• Anonym (polle­naller­gi)
    Äldre 14 May 16:07
    1277 visningar
    1 svar
    1
    1277

    pollenallergi

    Hej

    Min son på 8-år har senaste 3 veckorna varit trött och hängig. Vi har fått hämta honom från kompisar pga att han inte "känner sig bra i kroppen" , han är annars en väldigt aktiv kille. Två senaste dagarna har nässelutslag blommat upp på överkroppen. Vi har varit på vårdcentralen som bara konstaterade att det var det och vi fick rådet att smörja me kylt potatismjöl och ta clarityn för klådan. 
    Min fråga är nu kan det vara pollenallergi som orsakar detta ? Han har inga besvär från näsa/ögon. Men vi är många i släkten som har diverse allergier. 

  • Svar på tråden pollenallergi
  • Äldre 16 May 20:05
    #1

    Hej! Nässelutslag är inte så vanligt att man får av pollen men visst kan det förekomma. Tröttheten du beskriver är däremot vanligt. Mitt råd är det vanliga när man reagerar mot pollen och det är att minimera pollen så mycket det går.
    Dvs byt kläder från ute- till innekläder när barnet kommer hem. Duscha från hela kroppen inklusive hår varje dag innan sovdags. Ta någon antihistamin varje morgon, finns bra receptfria. Tvätta av ansikte och händer ofta, undvik platser där mycket träd och grönska finns, hellre öppna ytor eller nära vatten. Undvik att vara ute mitt på dagen, kväll och morgon är mindre pollen i luften. Nässelutslagen dämpas av antihistamin och även av dusch och mild cortisonkräm. Ta kontakt med husläkaren om det hela inte ger med sig.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden pollenallergi