• Äldre 15 May 12:51
    1795 visningar
    2 svar
    2
    1795

    Planerar barn/gravid - astma och allergi

    Vi planerar att bli gravida och jag satt och funderade lite på mediciner och vilka man kanske ska undvika nu. Jag är astmatiker sen barndomen och allergisk mot bl.a. pollen (Björk, gräs, gråbo timotej) pälsdjur, nötter och penicillin. Pälsdjur, nötter och penicillin är ganska enkelt att undvika men pollen är sämre. Jag har tabletter (både mot astma och allergi) som grundmedicinering idag, men vågar jag fortsätta med dom inför/under en eventuell graviditet? så för två veckor sedan slutade jag med tabletterna vilket känns av speciellt på kvällarna med lättare andnöd som följd. så jag testar med "lokalmedicinering" istället. Dvs ögondroppar för kliande ögon och nässpray för kliande rinnande näsa. Bricanyl vid behov. Hur ska jag medicinera för att få må bra utan att äventyra en eventuell graviditet? Mediciner idag: ?Emadine 0,5 mg/ml ögondroppar ?Rhinocort nässpray 32 mikrog ?Bricanyl 0,5 mg (0,25x2) Mediciner som hemma som jag kan ta som alternativ: ?Montelukast Actavis bluefish (singulair) 10 mg ?Pulmicort 200 mikrog ?Symbicort 4,5 mikrog ?Oxis 4,5 mikrog Allergitabletter som finns hemma: ?Dasselta 5 mg ?Acura 10 mg Tacksam för hjälp då jag snörvlar och är tungandad.

  • Svar på tråden Planerar barn/gravid - astma och allergi
  • Äldre 16 May 20:16
    #1

    Hej! Den läkare som skrivit ut dina mediciner kan du kontakta för att få besked om vilka mediciner du kan använda under graviditet. Generellt sätt brukar man fortsätta med astmamediciner även när man är gravid men det är läkare som ska bedöma medicinbehovet.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Äldre 16 May 22:23
    #2

    Ja läkaren sa att medicinbehovet finns ju, men att jag inte skulle ta tabletterna. (Varken allergi eller astma) men sen tackade han för sig och la på. :/ får ringa igen. Tack i alla fall! ;)

Svar på tråden Planerar barn/gravid - astma och allergi