Inlägg från: Kookaburra |Visa alla inlägg
  • Kookaburra

    Träningsutmaningen vecka 5 - häng med du också

    Orkade bara 1.40... Ganska klockrent exempel på hur otränad jag är efter senaste graviditeten. Benen är spinkigare än någonsin :-/

    Aja, blir spännande att se maxtiden om en vecka istället - hoppas på en klart förbättrad tid

     

  • Kookaburra
    Webbredaktör Annelie skrev 2013-05-23 11:37:51 följande:
    Jag tycker 1.40 låter som en jättebra tid! Heja!


    Jag tränade slalom (kortvarigt) som yngre och då var jägarvila alltid avslutning på träningen. Tiderna då var ju flera minuter, säkert 3-5 beroende på form och vad vi tränat. 

    Men det är klart - blir kanske lite knepigt att jämföra mot det då jag vägde 15 kilo mindre och tränade 5-6 gånger per vecka  
  • Kookaburra
    A L T A skrev 2013-05-23 11:46:17 följande:
    Åh vad skoj!
    Nu kör vi tjejer!

    Kan gissa på att man kommer ha duktigt med träningsvärk i låren
    Ja, bara att ladda! Nu ska mjölksyran flöda i tråden!

    Jag vågar inte köra mer än två gånger idag, annars kommer jag nog inte kunna gå upp för trappan imorgon Får fokusera på några av de gamla övningarna idag istället.

     
  • Kookaburra

    Har precis avklarat en löprunda - andra för året Skäms
    Blev 5,22 km med en snitthastighet på 5:52 min per kilometer. Klarade iaf 5 km utan att stanna, det är jag jättenöjd med

    Direkt efter löprundan körde jag jägarvilan. Oj, oj, oj, vad jobbigt det var!!! Måste sett lite kul ut när jag var klar, gjorde den mot husväggen som är av trä - så kunde inte glida ner mot marken eftersom tröjan fastnar mot träet. Och ställa mig upp kunde jag inte för låren var som spagetti. Så fick försöka vrida överkroppen in mot väggen och trycka mig ut med armarna. Samtidigt som jag i princip föll ihop i en hög

    Övrigt idag:
    Sneda plankan, 30 sek x 8 (fyra på varje sida)
    Rak planka, 1 min x 2
    Dips: 20 x 3

    Bra träningsdag för min del! Det underlättar ju helt klart när barnen somnar i tid   

  • Kookaburra

    En fråga till er andra och träningsexperten - får ni ont i nacken av knäböjen? Jag har iofs en kass nacke, men jag får jätteont om jag lyfter armarna mer än rakt ut (parallellt med golvet alltså). 

    Tips på hur man kan göra istället - annan övning kanske? 

  • Kookaburra

    Kämpa på allihopa, nu kör vi mot målet! Jag har nu gjort jägarvila 1:40 x 15 gånger. Här försökt göra någon eller några extra varje dag nu i början för att inte bli för trött på slutet. Så nu blir det ca 5 per dag för att nå målet på onsdag Idag ska jag försöka komma ut på en konditionsrunda. Blev lite dåligt i helgen, men var dock flytthjälp, så fick lite träning iaf. I övrigt gör jag lite av de gamla övningarna, och en del plankor. Känner mig starkare redan tycker jag! Hoppas det går riktigt bra för er andra!

  • Kookaburra
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-05-24 09:55:41 följande:
    har du tittat dig i spegeln när du gör övningen? Drar du upp axlarna? Har du för tung vikt? Om det är så att du drar upp axlarna mot öronen är det bättre att köra utan vikt för att lära om övningen. Försök att slappna av i axlarna och nacken 

    Jag tog bort vikterna, men fick ändå ont. Min nacke gillar verkligen inte när armarna går för högt. Så kör den lättare varianten utan vikt och stannar med armarna rakt ut. Min nacke är ju skadad, så en del saker går liksom bara inte tyvärr.
  • Kookaburra

    Blev en konditionsrunda idag, 4,5 km löprunda  

    En kul överraskning var att när jag gjorde jägarvilan direkt efter löpningen så klarade jag 2 minuter utan att bli vråltrött. Kanske för att musklerna var uppvärmda och förstås stärkta av alla gånger man gjort övningen nu.

    Är uppe i 18 gånger nu. Har gjort 4 idag och ska göra en till innan läggdags.

    slemtorsk i din bralla - Riktigt bra att gå ner så mycket som du gjort! Jag drömmer om en vikt på -5 kilo under den när jag blev gravid med sonen (han är snart 8 månader). Men först ska jag bli starkare - det är första målet. Och går jag upp i vikt så är det ok, muskler tar jag gärna emot  

  • Kookaburra

    Målet närmar sig - uppe i 22 stycken jägarvila nu. Pust och stön, det är tungt såhär dagen efter en löprunda... Ska göra två till idag så slutdagen imorgon bara blir 4 stycken

    Hur går det för en andra! Hoppas ni kämpar på, jag sporras också av andras träningsresultat, så vill gärna höra om målgångar nu

    Fråga till träningsexperten - Mina magmuskler är fortfarande delade, är det plankan som gäller då eller finns det någon annan övning som är speciellt bra för att få musklerna att gå ihop igen? 

  • Kookaburra

    Nu blev jag glad minsann - gjorde min fjärde jägarvila för dagen och det kändes så bra efter mina 1:40 att jag körde vidare för att se hur länge jag orkade. Och jag stod hela 3 minuter!

    (Men oj vad trött jag är i låren nu

  • Kookaburra
    Border skrev 2013-05-28 20:20:06 följande:
    Oh shit!!! Tre minuter! Jäklar vad grymt jobbat!!
    Tack! Det var verkligen kul att se resultatet av alla veckans övningar. Faktiskt var det du som inspirerade mig, har sett dina tider öka hela tiden och tänkte att jag också borde kolla om jag orkade längre!
    LokesMammi skrev 2013-05-28 20:14:18 följande:
    Bra jobbat alla! Wohoo!!! Hejja oss!!!

    Idag ha jag gjort plankan 2minx2, dips (kommer ej ihåg hu många, men mer än jag gjort förut) och denna veckas utmaning i 1.30min. Plus cyklat en massa! 
    Imponerad av dina 2-minuters-plankan! Jag orkar bara en minut, sen darrar det bra Gött med cykling också, det låter härligt. Min gamla bettan har inte körts på läääänge, behöver nog en större översyn innan man vågar sig upp på den!
  • Kookaburra
    A L T A skrev 2013-05-28 19:25:15 följande:
    Hej tjejer! Sjutton vad vi kämpar på.
    Själv är jag glad att jag hade så många avklarade i helgen då det inte blev någon träning igår. Svimmade vid lunch och var helt matt och skakig efteråt så blev vila hela dagen. Idag har jag klarat av 4 st så bara 4 kvar till imorgon och så är denna utmaning avklarad. Den tuffaste hittills tycker iaf jag.

    Kämpa tjejer, vi är grymma!!!!
    Men oj! Att svimma känns ju inte så bra (hoppas allt är bra med dig!). Men bra att du tog det lugnt efteråt! Och jag kör samma strategi som dig att göra fler i början, för om jag får migrän eller nåt kommer emellan en dag så det blir en nolla den dagen vilket är tufft att ta igen.

    Och håller med - kämpa på nu allihopa!  
  • Kookaburra
    Maria 744 skrev 2013-05-28 21:21:19 följande:
    Här är vi i mål nu så det som görs under morgondagen är bonus:)
    Så duktiga ni är tjejer som slår rekord på era tider. 1,54 är rekordet än så får se under orgondagen om det blir bättre
     
    Bra jobbat!!!

    Har kvar mina fyra som ska göras idag, började dagen med barnvagnspromenad och lite shopping Nu hemma för lunch och sen ska jag sätta igång med dagens övningar. 
  • Kookaburra

    Målgången passerad!  

    Håller med dig A L T A, vilken utmaning det har varit! Inte direkt favoritövningen, men oj så effektiv den är. Det syns verkligen på mina lår att jag gjort 28 st jägarvila. Totalt 2900 sekunder (drygt 48 minuter) har jag stått sammanlagt! Får väl göra en till så jag kommer upp i 3000, jämnt och bra

    Och ja - vi är grymma allihopa!
     

  • Kookaburra
    LokesMammi skrev 2013-05-29 18:55:16 följande:
    Ha bara gjort benböj, armhävningar, situps och cyklat 15km idag.
    Har laddat ned en ny app (eller 3) runtastic pusch-up, squats och crunches! =) Jätte bra grej! =) 
    ...bara?

     Bra jobbat - 15 km är ju jättebra!

    Ska kolla in apparna, men jag undviker situps eftersom jag har delade magmuskler fortfarande. Så bara plankor och liknande för min del.

    En app jag däremot gillar skarpt är Nike+ Running. Superbra när man är ute och springer - en röst ger med jämna mellanrum (kan välja själv) tid, sträcka och genomsnittshastighet. Så bra när man som jag ofta öppnar alldeles för hårt och går in i väggen efter bara ett par kilometrar. Med appen kan jag öppna lugnt och istället öka för varje kilometer

    Har länge velat ha en sportklocka med gps och foot pod, men faktiskt så räcker appen rätt långt, även om den har en ganska stor felmarginal. Men på min "glad motionärs-nivå" så funkar det bra
  • Kookaburra
    Webbredaktör Annelie skrev 2013-05-30 10:20:34 följande:
    Härligt kämpat alla! Ni är inspirerande, målmedvetna och superduktiga.
    Denna vecka säger vi grattis till veckans vinnare Kookaburra! Som vunnit boken "Kom iform på 30 dagar". Inboxa mig dina uppgifter eller mejla mig på annelie.noren@familjelivmedia.se

    Nu är det inte långt kvar, vi är redan på sjätte utmaningsveckan. Den nya utmaningen kommer här! Kör hårt och lycka till!


    Men gud så kul! Bra med lite mer inspiration att komma i form   
  • Kookaburra
    Lebocarma skrev 2013-05-30 16:19:08 följande:
    Har varit en dålig vecka och tyvärr ej gjort nån träning sen förra veckan och känner ingen ork men blev lite slå ner gräset med lien och varit och röjt ut skjulet med massa tunga skräp så lite har det blivit har kondition 1 km detta är idag men tar nya tag i morgon men hoppas på ny utmaning och kämpar på då igen..
    Äsch, det blir så ibland. Bara att lämna dåliga dagar bakom sig och fokusera framåt istället Hoppas din ork kommer tillbaka, det är inte kul att inte känna att man har någon energi. Men att slå lie är ju jättetufft, superbra träning ju!

    Jag har haft en dålig dag idag. Träningsmässigt då alltså, annars har det varit en fantastisk dag med båda barnen ute i trädgården i princip hela dagen och kvällen. Och det känns faktiskt som en alldeles underbar "ursäkt" till att inte ha tränat
  • Kookaburra
    Border skrev 2013-05-31 11:02:12 följande:
    Grattis, vännen! Vad glad jag är för din skull. Nu vinner du äran, boken och en ny übersnygg kropp. Det är inte illa!
    Tackar och bockar Och übersnygg kropp har vi ju förstås allihopa redan - lite fluff och annat mysigt inräknat!
Svar på tråden Träningsutmaningen vecka 5 - häng med du också