• Äldre 7 May 10:06
    2930 visningar
    3 svar
    3
    2930

    Vi ska flytta ihop i höst och 1+1 ska försöka bli tre

    Hej! Jag är en tjej på 21 år. Jag och min pojkvän som är 23 år bor i varsin lägenhet och är alltså särbos, men ska flytta ihop i höst är det tänkt. Vi har snart vart tillsammans ett halvår och har pratat om barn sen ett tag tillbaka. Vi båda är den lugna hemma-mys-typen, och ser alltså inte festa varje helg som något vi vill eller orkar göra. Vi känner oss redo på alla plan. Jag är van vid att ta hand om barn och vet vad det innebär då jag är fadder till världens underbaraste systerson som jag fått vara barnvakt till flertalet gånger under hans uppväxt - i alla olika åldrar. Vet att jag hade klarat livet som mamma galant, och jag vet att min pojkvän hade anammat rollen som pappa alldeles perfekt också! :) Jag har känt mig redo för barn i 3 år, och han likaså, men det har inte känts aktuellt i tidigare förhållanden osv, (lång historia som inte är direkt relevant). Min pojkvän har fast jobb och bra inkomst, (får ut 18k nu)och väntar löneförhöjning nu i augusti (21k efter skatt) samt ett halvår efter det igen (24k) :). Jag jobbar som behovsanställd och får ut allt mellan 9 och 18k i månaden, beroende på arbetsbehovet. Nu till dilemmat: Jag har anställning till och med augusti, därefter är det himla osäkert för mig, jag söker jobb som en dåre och eventuellt kan jag få bli kvar längre på mitt nuvarande, dock fortfarande som behovsanställd.., men just nu vet jag inte alls. Vågar man försöka? Kommer vi klara oss på en inkomst (jag har inte vart med i a-kassan tillräckligt länge för att få betalt den.., men kommer väl få aktivitetseraättning via AF iallafall om jag inte missuppfattat allt.) Min pojkvän kommer ju att ha fått båda sina löneförhöjningar innan barnet är fött isåfall om vi vågae satsa nu medan vi är unga Stötta oss gärna och kom med råd! Tack på förhand

  • Svar på tråden Vi ska flytta ihop i höst och 1+1 ska försöka bli tre
  • Äldre 7 May 10:14
    #1

    Prova att leva på en inkomst när ni flyttar ihop under ett halvår innan ni satsar på barn så ni vet ni klarar ekonomin och att bo ihop.

  • Äldre 7 May 10:16
    #2

    Mitt råd är att bo ihop i sådär en 2 år och uppleva både vardag och kriser ihop innan ni skaffar barn. Efter ett halvår är man fortfarande i förälskelsestadiet och man bör ha kommit förbi det innan man planerar barn. Visst finns det de som skaffar barn tillsammans efter bara några månader och fortfarande är lyckliga tillsammans 10 år senare men det är inte en anledning till att stressa. Om ni hur som helst har tänkt er att ni ska leva ihop resten av livet så finns det väl heller ingen brådska.

  • Äldre 18 Jun 16:26
    #3

    Jag skulle råda er till att vänta! Varför så bråttom? Satsa på utbildning och vettigt jobb med fast anställning för ernådda först. Njut av att vara 21, den tiden kommer inte tillbaka. Det där med att bli gravida hinner ni, jag är31 och är gravid nu, på första försöket,,, så ni har ju några år på er innan det börjarbli stressigt... Ta hand om er själva ett tag! :)

Svar på tråden Vi ska flytta ihop i höst och 1+1 ska försöka bli tre