• Anonym (ts)

    nyttig billig frukost?

    Jag har börjat räkna kalorier för att få stopp på vikten men det är svårt att hitta bra frukost tycker jag. Vad ska man äta som man håller sig mätt på, som är lågt i kalorier och som inte kostar skjortan? Jag är ganska petig i maten och äter inte gröt tyvärr, jag har provat flera gånger för jag vet ju att det är en perfekt frukost men jag får kväljningar av detRynkar på näsan Mannagrynsgröt är gott men med socker och kanel kan jag inte tänka mig att det blir speciellt kalorisnålt... Kan inte äta kokt ägg heller (för ägg ska också vara bra har jag hört) , äggröra går bra men det känns också onyttigt... och vad är ett rimligt kaloriintag till frukost? Jag borde enligt en uträkning på internet äta strax under 1800 kcal för att hålla vikten och därmed ca 1300 kcal för att tappa vikt (per dag alltså!). Jag tycker det är jättesvårt att hitta mat som håller sig inom den begränsningen!

    Så frukost tips för en fattig, kräsen, stillasittande student skulle uppskattas Solig

  • Svar på tråden nyttig billig frukost?
  • Anonym (ts)

    Oj vad det ramlar in förslag, Tack! (även om det som alltid på FL spårar ur Flört )

    Jag ser att jag hade fel om äggröra, det var ju bra. Trodde att det var onyttigt men det verkar ju helt okej att äta så det ska jag göra dom mornar jag har tid.

    Idag åt jag lättfil med russin, falu rågrut med salami och tomat och kaffe. Hamnade enligt mina beräkningar på 450 kcal och det är för mycket... de flesta verkar eniga om att jag bör ligga runt 3-400 kcal så jag ska se vad jag kan ändra.

    Nån frågade om jag är lisa 4 år och ja, det kan kanske verka så... Men kan man inte äta viss mat så kan man inte, iaf inte jag. Så mycket värt är det inte att pina i mig mat jag inte gillar, då äter jag hellre 500 kcal frukost och lever på morötter resten av dagen.

    Nån/några var också inne på att bra mat kostar och att jag borde betala om jag var intresserad av att gå ner i vikt och må bra. Till viss del är det ju sant men har man inga pengar så kan man inte köpa dyr mat hur gärna man vill. Jag är som sagt student och då kastas det inte pengar över en direkt Tungan ute. Dessutom har jag barn så jag vill inte äta alltför annorlunda mot hur de äter. Jag tycker det är viktigt att de får en naturlig inställning till mat så vill inte direkt förbjuda något. Men det blir mycket grönsaker och lite mat för min del till de målen då dom är med så det funkar. Är just frukosten som jag tycker är svår...

  • Anonym (gott och nyttigt)
    Anonym (ts) skrev 2013-05-09 10:10:59 följande:
    Oj vad det ramlar in förslag, Tack! (även om det som alltid på FL spårar ur Flört )

    Jag ser att jag hade fel om äggröra, det var ju bra. Trodde att det var onyttigt men det verkar ju helt okej att äta så det ska jag göra dom mornar jag har tid.

    Idag åt jag lättfil med russin, falu rågrut med salami och tomat och kaffe. Hamnade enligt mina beräkningar på 450 kcal och det är för mycket... de flesta verkar eniga om att jag bör ligga runt 3-400 kcal så jag ska se vad jag kan ändra.

    Nån frågade om jag är lisa 4 år och ja, det kan kanske verka så... Men kan man inte äta viss mat så kan man inte, iaf inte jag. Så mycket värt är det inte att pina i mig mat jag inte gillar, då äter jag hellre 500 kcal frukost och lever på morötter resten av dagen.

    Nån/några var också inne på att bra mat kostar och att jag borde betala om jag var intresserad av att gå ner i vikt och må bra. Till viss del är det ju sant men har man inga pengar så kan man inte köpa dyr mat hur gärna man vill. Jag är som sagt student och då kastas det inte pengar över en direkt Tungan ute. Dessutom har jag barn så jag vill inte äta alltför annorlunda mot hur de äter. Jag tycker det är viktigt att de får en naturlig inställning till mat så vill inte direkt förbjuda något. Men det blir mycket grönsaker och lite mat för min del till de målen då dom är med så det funkar. Är just frukosten som jag tycker är svår...
    Försök hålla frukosten på 300 kcal. Istället för salami eller annat fett pålägg kan du ha magert kött som kalkon eller kyckling. 1-2 knäckebröd med magert pålägg och grönsaker är billigt och bra. Kanske kan du ha linfröblandning och bär i filen istället?
  • Jungblom
    Anonym (ts) skrev 2013-05-09 10:10:59 följande:
    Oj vad det ramlar in förslag, Tack! (även om det som alltid på FL spårar ur Flört )

    Jag ser att jag hade fel om äggröra, det var ju bra. Trodde att det var onyttigt men det verkar ju helt okej att äta så det ska jag göra dom mornar jag har tid.

    Idag åt jag lättfil med russin, falu rågrut med salami och tomat och kaffe. Hamnade enligt mina beräkningar på 450 kcal och det är för mycket... de flesta verkar eniga om att jag bör ligga runt 3-400 kcal så jag ska se vad jag kan ändra.

    Nån frågade om jag är lisa 4 år och ja, det kan kanske verka så... Men kan man inte äta viss mat så kan man inte, iaf inte jag. Så mycket värt är det inte att pina i mig mat jag inte gillar, då äter jag hellre 500 kcal frukost och lever på morötter resten av dagen.

    Nån/några var också inne på att bra mat kostar och att jag borde betala om jag var intresserad av att gå ner i vikt och må bra. Till viss del är det ju sant men har man inga pengar så kan man inte köpa dyr mat hur gärna man vill. Jag är som sagt student och då kastas det inte pengar över en direkt Tungan ute. Dessutom har jag barn så jag vill inte äta alltför annorlunda mot hur de äter. Jag tycker det är viktigt att de får en naturlig inställning till mat så vill inte direkt förbjuda något. Men det blir mycket grönsaker och lite mat för min del till de målen då dom är med så det funkar. Är just frukosten som jag tycker är svår...
    Byt ut salamin mot något magrare ( tex mager skinka eller kalkon) och byt ut russinen mot bär eller frukt. Russinen är egentligen ganska mycket socker i eftersom de är torkade (lika med många kcal), bättre om du istället har lite vindruvor i
  • Almis11
    Anonym (ts) skrev 2013-05-09 10:10:59 följande:
    Oj vad det ramlar in förslag, Tack! (även om det som alltid på FL spårar ur Flört )

    Jag ser att jag hade fel om äggröra, det var ju bra. Trodde att det var onyttigt men det verkar ju helt okej att äta så det ska jag göra dom mornar jag har tid.

    Idag åt jag lättfil med russin, falu rågrut med salami och tomat och kaffe. Hamnade enligt mina beräkningar på 450 kcal och det är för mycket... de flesta verkar eniga om att jag bör ligga runt 3-400 kcal så jag ska se vad jag kan ändra.

    Nån frågade om jag är lisa 4 år och ja, det kan kanske verka så... Men kan man inte äta viss mat så kan man inte, iaf inte jag. Så mycket värt är det inte att pina i mig mat jag inte gillar, då äter jag hellre 500 kcal frukost och lever på morötter resten av dagen.

    Nån/några var också inne på att bra mat kostar och att jag borde betala om jag var intresserad av att gå ner i vikt och må bra. Till viss del är det ju sant men har man inga pengar så kan man inte köpa dyr mat hur gärna man vill. Jag är som sagt student och då kastas det inte pengar över en direkt Tungan ute. Dessutom har jag barn så jag vill inte äta alltför annorlunda mot hur de äter. Jag tycker det är viktigt att de får en naturlig inställning till mat så vill inte direkt förbjuda något. Men det blir mycket grönsaker och lite mat för min del till de målen då dom är med så det funkar. Är just frukosten som jag tycker är svår...

    Var jag som skrev det mesta av det du skriver så kan förklara lite mer noga.

    Självklart ska det inte vara plågsamt att leva och äta mat man inte gillar men det är faktsikt så att man väner sig efter ett tag. Jag var precis som du, gröt fanns aldrig ens i mina tankar. Jag skulle hellre gå hungrig än att äta det men efter att ha tvingat sig själv ett par gånger så började det faktiskt smaka nästan gott, man vänjer sig när man vet att det är för ens eget bästa. Nu när jag dessutom läser att du har barn så vore det ju en kanon frukost för er båda. Du kan få havregryn otroligt billigt, har du äpple hemma skivar du i det med lite kanel och så behöver du bara mjölk till! Du förstår äckligt vs nyttigt och billigt. Det var så jag menade men skitsamma, vill du inte äta det så vill du inte förstås.

    Ang. pengarna - Ja det kanske är billigare och enklare att köpa mamma scan köttbullar vs köpa nötfärs och göra dom själv. Jag menade att utgå från den budgeten du har men lägg pengarna på bra mat även om det kan vara lite dyrare! =)   

    Salami och rågrut är inget bra alternativ om man vill gå ner i vikt. Byt ut salamin till kalkon och rågrut till wasa sport fiberknäcke (lite mer kalorier men ett nyttigare alternativ). Kaffet dricker du utan socker hoppas jag! =) 
  • Lemonysnickets
    Anton Chigurh skrev 2013-05-09 09:36:30 följande:
    Ja va fan, är jag snäll, eller är jag snäll. Här kommer glassreceptet. Eller länk dit.

    Inlägg 744 samt tillvägagångssätt i inlägg 747.

    www.familjeliv.se/Forum-19-89/m69250843.html

    Det är ju iaf helg. SoligDen ska jag laga i kväll! The thread that keeps on giving! Tack Anton!
    Om man bäddar får man inte ligga!
  • Anton Chigurh
    Lemonysnickets skrev 2013-05-09 11:21:54 följande:

    Den ska jag laga i kväll! The thread that keeps on giving!

    Tack Anton!
     
    Varsegod, å lycka till.....Glad
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2013-05-09 11:33:24 följande:
    Varsegod, å lycka till.....Glad
    Förlåt mig, TS, jag skall inte trascha sönder din tråd, men detta är viktigt. Det passar förbannat bra med Marabou Digistive choklad i glassen i stället för Gräddnougat, om du nu vill variera lite, men se till å hacka den jävligt fint för att undvika att glassmaskins-omröraren liksom hugger. 

    Se det som ett tips från Coachen... 

    Nu, TS, skall du få ha din tråd i fred. 

    Ha en underbar dag allihopa.

    Kram, //Anton....Solig 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Nanime

    Jag brukar äta turkisk yoghurt eller kvarg med bär och nötter(mandel och valnötter) till frukost. Står mig länge och väl på det. Havregrynsgröt fixar inte jag, jag får ont i magen och blir hungrig efter en timme :/ Skulle jag, som någon här föreslog, äta en dubbelportion skulle jag nog spy, får knappt i mig 1 portion pga av mängden >.<

    När jag hade det knapert ekonomiskt så åt jag vanlig, naturell fil eller yoghurt med flingor(jag körde all braun eller vad de heter). Kunde skiva i lite banan eller äpple också om det fanns hemma.

  • Anonym (ts)
    Almis11 skrev 2013-05-09 11:16:37 följande:

    Var jag som skrev det mesta av det du skriver så kan förklara lite mer noga.

    Självklart ska det inte vara plågsamt att leva och äta mat man inte gillar men det är faktsikt så att man väner sig efter ett tag. Jag var precis som du, gröt fanns aldrig ens i mina tankar. Jag skulle hellre gå hungrig än att äta det men efter att ha tvingat sig själv ett par gånger så började det faktiskt smaka nästan gott, man vänjer sig när man vet att det är för ens eget bästa. Nu när jag dessutom läser att du har barn så vore det ju en kanon frukost för er båda. Du kan få havregryn otroligt billigt, har du äpple hemma skivar du i det med lite kanel och så behöver du bara mjölk till! Du förstår äckligt vs nyttigt och billigt. Det var så jag menade men skitsamma, vill du inte äta det så vill du inte förstås.

    Ang. pengarna - Ja det kanske är billigare och enklare att köpa mamma scan köttbullar vs köpa nötfärs och göra dom själv. Jag menade att utgå från den budgeten du har men lägg pengarna på bra mat även om det kan vara lite dyrare! =)   

    Salami och rågrut är inget bra alternativ om man vill gå ner i vikt. Byt ut salamin till kalkon och rågrut till wasa sport fiberknäcke (lite mer kalorier men ett nyttigare alternativ). Kaffet dricker du utan socker hoppas jag! =) 
    Ja jag vet ju att gröt är bra och jag har som sagt provat flera gånger. Kanske att jag borde ge det ett försök till men det är väl som med allt annat, inge kul att "kämpa om det inte blir någon skillnad"Tungan ute

    Halvfabrikat köper jag ytterst sällan och mamma scans kommer aldrig innanför dörrarna, det är varken billigt, gott eller nyttigt anser jag. Men jag tror jag förstår vart du vill komma.

    Salamin ska jag absolut byta ut, har aldrig smakat kalkon på smörgås men som filé är det gott så man kan ju hoppas att jag gillar det. Varför är inte rågrut bra?

    Kaffet är absolut utan socker!
Svar på tråden nyttig billig frukost?