• Shella

    När började era barn le mer ofta?

    Hej!

    Som rubriken lyder, undrar jag lite hur det var för era barn? Efter första leendet och de där enstaka tillfällena varje dag, när började era barn le ofta.

    Min tre månaders tjej började le vid 6 veckor men ler fortfarande max 3-4 ggr per dag. Jag skrattar och ler och leker och sjunger och allt man kan komma på, men oftast stirrar hon bara på mig. Ibland syns det att hon gillar det genom att hon sparkar glatt med armar och ben. 

    Hon lyssnar inte efter min röst på något tydligt sätt (slutar inte suga under amning, ler eller liknande) och hon tittar sällan på mig under amning. Dock får man bra ögonkontakt med henne annars och hon verkar föredra att titta på mig än att ligga i babygymet till exempel. Kan också titta länge på nallar och leksaker med ansikten. Hennes övriga utveckling är helt normal.

    Då jag vet lite om neuropsykiatri (tex autism) har detta börjat oroa mig... Hur var era barn? Någon som upplevt detta och sedan fått autistiska drag? Eller någon som varit med om att det kommit igång lite senare?

    Tacksam för svar!

    Ps, har tagit upp detta med BVC som ska göra en extra kontroll nästa vecka. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-25 00:37
    Då min lilla tjej nu är fem månader och jag fortfarande är orolig gör jag en uppdatering och hoppas på fler svar;

    - hon ler aningen oftare. Går att busa fram leenden men ännu inga direkta sociala leenden.

    - sämre ögonkontakt. Lättare att få kontakt på skötbord eller en bit ifrån men tex i knät är det nästan omöjligt. Hon undviker verkligen. Håller också ögonkontakten oftast väldigt flyktigt.

    - jollrar men i princip aldrig riktat mot oss, inga imitationer eller svarsljud

    - liknöjd och söker inte själv kontakt med oss. Har inga problem med att roa sig på egen hand. Får alltid höra att hon är "så snäll".

    -Tittar i princip aldrig åt vårt håll om man försöker påkalla uppmärksamhet med rösten (tex via att ropa namnet eller liknande).

    I övrigt väldigt tidig motoriskt, har inga problem med närhet eller kroppskontakt. Nyfiken på sin omgivning och följer bra med blicken (tittar även oss när vi flyttar på oss).

    Inser att denna tråd kanske borde ligga under annan rubrik nu men vet inte riktigt hur man gör så testar på detta sätt.

    Skulle bli väldigt glad för kommentarer kring hur sociala andras fem månaders är då jag inget har att jämföra med!

  • Svar på tråden När började era barn le mer ofta?
  • Sweet life

    SLUTA OROA DIG!

    Ditt barn är 6 veckor, man kan inte se autism så tidigt! I majorteten av fallen kan man inte ens ställa diagnos innan 4 årsålder!

  • Flickan och kråkan

    Båda mina gav sitt första svarsleende när de var ganska exakt 8 veckor. Min äldsta var svårflörtad rätt länge efter det. Det var flera veckor då vi efter mycket kamp kunde få till ett leende eller så per dag . Han är en glad sprallig 5-åring idag . Yngsta var ett enda stort leende efter det att han väl börjat. Glad och sprallig 4-åring idag. Jag har två väldigt olika barn med helt olika personlighet.

  • LillaEmlaan
    Sweet life skrev 2013-05-24 14:38:37 följande:
    SLUTA OROA DIG!

    Ditt barn är 6 veckor, man kan inte se autism så tidigt! I majorteten av fallen kan man inte ens ställa diagnos innan 4 årsålder!
    Lär dig läsa, hennes dotter är 3 månader, men började le vid 6 veckor.

    Ts, det är nog ingen fara, våran dotter var likadan, nu är hon 5 månader och ler nästan konstant :)
  • Shella

    Tack! Jag förstår ju att det kan vara olika men svårt att inte börja undra när det står överallt att de ska vara små sociala underverk vid tre månader. Kul att höra andras erfarenheter!

  • Shella

    Puffar lite! Hur ofta ler era barn tillbaka efter tre månader? Har noterat att de få gånger min flicka ler så är det mest för att hon är road av något, ej för att någon ler mot henne eller för att hon känner igen oss.. Hon är 13 veckor nu.

  • nozpa

    Vår minsta är snart 3 månader. Hon ler helatiden, började också runt 5-6 veckor. Och det blir mer och mer. När jag matar henne tittar hon nästan aldrig på  mig. Vänder huvudet åt andra hållet. Men i övrigt får vi jättebra ögonkontakt och leenden och så "pratar" hon massor. På bvc verkade dom förvånade att hon var så "social" så tidigt. (Innan 2 månader). Något som jag märkte med min första dotter var att hon var mycket mer intresserad av barn än av vuxna. Visst, hon log emot oss. Men när det var barn i närheten sökte hon efter dom, och när hon fick ögonkontakt med ett barn så blev hon världens lyckligaste.

  • Shella

    Tack för era svar! Jag kämpar vidare. Man blir lätt lite ledsen när man inte upplever att man får kontakt eller riktigt gensvar. Men det är självklart skönt att höra att det finns dom som kom igång senare också. Hoppas så på att hon skall bli en liten glad tjej snart!

  • Primaballerina74

    Hej!
    Brukar inte skriva här så mycket längre men kan inte låta bli när jag ser din tråd.
    Min första dotter var som din. Dessutom var hon överlag ganska missnöjd, ville aldrig ligga i famnen o verkade inte så social.
    Jag googlade o snöade in totalt på att hon hade autism. Så jobbigt o energikrävande.
    Idag är min dotter 2,5 år o heeelt underbar!
    Tidig i språket, gosig o en riktig glädjespridare.
    Jag tror inte att du har något att oroa dig över men jag vet verkligen hur man kan fastna i sin oro.
    Kram till dig!

  • Shella

    Åh tusen tack för att du tog dig tid att svara! Vad glad jag blir att höra det. Jo, egentligen borde man ju bara njuta men det känns helt omöjligt när man oroar sig för detta. Gud vad jag hoppas att det tar sig, som för er. Var på BVC igår och de bekräftade min oro lite, hon borde vara mer social (le etc) så de ska kolla syn och hörsel. Fast jag vet att hon ser och hör, det är tydligt. Men det känns skönt också att höra andra som vet vad man går igenom. I synnerhet eftersom det nu verkar bra! Google borde förbjudas. Hur som helst, stort tack igen! Och även till er andra!

  • Mmej

    Jag känner precis igen min 5månaders tjej i det du skriver! Hon är precis likadan! Jag är också orolig att det ska vara något "fel" på henne med det sociala. Men jag hoppas att det bara är så mycket annat som händer nu och att hon känner sig trygg, att det är därför hon inte är så kontaktsökande. Sen kan jag också tänka mig att hon tycker jag är tjatig också ;) Jag är aldrig från henne, vi umgås hela dagarna så kanske det spelar in? Hur har det gått med din tjej?? Några "framsteg" eller fått nåt utlåtande??

  • Shella

    Hej!

    Min flicka är sex månader nu och vissa saker är bättre, andra inte. 

    Vi fick ett läkarbesök där de inte tyckte att de kunde se något avvikande, dock är hon ju fortfarande väldigt liten och vid just detta besök var hon faktiskt ovanligt "kommunikativ" (vilket nästan fick mig att känna mig dum). Jag tycker idag att hon ler betydligt mer ofta och är väldigt glad när hon träffar både andra vuxna och barn. Har även märkt att hon är mer intresserad av samspel när hon är trött av någon anledning.

    Det som fortfarande oroar mig är att hon ofta är svår att få ögonkontakt med, hon jollrar ytterst  sällan och aldrig "mot oss" (började säga dadada etc vid femmånader men slutade sen), hon lystrar inte till sitt namn eller våra röster (en gång på 10 kanske), hon söker inte själv kontakt och verkar aldrig bry sig om vi är där eller inte. Hon har tyvärr också börjar "vifta" mycket med ena handen (som en vinkning från handleden) samt skakar ibland på huvudet (som om hon säger nej). Det sista har hon nyligen börjat med. Hon har även blivit väldigt gnällig det sista. Detta är nog högst normalt för en 6 månaders bebis att gnälla, men det oroar mig att hon bara gör missnöjesljud (rätt ut i luften), aldrig några jollerljud.

    Alla enskilda saker kan säkert bortförklaras men sammanlagt är det lite oroande. Jag tänker på autism såklart och det finns viss ärftlighet för det. Så sammanfattnigsvis är jag nog fortfarande orolig men försöker tänka som du (hon är ju med mig heela dagarna och tröttnar väl på mina kontaktförsök) och inte hetsa upp mig för mycket. Denna tiden kommer ju inte tillbaka och vad det än är så visar det ju sig så småningom.  Förhoppningsvis är det inget och alla barn är ju olika.  

    Vore kul att höra hur det går för er också framöver, jag skall på sex månaders kontroll i slutet på veckan. Kan även berätta att jag börjat "öva" lite på ögonkontakt vilket funkar lite faktiskt. Försöker få henne att "be om saker med ögonen" innan jag ger henne tex mat eller leksak. Inte för länge förstås men hon verkar fatta galoppen. :)

    Lycka till! Säker på att detta är obefogad oro och helt och håller informationssamhällets fel. :)

     

  • Mmej

    Jag håller verkligen alla min tummar för dig!! Jag pratade med min bvc-sköterska idag (som jag har stort förtroende för) och hon lugnade mig jättemycket! Hon sa att det är så olika barn emellan. Hon har träffat M minst 10 ggr och tycker absolut att hon är som vilken bebis som helst. Att hon inte är så kontaktsökande var hon ganska övertygad om berodde på att hon känner sig trygg (vi träffas jämt). Jag berättade om vår promenad då M satt i vagnen vänd mot mig och bara kollade ut. Hon såg inte på mig en enda gång på 45min, men var nöjd. Bvc-sköterskan sa att de söker kontakt då de tycker det blir för mycket intryck, inte om de är nyfikna. Dessutom ger hon svarsleende ofta men helst då man är en bit ifrån, annars tycker hon nog att jag är för jobbig när hon vill se allt annat omkring. De väljer att titta på det mest intressanta. Hon är också mer kontaktsökande när hon är trött vilket säkert hänger ihop med att hon är trött på intryck och inte så nyfiken längre utan vill få trygghet inför sömn. Jag var också helt insnöad på autism (dumma internet!!) och kunde inte släppa tanken. Nu känns det så mycket bättre. M har varit " mycket bättre" idag sen jag ringde bvc. Men jag tror det helt beror på en tidigare jätteorolig och nedstämd mamma. De märker säkert av sånt. Jollret kommer (det reagerade jag också jättemycket på) de är ju fortfarande så små och har väl inte förstått vad ljuden ska användas till. M använder bara vokalljud och bara när hon sitter men en leksak i munnen. Helt normalt enl. bvc. Bara de gör ljud är viktigast. Angående gnället, är det inte nu snart seperationsångest börjar? Sen har jag också hört att de ofta blir frustrerade vid denna åldern när de vet hur de ska göra något men de kan inte riktigt göra rätt ändå. Jag håller som sagt alla tummar och jag tror inte alls du behöver vara orolig! Skriv och berätta hur 6månaderskontrollen gick sen! Njut av din lilla tjej och utgå från hur just hon är, allt annat faller säkert på plats när hon är redo!

  • Mmej

    Ett litet tips som funkar på M: Jag ligger på rygg i sängen och har henne stående på min mage, då brukar hon titta på mig och le när jag pratar. Det funkar inte om jag sitter i soffan och hon står i mitt knä.. konstigt.

  • Shella

    Hej igen! 

    Tog lite tid att återkomma, varit mycket runt omkring. Tack för snälla ord och vad skönt att det kändes bättre för dig efter BVC-besöket. Jag är säker på att du och hon har rätt och att hon är trygg med dig. Tror också att de känner av oro,  kan själv känna att det är "bättre" en dag när jag inte tänkt så mycket på det. Det låter också väldigt bra att hon ger svarsleenden! 

    Vår 6-månaders kontroll gick bra men jag har dessvärre inte lika gott förtroende för mitt BVC (har länge tänkt byta men "kan inte riktigt med"). Tycker inte att de verkar ha koll på saker. Jag kan nog fortfarande inte låta bli att oroa mig, främst för att hon är så självständig. Det känns ofta som att hon inte behöver oss, kan ligga väldigt länge utan att söka kontakt och reagerar knappt när man kommer tillbaka efter att ha varit borta en stund. Hon verkar tex inte känna igen sin pappa när han kommer hem (eller åtminstone visar hon inte det). Hon har alltid haft väldigt svårt att komma till ro (nattningar tar ofta en timma eller mer) men det har ingen betydelse om vi är i rummet eller inte för att hon ska somna. Hon tittar knappt inte åt mig. Känns som att det mest min egen känsla av att inte vilja att hon ska somna själv som gör att jag ändå sitter där och klappar henne och sjunger. Hur är din tjej med detta?

    Intressant att du tycker hon tittar bättre när man har henne stående på magen (underifrån), det är exakt samma här! Ligger ofta på sängen men henne stående på magen för att kunna ha lite mer samspel med henne.  

    Hoppas att du känner att allt är bättre nu sen du fick lite lugnande besked! Jag tycker faktiskt det verkar vettigt som din BVC-ssk säger. Hon är säkert väldigt trygg med dig!

     

  • ssa123

    Hej! Extremt gammal tråd men jag chansar att fråga hur det gått? Är i samma situation med min 4 månaders och jag är extremt orolig just nu

  • Alicia82

    Jag har en bebis som uppvisar samma drag som er. Skulle därför gärna komma i kontakt och höra hur det gick för er.

Svar på tråden När började era barn le mer ofta?