• Lovestory

    Hjälp, atopiskt eksem!

    Min son ( 3 månader gammal) har nu fått diagnosen atopisk eksem från en barnläkare då han haft eksem till och från sedan han var nyfödd. Skickades hem med recept på Miniderm (mjukgörande) och Mildison lipid (kortison). Fast jag har inte fått några anvisningar hur han ska smörjas och han har fått jättemycket eksem nu under natten så jag undrar om någon kan svara på följande frågor:

    *Vilka salvor har du fått recept på (mjukgörande/kortison) och vilka funkar bra/inte alls?

    *När han har aktiv eksem smörjer du med kortison tills eksemet inte syns eller fortsätter du smörja några dagar efter eller rent utav smörjer i förebyggande syfte?

    *Hur ofta och med vad smörjer du när barnet är eksemfritt?

    Hoppas på svar/Åsa

  • Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!
  • Saga å Filippa

    Vår dotter har oxå eksem och jag själv är atopiker. Dottern vår har just Miniderm och Mildison, vi tar ca hälften hälften av båda och blandar ihop och smörjer in henne 1-2 ggr varje dag, vilket vi gjort sen hon var 3 månader gammal och idag är hon 2 år och 3 månader...

  • flygare

    Godmorgon
    Min son har oxå eksem, och vi anv mildison ock Canoderm ( miniderm vart min son värre av blev rödflammig och fick klåda)

    När eksem blommar upp smörjer vi med mildison morgon och kväll, när det börjar avta smörjer vi bara på kvällen, Canoderm anv regelbundentet då han har torr hud, ca 2-3 gånger i veckan, men när vi anv mildisonen smörjer vi med canoderm ca 10-15 min efter vi smörjt med mildisonen.

    Hoppas du blev lite klokare.

    Lycka till
    Kram Tessan

  • Wiken

    Min dotter har också atopiskt. Precis som er så har vi inte fått några särskilda anvisningar på hur vi ska smörja.
    Vi använder miniderm och hydrokortison någon som vet om den är starkare än mildison?

    Vi smörjer morgon och kväll med miniderm och kortison på de ställlen som det blossar upp. Oftast ansikte och rygg.

    När Nathalie var som värst smorde vi som en kur i 3 veckor.
    1:a locoid morgon och kväll + miniderm
    2:a locoid på kvällen + miniderm
    3:e veckan kortison varannan dag på kvällen + miniderm

  • Hulda

    Våran Viktor är 3 månader och har röda fläckar i ansiktet, pannan och på kinden,är också väldigt röd i huvudet.
    Jag använder Lacobade Repair och barnolja men det verkar inte hjälpa.
    Tror ni att det kan vara eksem?

  • dison

    Anvik: hydrokortison och mildison har samma kortisonhalt men mildison är fetare, vilket kan vara en fördel vid eksem.

    Lovestory: Mildison och Miniderm är milda preparat som lämpar sig väl för ditt lilla barn. det räcker att smörja med cortisonsalvan 1 gång/dag, men gärna med mjukgörande 2ggr/dag.

    flygare: Miniderm innehåller glycerol som sägs vara mildare och svida mindre än karbamiden som finns i Canoderm, men det bästa är ju att gå efter barnets reaktion, precis som du har gjort.

  • Pijan

    Jag vet inte riktigt om det är atopiskt eksem min flicka har men hon har mer eller mindre eksem till o från o ha alltid varit väldigt torr. Vi smörjer henne me den gula locobase morgon o kväll o mildison vid behov.

  • Lovestory

    Får jag fråga också eftersom det verkar finns en hel del med erfarenhet med eksembarn, vad smörjer ni hårbotten med (tycker det är jättesvårt)? Linus är jättetorr och river sig i huvudet hela tiden, han drar sig även i håret. /Lovestory

  • Saga å Filippa

    Lovestory:

    Vi har flytande Locoid i Filippas hårbotten. Nåt annat funkar ju inte .

  • marokina

    Har en son som oxå har atopiskt eksem sedan 3 månaders ålder.
    Vi använder olika preparat (kortison) och mjukgörande typ de som nämns här.
    Ett bra tips för torrheten är jojobaolja. Har funkat jättebra för honom. Vi andra i familjen använder den oxå!

  • Jag älskar Flora

    Vad är det för skillnad på atopiskt eksem och "vanligt" eksem?

    Har själv lite problem och är rädd att Flora skall ha "ärvt" något (har inte sett något ännu, hon är drygt 10 mån), men har aldrig fått någon egentlig diagnos.

Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!