• Anonym (dermografism)

    Dermografism

    Hej, jag var för några år sen på hudkliniken och fick konstaterat att jag har dermografism. Utöver detta är jag mycket allergisk, reagerar på allt från otvättade kläder till selleri till kyla till kontrastvätska. Alltid med klåda, nässelutslag och hud som svullnar upp, och även vätska och smärta i lederna.  Åkt in med allergisk chock till akuten två gånger. Jag tar dagligen antihistaminer (cetirizin 10 mg) för att hålla detta i schack. Slutar jag med dom ens en dag börjar det klia på mig direkt och jag mår väldigt dåligt, även om jag inte ens kan avgöra vad det är jag blir allergisk mot. Nu har jag tagit dessa tabletter i flera år och undrar om det är farligt att ta dem dagligen så länge? Kan man ta dom hela livet om man måste?

    Har inte fått någon mer uppföljning efter mitt besök på hudkliniken (där man alltså inte kunde konstatera vad jag är allergisk eftersom jag reagerade på ALLA prickar, även den som inte skulle ge reaktion) . Just nu köper jag bara antihistaminer receptfritt på apoteket men har börjat oroa mig för om de är skadliga att ta så länge?

  • Svar på tråden Dermografism
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker du ska ta kontakt med läkare för uppföljning av dina besvär eftersom du medicinerat så länge. Antihistamin som du tar dämpar ner histaminfrisättning i kroppen och det är histamin som gör att du har reaktioner från huden som kliar.

    Kanske någon form av dietkost skulle kunna minska besvären, exempelvis undvika fisk och mat med starka färgämnen och starka kryddor. 
    Kan din husläkare inte hjälpa dig be att få bli remitterad till hudläkare eller allergolog.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Dermografism