Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Ner i vikt utan diet. hur ska jag göra då?

    Mån 20 maj 2013 20:42 Läst 1026 gånger Totalt 21 svar
    Mån 20 maj 2013 20:42

    Jag har nu kört LCHF, GI, räknat kalorier och använt måltidsersättningar, nu sist räknade jag kalorier, har kört GI ett tag men jag känner mig så låst att köra en diet.

    Jag vill alltså ge det ett seriöst försök att gå ner några kilon genom att lyssna på kroppen, äta när jag är hungrig tills jag är mätt.

    Vill kunna äta allt, men fylla ut med mkt grönsaker tex, inte massor av kolhydrater, men utan att väga allt, är så trött på det.

    Hur ska jag tänka? Tips tack


    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Mån 20 maj 2013 21:25 #11

    Typ fasta igen kl: 20:00-12:00
    Äta 12:00-20:00?

    Kanske bättre att köra 18:00-10:00
    10:00-18:00?

  • Mån 20 maj 2013 21:27 #12

    Äta 12-20 låter bäst tycker jag! Men vad tradigt, alla dagar i veckan, kan det verkligen vara bra för kroppen?

  • Mån 20 maj 2013 21:31 #13
    Snu666 skrev 2013-05-20 21:27:03 följande:
    Äta 12-20 låter bäst tycker jag! Men vad tradigt, alla dagar i veckan, kan det verkligen vara bra för kroppen?

    Beror väl på,,jag gillar ju inte att äta frukost som sagt då blir ju mitt första mål sent.. 


    sen är det många "bantare" som inte äter efter klockan sex på kvällen, det är ju också en slags fasta.


    Sen naturligtvis slarvar väl även jag, jag menar är det att man kanske ska gå ut och äta en sen middag med vin eller annan alkohol är det klart att jag bryter fastan, men då tänker jag mig för rent kalorimässigt under hela dagen istället..

  • Mån 20 maj 2013 21:33 #14

    Har du gått ner mycket i vikt på det här sättet? Nyfiken, jag vet!!!

  • Mån 20 maj 2013 21:37 #15
    Snu666 skrev 2013-05-20 21:33:35 följande:
    Har du gått ner mycket i vikt på det här sättet? Nyfiken, jag vet!!!

    Ha ha, kul med diskutioner tycker jag!!


    Jag har gått ner tio kilo av att räkna kalorier och att träna mycket. Däremot har jag inte kört periodisk fasta jättelänge men tycker att jag känner mig betydligt piggare av att låta det gå så pass många timmar innan jag äter.


    I mina yngre dagar åt jag aldrig frukost och var smal, nu är jag idag närmare 40 och har fött två barn, kilona sitter liksom lite hårdare nuFlört, jag kan inte bara mosa i mig som jag gjorde tidigare. Så under en period försökter jag dela upp med frukost (jag tvingade i mig den), lunch, mellanmål, middag och kvällsmat, så som de flesta förespråkar. Jag blev slö av det. Nu skippar jag frukosten, och kör fram till elva, och är jättemycket piggare. Mellan mål äter jag inte heller direkt, och inga kolhydrater efter klockan 17, om jag inte har tränat tungt..

  • Mån 20 maj 2013 22:00 #16

    Intressant! Tror verkligen man ska köra det som passar en oc inte slaviskt dela upp målen över dagen på fem delar, det värsta jag vet är att lägga mig hungrig, är hellre hungrig hela dagen.meningen med Livsstilsförändringa är trots allt man ska få sina hälsovinster (ingen diabetes, normalt blodtryck, ingen hjärtattack etc) efter 10-15 år i flesta fall. Det är när man är lite äldre man slipper bli allvarligt sjuk så att säga. Det är viktigt att man kan hålla sina förändringar så att säga. Träffar många patienter med hjärt och kärl sjukdomar till följd av övervikt. Där vill man ju inte hamna!

  • Mån 20 maj 2013 22:12 #17
    Snu666 skrev 2013-05-20 22:00:54 följande:
    Intressant! Tror verkligen man ska köra det som passar en oc inte slaviskt dela upp målen över dagen på fem delar, det värsta jag vet är att lägga mig hungrig, är hellre hungrig hela dagen.meningen med Livsstilsförändringa är trots allt man ska få sina hälsovinster (ingen diabetes, normalt blodtryck, ingen hjärtattack etc) efter 10-15 år i flesta fall. Det är när man är lite äldre man slipper bli allvarligt sjuk så att säga. Det är viktigt att man kan hålla sina förändringar så att säga. Träffar många patienter med hjärt och kärl sjukdomar till följd av övervikt. Där vill man ju inte hamna!

    Ja det är väl egentligen det som är det bästa, mitt största driv är att inte bli som min mamma, pappa, syskon,..alltså gammal och överviktig, sjuk, skylla på allt förutom kanske det som ofta är boven i dramat:VIKTEN!


    Att hitta det som passar en individ kan vara svårt om man inte är realistisk, jag ser måååånga (framförallt) kvinnor som sliter på gymmet och tränar flera ggr i veckan, men samtidigt äter monsterstora mål varje dag och unnar sig både det ena och det andra, sen undrar de varför de inte går ner i vikt..

  • Mån 20 maj 2013 22:21 #18

    Vilken frukt är bäst att äta?


    stingrocka skrev 2013-05-20 21:00:55 följande:
    1. Byt ut din vanliga tallrik mot assieter att äta på. 2. Ät inte tills du är mätt utan till ca 75% av att vara mätt. 3. Ät långsamt. 3. Drick mycket vatten. 4. Se upp med frukt, en del har mycket fruktsocker, kolhydrater, kalorier.. 5. Drick grönt te och kaffe.  

  • Mån 20 maj 2013 22:23 #19

    Oj många intressanta inlägg om fasta, men blir man inte extremt hungrig av att fasta tex 20-12?


  • Mån 20 maj 2013 22:28 #20
    Stokke skrev 2013-05-20 21:25:07 följande:
    Typ fasta igen kl: 20:00-12:00
    Äta 12:00-20:00?

    Kanske bättre att köra 18:00-10:00
    10:00-18:00?
    Funkar 10-18? Det fixar jag lätt! Åh, äntligen någonting som passar mig!

    Jag har enstaka kilon som ska bort (mammamage när "babyn" är 5 år? *host*). Joggar och försöker bli sundare. Eftersom jag har hjärtproblem i släkten (pappa dog, mamma har precis haft sin första hjärtinfarkt) vill jag gärna förbättra mina värden.

    Det här börjar jag med direkt imorgon!


  • Mån 20 maj 2013 22:35 #21

    Jag har gått ner 20 kg på det sätt du beskriver. Började i maj förra året och nådde -20 kg i nov.
    Jag började med en "avgiftningsmånad" där jag tog bort allt socker och onyttigt men fick äta normal mat. Efter denna månad unnade jag mig någonting en dag på helgen. Förbud har aldrig funkat för mig så det kunde jag bara glömma men en dag i veckan funkade bra. Jag minskade mina portionsstorlekar och hade måttot att aldrig ta om. Jag åt ofta en extra portion bara för att det var gott, det klippte jag helt med. Men jag har ätit normal mat delvis husmanskost och försökt använda sunt förnuft. Att hålla en jämn blodsocker nivå och började planera mitt ätande bättre för att inte dippa, för då var det kört direkt. På mornarna gjorde jag ofta powesmoothies eftersom jag har svårt att äta på morgonen men man behöver ändå få i sig något. Körde mycket kesella och bär till mellis på för och eftermiddag. Kombinerade detta med träning. Till en början bara promenader och kort gympass om 20 min, allt eftersom jag orkade mer ökade jag på intensiteten i träningen. Det var i stora drag. Vill du ha mer tips så är du välkommen att inboxa :)