• Anonym (Rökare)

    Nu får man inte ens röka på sin egna balkong heller...

    Bor i en bostadsrätt i Stockholm med min sambo och jobbar deltid. De dagar jag är hemma har jag en ful ovana att gå ut på balkongen och ta en cigg en till två gånger under dagen. Nu är det tydligen en granne som tycker att detta är sjukt störande och har lämnat en lapp till mig att be mig sluta. Om jag vill röka får jag ta en promenad istället. Röken tar sig tydligen in till deras lägenhet, men jag blir lite förundrad över hur det går för sig för deras närmaste fönster är minst tre meter ifrån vår balkong. Och jag står alltid åt det andra hållet.  Och visst jag fattar om det gäller att jag står där ute varje dag 10 gånger om dagen, men så är ju inte fallet. Det kan gå dagar utan att jag går ut dit. Så vadå måste jag nu ta mig ner sju trappor nu om jag vill röka när vi fan har en egen balkong? Det är inte rökförbud i föreingen och det är vårt HEM. Det är ingen jävla hyresrätt! Och sen blir jag irriterad på det här jävla små fega anonyma lappjävlarna!!! Hade fan haft mer respekt om den som klagar kan STÅ för det istället för att fega bakom jävla små papperslappar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-15 21:51
    Notera att det handlar om 1-2 cigaretter om dagen ca 4 dagar i veckan om inte mindre. Jag sitter inte och kedjeröker där ute. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så ska jag absolut börja undvika att röka på balkongen nu när jag är medveten om att det stör andra. Och skulle självklart aldrig vilja att någon av mina grannar ska må dåligt pga av mig. Som sagt vart jag upprörd över sättet de framförde detta därav kanske jag satte mig lite på tvären. Men sluta för fan med att kasta glåpord som WT och såna saker. Jävla dagisnivå.

  • Svar på tråden Nu får man inte ens röka på sin egna balkong heller...
  • Anonym (oxå rökare)

    Du får enligt lag röka på din balkong, så blossa på :)

  • Anonym (lappen)

    Sätt upp en lapp i trappuppgången där du skriver att du har tröttnat på fega anonyma grannar som lämnar anonyma lappar där de klagar på att du röker på din balkong. Det borde hjälpa!

  • Anonym (råger)

    Klart du får röka på din egen balkong. 

    En del människor som bor i lägenhet borde byta till villa på landet
    för dom stör sig på allt och alla, rök, musik, om man rör sig inne i lägenheten,  
    om man vaknar för tidigt på morgonen, om man är uppe för sent, om man grillar på balkongen
    osv osv det tar aldrig slut      

  • Anonym (333)
    Anonym (lappen) skrev 2013-05-15 14:18:52 följande:
    Sätt upp en lapp i trappuppgången där du skriver att du har tröttnat på fega anonyma grannar som lämnar anonyma lappar där de klagar på att du röker på din balkong. Det borde hjälpa!

    Bra förslag!
  • Batte

    Snällt, men bestämt, berättar du att du kommer fortsätta röka på balkongen. Kanske kan du fråga om grannarna är vansinnigt utsatta asmatiker (då får du nog tänka om och fimpa rökandet, i medmänsklighetens tjänst).

    Funkar inte det så hade jag kört långfingret.

    Nån måtta får det vara på grannarnas påverkan på vårt boende, hyresrätt eller bostadsrätt spelar ingen roll. 

  • Anonym (rökava)

    Man kan ju om man är vänligt lagd faktiskt visa lite hänsyn till andra som har valt att inte dra ner farlig rök i sina lungor.

    Har du gjort valet att röka så rök inne hos dig me d stängd dörr och stängda fönster så får dom som valt att INTE röka få slippa.
    Men jag antar att du inte vill röka inne för att det luktar illa men samtidigt anser att andra ska behöva ha det så?

    Se HÄNSYN:
      hänsyn 1 omtanke, takt, respekt, aktning, konsideration, vördnad, pietet, hänsynsfullhet, omtänksamhet, egard
    2 beaktande, avseende, hänseende; med hänsyn till med tanke på, vad beträffar; ta hänsyn till 1 beakta 2 respektera, bry sig om

  • Anonym (.)

    Fyfan, visa lite medkänsla. Ingen ska behöva tvingas på din äckliga rök. Gå ner några trappor, se det som träning, så utsätter du inte andra för din äckliga ciggrök.

  • Sunshine808

    Jag har en granne som röker som bor mer än 3 meter bort och röken tar sig ändå in. Bara för att du står åt andra hållet betyder inte att det inte finns vind som för med sig röken in och grannen har säkert ett dåligt placerad ventilation.
    Det finns många som inte vågar knacka på, då tycker jag att det är trevligare att få en lapp än att personerna sätter upp den i trappuppgången.

  • Anonym (Rökare)

    Tack för svar! :) Trodde typ att jag bara skulle får påhopp. Jag känner absolut med grannarna att de blir störda, men jag kan säga att jag aldrig har känt röklukt när vår andra granne har haft fester och folk har stått i massor och rökt hela nätterna och då sover vi med sovrumsfönstret öppet också. Så man börjar undra över deras känslighet. Och som ni säger, det är vår balkong. Dem får göra vad de vill på deras, vi gör det vi vill på vår :) 

  • Anonym (Jovars)
    Anonym (rökava) skrev 2013-05-15 14:23:58 följande:
    Man kan ju om man är vänligt lagd faktiskt visa lite hänsyn till andra som har valt att inte dra ner farlig rök i sina lungor. Har du gjort valet att röka så rök inne hos dig me d stängd dörr och stängda fönster så får dom som valt att INTE röka få slippa. Men jag antar att du inte vill röka inne för att det luktar illa men samtidigt anser att andra ska behöva ha det så? Se HÄNSYN:   hänsyn 1 omtanke, takt, respekt, aktning, konsideration, vördnad, pietet, hänsynsfullhet, omtänksamhet, egard 2 beaktande, avseende, hänseende; med hänsyn till med tanke på, vad beträffar; ta hänsyn till 1 beakta 2 respektera, bry sig om

    Fast ja det är skadligt med cigg rök , fast nu är det lagligt , trött på folk som bara gnäller , klart det är bättre att röka ute än inne . Farligt med avgaser med.
Svar på tråden Nu får man inte ens röka på sin egna balkong heller...