• micke78

    Räknas det här som "psykisk sjukdom"?

    Hej. En fråga. Om man för flera år sedan hade posttraumatisk stressyndrom pga ett våldsamt förhåll, räknas detta som "psykisk sjukdom" enligt ev adoptionsländer eller av socialnämnden? Det har inte varit någon psykiska plågor före eller efter denna tiden. Får man adoptera eller inte med denna diagnos i bagagen?

  • Svar på tråden Räknas det här som "psykisk sjukdom"?
  • Mormor07

    Posttraumatiskt stressyndrom är en psykiatrisk diagnos men det är inte samma sak som psykisk sjukdom. Så jag kan inte tänka mig att det skulle påverka möjligheten till att få adoptera.

  • Elin 885

    posttraumatiskt stressyndrom går över, alltså är det inte en psykisk sjukdom eftersom en psykisk sjukdom aldrig går över.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • micke78

    åååå gud vad glad jag blev nu!!!! Har gått och tänkt att "jag får nog aldrig adoptera på grund av det där"!! Vilken lättnad!!! TACK så mycket för svar snälla ni!!!

  • Elin 885

    det var så lite =).

    däremot så går inte PSTD över av sig självt utan man måste behandla bort det med t ex KBT.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • micke78

    Jo, var hos psykolog den tiden och det gick över sakta med säkert. Men vilken lättnad alltså.. nu är det bara övertala gubben till att gifta sig så kan vi börja processen med ansökan om adoption Flört

  • Diana45

    Hej Micke78, förstå mig rätt nu. Om du inte har varit sjukskriven för det så skulle jag inte nämna det. Det kan bli kompletteringar och krångel om det står i er hemutredning när ni skickat er akt till något land.

  • micke78

    Tack så mycket som säger det Diana 45!!! Jag blir ju inte en sämre förälder pga det Rynkar på näsan Jag var sjukskriven i Norge, så det ser dem ju inte här. Det står kanske i min journal hos läkaren här, men så länge jag inte har varit sjukskriven för det här, så kanske jag ska missa att berätta det ja....

  • Mormor07

    Att ha varit i kontakt med psykolog har ingen negativ inverkan på möjligheten att adoptera, snarare tvärtom! När det gäller sjukvårdens journaler är det så att ingen som inte är aktiv behandlare får läsa dom utan att den berördes gett sitt medgivande till det.

  • micke78

    Tack så mycket för ärligt svar Mormor07!! Så myndigheterna vet bara vad jag berättar för dem då med andra ord? Man vill ju va så ärlig som möjlig och i principen har jag inget att dölja, men jag vill ju inte ta någon risk att förstöra våran chans heller. Det är ju jättejobbigt att vi ska få problem för något som var för flera år sen, så jag får ju verkligen fundera över om jag ska berätta det eller inte... 

Svar på tråden Räknas det här som "psykisk sjukdom"?