• grind

    Vad är viktigast? Barnens välmående eller jämställdhet?

    Det som är utmärkande för den moderna jämställdhetsrörelsen är den totala bristen på respekt för barnen. Barnen har sällan haft så låg status som idag. Kort sagt är dagens moderna livstil en livstil där barnen alltid hamnar i andra rummet.

    Så frågan är enkel. Vad är viktigast? Barnens välmående eller jämställdhet? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast? Barnens välmående eller jämställdhet?
  • Kjellgren

    Om du måste välja vem som ska dö- mamma eller pappa - vem väljer du då? Om du inte väljer kommer båda att dö.

  • grind
    Kjellgren skrev 2013-05-15 19:34:14 följande:
    Om du måste välja vem som ska dö- mamma eller pappa - vem väljer du då? Om du inte väljer kommer båda att dö.
    Finns inget motsatsförhållande. Tvärtom ökar chanserna att pappan förblir vid livet om även mamman är levande.
  • Kjellgren
    grind skrev 2013-05-15 19:36:08 följande:
    Finns inget motsatsförhållande. Tvärtom ökar chanserna att pappan förblir vid livet om även mamman är levande.
    Jag menar att det var samma typ av helt irrelevanta jämförelser som vi gjorde som barn. Det finns inget motsatsförhållande mellan jämställdhet och barns välmående, vi behöver välja lika lite som mellan om mamma eller pappa ska dö eller vilket man skulle välja mellan att går naken till skolan en dag eller äta bajs (som mina barn frågade en gång).
  • Tow2Mater

    Ett exempel var ju att i princip alla barnens-bästa-instanser var emot homosexadoptioner - men det drevs ju igenom iallafall.

    Vilka saker tänker du specifikt på?

  • Isnogood

    Utan tvekan, barnets välmående.

    Jag uppfostrar inte mina barn med jämnstäldhet, jag uppfostrar dem för de individer de är.
    Missförstå mig rätt, jag ser mina barn som pojke och flicka, jag ser dem som individer.
    -Ingen av dem är mer värd än den andra, men den ena är flicka och den andra är pojke.
    Flickan målar naglarna och går omkring i tjejkläder o klackskor.
    Pojken, går omkring i gympaskor o säckiga jeans.

    JAG har inte valt åt dem, de är individer med egan viljor, jag hjälper mina barn genom livet på de sätt de behöver, deras kön eller klädsel är inte det som avgör, inte heller deras val av arbete eller boendeform.
    Det är deras SÄTT som avgör, hur de kommer att bemötas.

    Mina barn är inte könlösa, mina barn är inte hen eller vad man nu skall kallas nu för tiden, mina barn är en pojke, och en flicka.

    Jag värderar mina barns välmående, högst över allting annat.             


    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • grind
    Kjellgren skrev 2013-05-15 19:40:23 följande:
    Jag menar att det var samma typ av helt irrelevanta jämförelser som vi gjorde som barn. Det finns inget motsatsförhållande mellan jämställdhet och barns välmående, vi behöver välja lika lite som mellan om mamma eller pappa ska dö eller vilket man skulle välja mellan att går naken till skolan en dag eller äta bajs (som mina barn frågade en gång).
    Stämmer inte.

    Det är mer jämställt att båda föräldrarna arbetar 100 procent som är standard idag.
    Än som förr då pappan arbetade 100 procent och mamman 50 procent.

    Det kan vem som helst räkna ut att det andra fallet är mindre jämställt men barnen fick också betydligt mycket mer tid med sina föräldrar förr i världen. 
  • Nockan

    Det ena utesluter det andra menar du?


    I do not love you except because I love you; I go from loving to not loving you, From waiting to not waiting for you..
  • Kjellgren
    grind skrev 2013-05-15 19:43:26 följande:
    Stämmer inte.

    Det är mer jämställt att båda föräldrarna arbetar 100 procent som är standard idag.
    Än som förr då pappan arbetade 100 procent och mamman 50 procent.

    Det kan vem som helst räkna ut att det andra fallet är mindre jämställt men barnen fick också betydligt mycket mer tid med sina föräldrar förr i världen. 
    Så din definition av jämställdhet är att båda arbetar 100%? Det var väl lite... förenklat?

    Och vad menar du med förr? När alla behövdes i jordbruket och barnen fick hänga i en korg i trädet (avritat från medeltiden i Sverige) eller lämnades ensamma hemma hela dagen (min mormor blev fastbunden i bordet och så kom mamma hem under dagen och fixade mat)? Eller hur tänkte du nu? Ah, du menar under den mycket korta period då vi haft hemmafruar i Sverige? Ja, det är verkligen en anomali, historiskt sett. 
  • ModestyB

    För oss har barnens välmående gjort att vi beslutade oss för att BÄGGE ska vara hemma med barnen under deras första levnadsår. Jag förstår inte varför de två ställs emot varandra, när jämställdhet ökar barnens chanser att få kvalitativ tid med båda föräldrarna, oavsett föräldrarnas kön.

  • LunaLunatic

    Jaha. Hej TS. Mår du bra? Inte upprörd över något? Sett en väderkvarn kanske?


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Vad är viktigast? Barnens välmående eller jämställdhet?