• MF1972

    Gravid efter 40 utan IVF?

    Med risk för att fråga något som finns i andra trådar redan, men har någon någon uppfattning om hur vanligt det är med graviditet efter 40 utan IVF? Man läser ju ofta om offentliga personer 40+ som får barn, men mer sällan om huruvida det skett på "naturlig" väg. Jag fyllde precis 41.

  • Svar på tråden Gravid efter 40 utan IVF?
  • Pimpinellan

    Jag känner många som fått barn spontant efter 40,både 2och 3 barn så visst är det fullt möjligt. Glad Den äldsta var 47,5. Faktiskt bara jag som inte lyckats,det är ett fenomen...

  • MF1972

    Jag känner inte så många med barn egentligen - som barnlös tappar man lätt de vänner som får barn och "missar" kanske barnrelaterade diskussioner, så därför har jag så liten koll. När jag i min omgivning hör folk som verkar vara lite äldre mammor prata om barn, så är det ju inte läge att flyga på att fråga så känsliga saker.

  • Pimpinellan

    De jag känner fick barn på den tiden jag umgicks med fertila och gravida,nu har jag heller ingen koll direkt utom de jag hör talas om skvallervägen. Och vissa är från förr,t.e.x farmor som fick 3 vid 40 och efter. Men man kan inte annat än försöka,göra IVF om man vill och får eller gå vidare med ÄD eller EA som vi ska göra. 7 år får räcka,det går helt enkelt inte.

  • MF1972

    Varmt lycka till, Pimpinellan. Lite nedslående att man måste varit 39 när man börjar vad gäller remisser och sådant. Jag hamnade liksom i dessa tankar först nu, efter värsta medelålderskriserna på alla fronter. Har typ offrat både hälsa, äktenskap och barn till jobbet... :(

  • Pimpinellan

    Jamen du,41 är ju inte lastgammalt eller kört på nåt sätt att kunna/hinna få barn! Vilka är dina förutsättningar då? Stadig partner? Försökt ett tag? I så fall kan ni alltid gå privat. Om du är ensam finns ju EA/ED utomlands eller börja med insemination/IVF i Danmark. Ge inte upp än,finns inga skäl! {#emotions_dlg.flower}

  • MF1972

    Vårt förhållande krisar just nu och jag vet inte åt vilket håll det går :( Mycket beror just på att barnfrågan kommit upp - en aning sent... Vi har levt ihop i 11.5 år och varit gifta sedan 2007 och bor i ett litet hus. Vi har fasta jobb och har alltid haft ett vänskapligt förhållande, om än inte så passionerat. Om han bestämmer sig för att stanna med mig - vi ska på parterapi för att få hjälp med kommunikationen - så är jag nog villig att pröva. Det sorgliga är att vi låtit förhållandet gå i stå och att min egen barnlängtan varit infekterad av en del hang-ups :(

  • Pimpinellan
    katziki skrev 2013-05-28 22:49:59 följande:
    Min mamma blev gravid med mig spontant när hon var 45, efter att ha försökt i 9 år.

    Å,så roligt att läsa,det inger verkligen hopp! Solig
  • weeme

    Jag var 41 då jag fick mitt första barn (efter år av missfall) på naturlig väg. Nu hoppas vi på nummer två, men så klart är det ännu värre vid snart 43 så jag vågar knappt läsa om hur chanserna har minskatRynkar på näsan för jag vill inte bli påmind. Hade bestämt mig för att inte bli gammel mamma, men vad gör man när det inte gick som man tänkt sig. Nu är jag det och försöker acceptera att det blev så, att vara mamma är en gåva!! Oavsett ålder, kanske mer nu när man är lite avdankadCool

  • Maria 43

    Hej! Tänkte bara berätta att det finns hopp även efter 40 Glad. Själv är jag nu 44 år och gravid i 6 veckan naturligt. För ett halv år sen gjorde jag ivf men fick missfall. Då gav jag upp tanken på att än en gång bli mamma... Men men, kanske för att jag slutade tänka på bebis hela tiden så hokus pokus så besannades min dröm Skrattande

Svar på tråden Gravid efter 40 utan IVF?