• Äldre 15 May 14:32
    1612 visningar
    2 svar
    2
    1612

    Hur välja mäklare?

    Jag ska sälja min bostadsrätt, en lägenhet i en mindre stad. Första gången jag säljer och känner mig helt vilsen.

    Mäklare 1: Tänker sig ett utgångspris på 305 eller 315 (tusen), tar 20 000 i arvode. Väldigt trevlig, känner att jag kan lita på honom, han tog sig tid att skriva ned det jag sa, tittade ordentligt i lägenheten etc. Dock väldigt ny som mäklare. Verkade väldigt intresserad och nyfiken på att faktiskt få höra mer om lägenheten och området.

    Mäklare 2: Tänker sig ett utgångspris på 295 för att förhoppningsvis locka några till visningen, arvode på 30 000. Ganska trevlig, dock ingen jag klickade med på samma sätt som de andra två mäklarna. Har jobbat som mäklare i drygt 20 år och verkade pålitlig. Dock tryckte hon på att jag skulle ringa henne direkt efter att tredje mäklaren varit hos mig..kändes lite suspekt? Dock samma mäklarfirma jag köpte lägenheten av för drygt två år sedan. Ställde inga frågor om lägenheten.

    Mäklare 3: Tänker sig antingen ett utgångspris på 295, eller ca 315 (beroende på vad jag känner att jag vågar), arvode på 25 000. Väldigt pratglad och trevlig, kändes dock lite..tja, stirrig? Jobbat som mäklare ca ett år. Under tiden i lägenheten var hon väldigt snabb, ställde inga frågor om lägenheten.

    Vad ska man egentligen gå efter? Som det känns nu "klickade" det bäst med första mäklaren, blir dock lite avskräckt eftersom att han är så pass ny (ett par månader). Sugen på mäklare 2 för att det är samma firma jag köpte av och jag tyckte det funkade kanon, dock högsta arvodet och den jag klickade minst med, dock mest erfarenhet. Neutral ang mäklare 3. 

    Vad har ni för erfarenheter av mäklare, olika firmor etc? Jag gav 305 för lägenheten och känner att jag måste få tillbaka de pengarna, plus gärna mer för att täcka arvodet.  

  • Svar på tråden Hur välja mäklare?
  • Äldre 17 May 08:17
    #1

    Jag skulle välja en större mäklarfirma och den mäklaren som kändes bäst helt enkelt. Att man har erfarenhet betyder inte att man genomför en affär på ett mer tillfredsställande sätt. En ny mäklare kan vara mer noggrann och mån om att göra en bra affär för att ha möjligheten att sedan ta in nya objekt. Kanske därför han är lite billigare också, det är i nuläget hans chans att komma inpå marknaden. Att de inte frågar så mycket om lägenheten kan bero på att de sålt i din förening innan och sett likadana lägenheter. Lycka till!

  • Äldre 28 Feb 01:18
    #2

    En bra sak att göra är att kolla vad mäklaren har sålt tidigare runt ditt område, kolla då på vad sålt sålt för bostäder tidigare

    Du kan ju använd offerttjänster som mäklarofferter eller liknande.

    Jag skulle dock använda mig utav www.borama.se då de i min mening ger mer nytta. Det är ingen offerttjänst och låter dig jämföra mäklare baserat på hur de sålt på tidigare bostäder.

    Gå även in på www.reco.se eller liknande och sök på din mäklare och se vad tidigare säljare tycker om den mäklaren.

Svar på tråden Hur välja mäklare?