    #8

    Svar till Elli8612!
    Börjar med att ursäkta mig för väldigt sent svar.

    Måste börja med att säga att lagstödet du väljer beror på vad du anser är fel. I mitt fall var det ett allvarligt motorfel som visade sig efter 2 månader.

    Första steget är att höra av sig till bolaget och göra en reklamation, Tala om vad man vill, ex häva köp eller få bilen reparerad. Mailkontakt är bäst eftersom du då har allt på mail och då i domstol kan använda det som bevis. Jag har även samtal inspelade, men det räcker troligen med mailkontakt. Svarar bolaget på mailet har du bevis att denne är underrättad, svarar de inte har du bevis på att de ignorerar eller fördröjer ärendet. Allt detta är till din fördel i domstol. 
    I mitt fall svarade bolaget att det stod i köpekontraktet att det inte går att reklamera och att det även står att bilen säljs i befintligt skick. Båda dessa invändningar strider direkt mot lagen och jag fick rätt hos ARN. Nu vägrar bolaget ändå häva köpet och jag går via kronofogden med arns utslag som stöd. Invänder bolaget där blir mitt nästa steg domstol.

    Andra steget är gå in på allmänna reklamationsnämndens hemsida och göra en anmälan. Du måste intyga att du köpt vara med ett köpeavtal. Du måste visa att varan är fel, detta gjorde jag genom att lämna in bilen hos en opartisk verkstad, bifogade verkstadens utlåtande om felet.
    Viktigt är sen att du anger en grund. Att du förklarar noggrant vad som hänt och vad du vill, ex hävning eller reparation

    Detta var lagarna jag stödde mitt yrkande på.

    I konsumentköplagen 3 § står att lagen är tvingande. Inget bolag får avtala bort rättigheter i denna med exempelvis friskrivningar. Har de gjort det så är dessa friskrivningar ogiltiga.

    Vidare i 17 § står                
    Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

    Vidare i 20 § står 
    Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
    (D.v.s Fel i varan ska ha funnits vid avlämnadet, även om symtomen visar sig senare.)

    Vidare i 20 a § står               
    Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
    ( Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet (20 §) och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.


    Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Detta kallas ibland felaktigt för sex månaders garanti, men det stämmer inte då garantier är ett frivilligt åtagande från säljaren eller någon i tidigare säljled och som är ett mer omfattande skydd då det ger rätt till påföljder även vid fel som uppkommit efter avlämnadet (21 §).)

    Tänk på att utgifter man har i samband med ärendet även kan krävas tillbaka i form av skadestånd.

    Hoppas det hjälpte lite.

  • Äldre 11 Feb 23:30
    #9

    Hahah, jag har också för 4-5 år sedan köpt en bil av dom.
    På mätaren stod det 7.700 mil men efter köpet gjorde jag en helrekond av bilen och
    under reservdäcket hittade jag ett besiktningsprotokoll 2 år gammalt och då 2 år tidigare
    hade den gått 15.500 mil. Uppenbart skruvad mätare.
    Vilka pajaser. 

  • Äldre 21 Mar 19:55
    #10

    Så jävla dåligt bemötande! Rekomenderar inte denna firma! Får bemötandet "tjenare svenne vad söker du" vart jävligt förbannad. Tänkte kolla på en lamborghini som de hade eller har nu! Här kommer man med 1.400.000 kr för och kolla på den. Men det var bara att vända. Drog mej ner till göteborg och skaffade mej en gallardo. REKOMENDERAS INTE.

Svar på tråden Michell & Company + Autokoncept, VARNING!!!