• Äldre 20 May 20:57
    14597 visningar
    32 svar
    32
    14597

    BUP utredning ADHD /Asperger?

    Ska snart på utredning med vår 6åriga son. Misstänker han kanske har ADHD eller någon annan diagnos...

    Har haft en telefonintervju med kurator på BUP och nu på första mötet ska sonen med.

    Hur går en sådan utredning där barnet är med till egentligen, vad pratar/ frågar dom om? Frågar dom mest barnet olika saker? Hon sa det skulle ta ca 1 timma som max..

    All info uppskattas..  

       

  • Svar på tråden BUP utredning ADHD /Asperger?
  • Äldre 20 May 21:00
    #1

    Är första besöket för att göra en bedömning av situationen eller påbörja utredningen (som innefattar tester av olika slag)?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 20 May 21:05
    #2
    Kerubmamman skrev 2013-05-20 21:00:04 följande:
    Är första besöket för att göra en bedömning av situationen eller påbörja utredningen (som innefattar tester av olika slag)?

    Tror det är att göra en bedömning av situationen.. de sa inget om olika tester i nuläget iallafall.

    Men hon sa att det var en psykolog som vi skulle få träffa.. 
  • Äldre 20 May 21:13
    #3

    Jag vet inte exakt vad de gör då. Antagligen så kommer det vara rätt avslappnat, lite lek/frågor så hen får en chans att iaktta pojkens beteende, reaktioner och nivå. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 20 May 22:20
    #4

    På vårat första möte ställde psykologen lite frågor till våran son och sedan skulle han göra ett koncentrations test. men eftersom min son inte ville vara där överhuvudtaget så blev det inget test och inte så många svar på frågorna. Så vi fick komma tillbaka och göra om allt.

  • Äldre 21 May 23:03
    #5

    Första gången va det bara jag och min man så vi kunde sitta i lugn och ro och beskriva det vi upplevde som svårigheter Det va skönt att få prata av sig, de träffade vår dotter gången efter

  • Äldre 22 May 01:05
    #6

    Vi har precis varit på ett sådant bedömningsmöte. Fick oxå göra telefonintervju först.

    Mitt tips är att förbereda barnet. Vår son märker själv att han har problem med att kontrollera ilska och att det orsakar konflikter med kompisar, så en dag när han var lite ledsen över ytterligare ett bråk i förskoleklassen passade jag på att nämna att vi hade fått tid på ett ställe där de kan ge hjälp och råd för att slippa bli så arg. Så han var motiverad när vi kom till BUP.

    På mötet fick vi berätta om vad vi tycker är problemet. De flesta frågor riktades till vår son. Han har en del tvång, så de provade att uppmana honom att bryta ett av dessa, och fick då se hur han blir när stressnivån ökar. 

  • Litet My
    Äldre 22 May 04:26
    #7

    De frågade både mig och barnet, dock träffade de inte barnet så mycket den gången eftersom han då bara var 3,5 år men de studerade honom en stund hur han utryckte sig och gjorde med saker och ting.

    Sedan kom psykologen till förskolan 2 dagar för att studera honom där, både ensam och i grupp, man gjorde olika lekövningar som man filmade,man testade koncentrationen, gjorde intervjuer och hade nätverksmöte till sist med alla intervjuade (mig, pappan, bonuspappan,förskola, barnpsykolog osv)

    Sedan sammanställdes allting av läkare som själv träffade sonen en stund och vi fick diagnos på vad hon sett (det filmade materialet) men även bedömningar och familjens/personalens åsikter.     

    Värt att veta är att diagnoser på små barn alltid är en färskvara, dvs att det finns en chans att barnet kanske mår bättre om ett tag ,eller att symptomen blir värre eller att barnet har "lugnat sig" eller mognat osv. 

  • Äldre 31 May 22:50
    #8

    Har varit där nu, psykologen tyckte vi skulle avvakta med ev. utredning tills hösten då han börjar första klass...

    Blir irriterad, är ju ännu mer krav på barnen i första klass.. som om det skulle bli bättre ju mer krav som ställs på honom.

    Sedan sa hon även att det kanske kan vara mer aktuellt med socialförvaltningen.. har funderat på det nu i efterhand.... vad fasen då för, vaför ska dom blandas in??? Som om vi skulle vara dåliga föräldrar...

  • Äldre 1 Jun 09:49
    #9

    Jonnna vad har er pojk för problem när ni misstänker någon disgnos?

  • Äldre 1 Jun 21:43
    #10

    Ursäkta att jag lånar din tråd TS.

    Tänkte höra om någon vet om man bör söka till habilitering om man misstänker att ens barn har drag av asperger? Har läst om det och tycker att min son stämmer in på en del, men absolut inte allt. Han har redan en ADHD diagnos. 

Svar på tråden BUP utredning ADHD /Asperger?