• Äldre 6 May 09:44
    1323 visningar
    26 svar
    26
    1323

    Eksem

    k girl skrev 2013-05-06 09:10:36 följande:
    Jag har en ettårig dotter och en treårig son. Sonen utvecklade eksem när han var knappt ett år gammal, då i form av stora röda torra fläckar (och sedan tidigare hade han även atopiskt eksem på kinderna vintertid). Det har satt sig i böjvecken nu vid tre års ålder.

    Lillasyster utvecklade samma typ av eksemfläckar när hon var ett par veckor gammal och det satte sig i böjvecken innan hon var ett halvår gammal. Jag tycker att hennes eksem känns så extrema! BVC säger bara åt oss att smörja med hydrokortison och mjukgörande. Nu är vi inne på jag-vet-inte-vilken-tub-i-ordningen hydrokortison och andra tuben locobase repair, som vi smörjer med flera gånger per dag. Så fort det glöms bort en dag blossar eksemet upp. I skrivandets läge har hon ett vätskande eksem i ena knävecket och ett stort svårläkt sår i vecket fram på foten. Ska det vara så här? Är det bara att gilla läget och fortsätta smörja med hydrokortison?
     
    Båda mina barn har och har haft atopiska eksem sedan de var små. Väldigt stora och jobbiga sådana. Dotterns blossade upp ordentligt när hon var runt 3-4 år gammal, vätskade och kliande nåt så f*bannat och när jag tröttnade på att de mildade, recpetfria varianterna inte hjälpte alls, så sa jag ifrån och fick starkare, receptbelagda, som faktiskt gjorde lite skillnad. 
    Hjälper inte hydrokortison så får ni be om något starkare!
    Jag skulle även kontakta Hudmottagningen istället för bvc elle vc, för sådär ska det inte vara. 

    Sen en tanke till, han är inte allergisk mot något födoämne? Vi har först nu när dottern var 6.5 fått konstaterat att hon är mjölkproteinallergisk, så det var därför eksemen aldrig gav med sig ordentligt, trots smörjande med emovat, betnovat och diverse mjukgörande krämer och salvor. När mjölkproteinet togs bort så var det som om någon hade viftat med ett trollspö, eksemen är mer eller mindre som bortblåsta. 

     
  • Äldre 6 May 09:45
    #8

    HON skulle det naturligtvis stå! 

  • Äldre 6 May 10:25
    #10

    Har hudmottagningen samma remisskrav? De är ju experter på hudproblem som eksem faktiskt är. 
    BVC-sköterskorna får nog inte skriva ut starkare preparat nej, det har alltid varit läkare som har skrivit ut till oss. 

    Av egen erfarenhet, så är det bara långdraget och väldigt drygt att gå via bvc och vårdcentralen, så nu när även sonen fick en massa eksem, precis likadana som dottern, så tog jag hudmottagningen direkt. Hade jag vetat bättre när dottern var mindre, så hade man sluppit allt krångel med remisser, smörjande i all evighet med krämer som inte hjälper osv.  

    Så mitt tips är nog att du ska ringa till hudmottagningen direkt, säg som det är till dem. Skulle det behövas, så kan ju de prata med barnmottagningen sedan. 

  • Äldre 6 May 10:31
    #11

    Angående att testa laktosfritt, så fick vi det rådet på vårdcentralen när dottern var 1.5-2 år gammal. Men är det gjorde ju varken till eller från, det KAN dock ha ett samband med eksem, men det kan ju lika gärna vara mjölkprotein, sojaprotein eller något annat som hon inte tål, om hon nu är allergisk mot något födoämne. 

  • Äldre 6 May 10:51
    #14

    Vi har inte heller någon hudklinik just för barn, men de har oftast läkare som är väl insatta i sambandet mellan allergi och eksem. De är ju som sagt väldigt duktiga på hudproblem, vilket eksem är, och vad som orsakar dem och de gör  (iaf min erfarenhet) allergiutredning nästan direkt, just för att utesluta eller bekräfta att det är något sånt som är orsaken. 

  • Äldre 6 May 10:52
    #15
    k girl skrev 2013-05-06 10:44:55 följande:
    Jo, fast hon ammas ju utan problem. Bröstmjölken är det mest laktosrika livsmedel som finns.
    Äter du mycket mjölkprodukter med då? För är det laktos hon reagerar på, så kan det ju vara ett samband där, att hon ammas och att eksemen inte blir bättre. Bara en tanke. 
  • Äldre 6 May 11:21
    #17

    Jo så kanske det är. Att mjölkproteinallergi är vanligare är jag väl medveten om, jag har som sagt själv två barn som är mjölkproteinallergiska, och vet vad de reagerar på ;)  Och det var även därför jag frågade om hon åt mycket mjölkprodukter, eftersom även det kan ha ett samband mellan eksemen och att dottern ammas. 

    Ser dock att det blev lite fel i tidigare inlägget, skulle nog tagit med mjölkproteinallergin och inte bara laktosen där.  

  • Äldre 6 May 18:10
    #23

    Jag tycker också det låter lite lite med att provocera efter bara 4 veckor.
    Med båda mina, trots positiva RAST-test, de är alltså konstaterade allergiska mot mjölkprotein med blodprov,  så har vi fått utesluta allt mjölkprotein i allting i minst 4 veckor för att se om det blir bättre, och sen fortsätta vara utan i nån månad till, innan  vi har fått börja provocera. 

Svar på tråden Eksem