• Anonym (Kaffedraken)

    Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?

    Har insett att det är mycket trådar som handlar om bröllop och presenter. Här kommer ännu en ;)

    Våra vänner som gifter sig i sommar ska ha ett bröllop som inte kostar dem mer än några hundra kronor. De ska ha vigseln på allmän plats, alltså ingen lokalhyra. Efteråt ska de ha fest i en föreningslokal som är gratis att låna. De ska inte bjuda på varken mat eller alkohol, utan endast snacks och läsk.

    Förväntas man ändå köpa bröllopspresent till dem? I så fall vad är ett rimligt belopp att lägga?
    Till saken hör att jag anser att möhippan och svensexan blev på tok för dyra, över 1000 kr/deltagare. 

  • Svar på tråden Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker man tar med sig en present oavsett bröllopstyp, är det ett bröllop med kuvertavgift så räcker det med en blomma. I det här fallet hade jag självklart tagit med en present för jag förstår inte vad brudparets kostnader för bröllopet har med gåvor från gästerna att göra. Det viktigaste är inte beloppet man köper en gåva för utan att försöka hitta den perfekta gåvan till paret. Hellre en billig present som de kommer uppskatta och ha användning för än en dyr bara för att. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Present ger man för att dom gifter sig inte för att dom har en stor fest .

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad jag menar är att om brudparet lägger 50 000 kr, som ett stort bröllop kan kosta, så köper man såklart dyrare present. Eller?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Snålis) skrev 2013-05-02 09:55:55 följande:
    Vad jag menar är att om brudparet lägger 50 000 kr, som ett stort bröllop kan kosta, så köper man såklart dyrare present. Eller?

    Nej, vad bröllopets kostar är helt irrelevant.
    En bröllopsgåva är just en gåva som man ger för att lyckönska brudparet oavsett vad dom har lagt ner för bröllopet 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Snålis) skrev 2013-05-02 09:55:55 följande:
    Vad jag menar är att om brudparet lägger 50 000 kr, som ett stort bröllop kan kosta, så köper man såklart dyrare present. Eller?
    Hur tänkte du nu? Brukar du be om kvitto för festen? Tungan ute

    Presenten är ju i relation till att de gifter sig. Hur mycket man ger för bör ju bygga på den egna ekonomin samt vilken relation man har till brudparet. Om och vad festen kostar är ju totalt ointressant.
  • Anonym (Kaffedraken)

    En gåva är en lyckönskning! Inte entrébiljett. Vill ni inte ge något för att lyckönska dem, så gör ni inte det. Ett rätt stort etikettsbrott skulle jag dock tycka. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan någon svara på själva frågan då - vad ska en bröllopspresent kosta?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Snålis) skrev 2013-05-02 10:11:45 följande:
    Kan någon svara på själva frågan då - vad ska en bröllopspresent kosta?

    Det beror ju helt på vad ni har för förhållande till brudparet.
Svar på tråden Gratis bröllop - måste man köpa dyr present ändå?