• dettor

    Hur har medikinet fungerat på era barn?

    Min son är 8år och har diagnosen ADHD sedan 1mars i år. Han fick börja med medikinet för att han inte kan svälja tabletter. Vi börja på 20 mg, men då svor han ännu mer, grät mycket för allt, minsta lilla grej som inte blev bra å blev han ledsen. Vi öka till 30, och då blev han lättare arg, och lättare störd i klassrummet. Förr gick han in i en bubbla men nu verkar han vara mer medvetenom vad som händer runt om och blir störd. Vi höjde igen till 40, det gick bra i skolan ,ungefär om innan medicin , men vi tyckteatt han var loj. Nu har vi precis börjat med 35 mg och vi nämner fortfarande som vi har gjort hela tiden att det var bättre och han mådde bättre innan medicinen. Så till frågan, hur har er barn reagerat på medikinet? Bör man byta märke? Vi känner oss så förvirrade med denna medicinering och skulle nog vilja prova att göra ett uppehåll, fr att se.

  • Svar på tråden Hur har medikinet fungerat på era barn?
  • livet från ljusa sidan

    Hur har det gått för er? Vi har  precis börjat med ritalin på vår 7åring, 10mg och det blev liksom värre....idag var vi och fick 5mg extra av medikinet som han skall ta imorgon. Enl sköterskan så kan det bli så om han är under-medecinerad...att han liksom triggas istället för att lugnas. 

  • mariah1233

    är medikinet  direkt verkan el   långtidsverkande långtidsverkande är bättre   för du får lite   hela tiden 

  • dettor

    Det är långtidsverkande, ca 8h. Våran son har inte ätit medicin under semestern. Men innan semestern hade vi samtliga ed BUP och fick då veta att ritalin inte är beroende av mat, så vi ska oxå prova det. För jag tror att våran son har mått så dåligt av medicinen för att han inte äter tillräckligt med frukost, vilket är nödvändigt med medikinet. Men vi kommer nog att börja på 30mg eftersom han äter 35mg medikinet och väger31kg. Jag hoppas att det kommer fungera, det har varit riktigt jobbigt att se honom må dåligt, så det var skönt på ett sätt att han inte har ätit under lovet. Livet från ljusa sidan- vad tycker ni annars om ritalin? Och hur går det? När vi börja på 20mg medikinet så vart det så för honom oxå, det blev värre, medicinen tryggade istället.

  • dettor

    Min son har Börjat med ritalin 20 mg igår, och det fungerar ganska bra, dock inte perfekt och han är inte så sugen på att ta det. Vi ska prova några dagar till sen gå upp till 30, för att sedan utvärdera vilken dos som var bäst. Håller tummarna på att detta kommer att fungera. Hur går det för er andra.

  • UnikFamilj

    Medikinet fungerande inte för oss. Ångest och aggression. Ritalin funkar bättre, även om jag vet att så inte är fallet för alla.

  • dettor
    UnikFamilj skrev 2013-08-17 16:42:15 följande:
    Medikinet fungerande inte för oss. Ångest och aggression. Ritalin funkar bättre, även om jag vet att så inte är fallet för alla.

    Våran son mådde inte heller bra av medikinet, men det gick bra för honom i skolan ändå. Men det gjorde ont i mamma hjärtat av att se honom må dåligt. Han hade ofta ont i magen, huvudet och mådde illa samt att han var lätt irriterad. Vad har ni för dos?
  • UnikFamilj
    dettor skrev 2013-08-18 21:35:52 följande:

    Våran son mådde inte heller bra av medikinet, men det gick bra för honom i skolan ändå. Men det gjorde ont i mamma hjärtat av att se honom må dåligt. Han hade ofta ont i magen, huvudet och mådde illa samt att han var lätt irriterad. Vad har ni för dos?
    Vi kör Ritalin 10+10 mg (morgon och lunch). Körde 20+10 en stund, men oron blev för stor så det var inte värt koncentrationen. 
  • dettor
    UnikFamilj skrev 2013-08-18 22:16:39 följande:
    Vi kör Ritalin 10+10 mg (morgon och lunch). Körde 20+10 en stund, men oron blev för stor så det var inte värt koncentrationen. 

    Imorgon ska vi prova 30mg, så får vi se. Är det skillnad att dela upp som ni, än att ta 20 mg på morgonen. Ska kanske säga att min son äter kapslarna för han kan inte svälja tabletter.
  • UnikFamilj

    Ja det är skillnad. Hon fick enorm ångest av fulla dosen i början, och sen ångest igen på eftermiddagen när den gick ur kroppen. Uppdelat fick hon ett jämnt flöde över dagen. Beror helt på hur de reagerar.

Svar på tråden Hur har medikinet fungerat på era barn?