• Anonym (Kaffedraken)

    Svårt att andas

    Hej! Jag blev allergisk mot pollen vid min första graviditet och har varit det sedan dess. Nu är jag gravid med mitt anda barn och symtomen är värre. Sitter just ni vaken mitt i natten. Halsen känns svullen. Det droppar en droppe per sekund ur näsan. Näsan är totaltäppt. Försökt lösgöra den med dusch, hett vatten och Renässans nässprej. Inget hjälper. Vid min första pollenallergi, sade en läkare att jag enbart kunde ta ögondroppar under graviditeten. Dessa hämmade kliandet i ögon ngt. Men ögonen rann och kliade ändå. Varav jag aldrig köpte det denna gång. Nytt för i sommar är att jag reagerade på äpple och plommon redan innan pollensäsongen kom igång. Det kliade i hals och ögon, jag nös och. Näsan började rinna. Nu när säsongen är igång. Har jag svårt att andas. Jag hostar. Kliar överallt (näsa, hals, öron och ögon), andningen känns trång (ngt tar emot liksom). Andas jag in djupt är det obehagligt, känns som jag kan förlora förmågan att andas in. Näsan är så täppt att den inte går att snyta eller andas med. Men den rinner trots det. Fick lite panik här precis. Kändes som jag skulle dö. Med några tårar lättade andningen någon minut. Nu när jag lugnat ner mig är det tillbaka igen. Inte sovit på två nätter alls. Lite sömn sittande i perioder de tidigare nätterna, för två dagar sedan. Idag har det varit värst. Idag har även löv slagit ut. Jag bor mitt i en skog för tillfället. Svårt att undvika den som mammaledig och gravid. Vad kan jag göra? Behöver sova och vill slippa panikkänslan. Med vänlig hälsning, från mig/ otäckt att inte kunna andas ordentligt

  • Svar på tråden Svårt att andas
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med läkare angående dina symtom. En del kvinnor får besvär med nästäppa under graviditeten oavsett vilken årstid det är.
    Pollenallergi kan lindras genom att man byter från ute till innekläder, inte vädrar dagtid och håller sig från det som blommar dagtid. Kort sagt öppna ytor gärna nära vatten är bäst. Tvätta av ansikte och händer ofta eftersom pollen fastnar på huden. Duscha hela kroppen för att få bort så mycket pollen som det går. Du  bor nära skog så försök att vara inne dagtid och håll fönstren stängda.
       Dina andningsbesvär måste tas på allvar och jag föreslår att du i första hand tar kontakt med din husläkare för bedömning om vilka mediciner du ska ta och kan han inte hjälpa dig bör du få hjälp av allergikunnig läkare. Det finns mediciner som hjälper och dessa bör du få men det är läkare som ska bedöma vilken sorts medicin du ska ta och i vilka doser.
    vänliga hälsningar Anitha 

      

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Tack. Jag har varit hos läkaren nu. Fick Ventoline (inandningspulver) och Livostin nässppray. Tyvärr hade nässprayen enbart effekt i förrgår kväll, dvs första gången och den hjälpte i ca en halvtimme. Sedan var det täppt igen. Detsamma gällande ventolinen. Hjälpte första gången. Klarade mig en halv natt. Men denna natten svider det bara i halsen av den. Inte sovit ens en minut i natt. Dessutom hade min stackars dotter på 1,5 problem nu. Täppt i näsan och hosta. Somnade äntligen för några monuter sedan. På dagen har hon haft rinnande näsa. Då jag är mammaledig, har en hund... Etc. Är det svårt att hålla sig inomhus. Mår verkligen inte bra. Känner mig helt orkeslös. Orolig för barnet. Jag hostar och hostar oavbrutet inatt. Är så utmattad. Orkar inte mer.

Svar på tråden Svårt att andas