• Maria7702

    Söker er som haft DVT (djup ventrombos) !!

    Har sett att det finns några gamla trådar om detta, men mest om lungemboli, men det är jag tack och lov skonad från men däremot har jag tyvärr erfarenhet av DVT, djup ventrombos.

    För 5 år sedan drygt fick jag DVT, och det innebar enorma smärtor. Fragmin och Waranbehandling 6 månader, sen lämnad åt mig själv. Inga läkarbesök, ingenting. Utredning gjordes, men inga avvikelser hittades i blodproverna. Jag var gravid v 9 när det hände, och det antas vara anledningen.

    Mitt ben är fortfarande bra mycket större än det andra som jag itne hade nån propp i. Svullnaden har liksom aldrig gått tillbaka. Jag har fortfarande besvär med benet, speciellt nu sedan en dryg månad tillbaka. Detkänns tungt, jag känner mig "trött" i det, och så värker det ibland. 

    For nyss in akut för jag var så rädd att det var en ny propp på gång, men det var det inte tack och lov. Men det jag undrar är om det finns fler som har besvär av DVT´n så här många år efteråt??? Isåfall, vad för problem har ni, hur känns det?? Tack för att ni tog er tid att läsa. Kram 

  • Svar på tråden Söker er som haft DVT (djup ventrombos) !!
  • Ekrlsn

    Jag finns, jag hade mina proppar i både min vänstra lunga och 30cm lång i mitt vänstra ben. Fråga mig vad du vill :)
    Detta var dock 2009 och jo en liten skillnad e det fortfarande på benen, kan svullna om jag har gått mycket. Jag har en klaff nere vid vaden som inte fungerar helt därav svullnaden. Ska alltid ha benet högt efter promenader. 


  • Millicent

    Kompressionsstrumpa är viktigt, inte kul på sommaren men ändå. Sök för dina besvär! En remiss till kärlkirurg kan vara aktuellt så kan de kartlägga hur vensystemet ser ut och eventuellt hjälpa dig med åtgärder eller i alla fall bättre anpassad information. 

  • Clau

    Jag hoppas att ni kollar in här, trots att det är en lite äldre tråd...
    Fick en dvt för snart en månad sedan och det vore så skönt att kunna prata med andra som har gått igenom samma sak..

  • Clau
    Ekrlsn skrev 2014-10-25 12:29:21 följande:

    Prata på du :) 


    Jag hoppas att du mår bra nu (:

    Det har gått ganska exakt en månad sen jag åkte in till sjukhuset och fysiskt mår jag bättre dag för dag men har det fortfarande svårt med psyket.

    Tror att det var en så stor chock för mej att få proppen, speciellt med en då knappt månad gammal bebis och vetskapen om att jag hade väldigt, väldigt tur är skrämmande.

    Är nyfiken på om det var detsamma för dej? Ibland känner jag det som om alla som fått proppar får dem, får medicin och sen mår bra och går vidare med livet medan jag bara är rädd och mår dåligt och är så otroligt trött, hela tiden. När blir man sig själv igen?
  • Ekrlsn

    Jag ska äta waran livet ut pga att jag saknar protein s i blodet. Så nej jag kommer inte "bli frisk" men jag kan ju fortfarande leva som vanligt. Håller vänstra benet i bra höjd när jag sitter ner och tänker på att inte äta saker med för mycket järn i sig. Funkar ganska bra :)

  • Clau
    Ekrlsn skrev 2014-11-01 14:39:35 följande:

    Jag ska äta waran livet ut pga att jag saknar protein s i blodet. Så nej jag kommer inte "bli frisk" men jag kan ju fortfarande leva som vanligt. Håller vänstra benet i bra höjd när jag sitter ner och tänker på att inte äta saker med för mycket järn i sig. Funkar ganska bra :)


    hur länge sedan fick du den?


    väntar på svar från blodproverna de tog om just bl.a protein s. Blev rekommenderad att äta järntabletter då mitt värde var lågt men det gjorde i sin tur att INRet sjönk från 2,7 till 1,3, inte så bra haha.

    Lite nyfiken, hur var det med konditionen efter proppen i lungan, kände du stor skillnad? Och kände du dej typ yr ibland?

  • Ekrlsn

    Jan 2009 i lungan och den vandrade till benet feb 2009.

    Järn motarbetar waran. Hur hög dos waran äter du? Du kan skriva privat (i ett meddelande) om du vill.

    Nej ingen förändring i kondition. däremot svullnar benet upp lätt när jag går så det e mycket högläge som gäller.

    Yr? Njae inte vad jag kan minnas

Svar på tråden Söker er som haft DVT (djup ventrombos) !!