• Äldre 27 May 23:45
    9476 visningar
    15 svar
    15
    9476

    MIn tjejkompis nekad besöksvisum till mig.

    Hej.
    Jag är kompis med en trevlig tjej från Nigeria, vi har chattat på Skype, MSN, Kik, SMS, talat i telefon.

    Vi har aldrig setts än. Vi har känt varandra i fyra månader. Jag har även pratat med hennes styvsyster här i sverige (egentligen hennes kusin)

    Vi ville gärna träffas i alla fall för att se om det säger klick och leder vidare.

    Vi hörs flera gånger varje dag.

    Jag har sett massa dokument om henne och pratat med henne, sett foton, pratat med systern.
    Så det är ingen scam eller bluff. Hon har aldrig bett mig om pengar heller.

    Så vi bestämde att hon skulle hälsa på mig. Jag fyllde i en Inbjudan på Migrationsverkets hemsida, och hjälpe henne att ansöka om visum på webben, hon tyckte det var svårt. Så jag gjorde det, skickade in den, bifogade kopior på hennes och mitt pass och alla andra papper.

    Jag lovade att stå för hennes upphälle under besöket.

    Sen bokade tid till henne för intervju på svenska amabassaden i Abuja. Hon var på intervju och fick sedan avslag på visumet. Pga att hon inte ansågs tillräckligt etablerad i sitt hemland, med jobb, familj osv, varför de inte kunde vara säkra på att hon ämnade att återvända efter visum tiden.

    Vi överklagade, vi skrev ett långt brev tillsammans samt att jag skickade ett eget brev också.
    Vi förklarade noggrant men ändå får hon avslag för ett simpelt besöksvisum för en månad! 

    Alltså hon har alla avsikter att återvända, vi vill ju bara träffas och lära känna varandra mer till att börja med. Sen får man se om det leder till nåt. 

    Varför får hon avslag på ett simpelt besöksvisa?

    Vi nämde inte systern i sverige eftersom det antagligen ligger mer till last när det gäller deras tvivel om hennes återvändo

    Har någon nåt tips på vad man kan göra för att visa att hon faktiskt ska resa tillbaka om man ansöker om visum på nytt?

    Någon som har andra tips om detta?

    Vi känner oss lite uppgivna, kämpat i månder med detta för att få träffas, så nekar de t. o. m. ett simpelt besöksvisa. 

  • Svar på tråden MIn tjejkompis nekad besöksvisum till mig.
  • Anonym (Polly­)
    Äldre 27 May 23:47
    #1

    varför kan inte du besöka henne?

  • Äldre 27 May 23:53
    #2
    Anonym (Polly) skrev 2013-05-27 23:47:45 följande:
    varför kan inte du besöka henne?
    UD avråder resor till flera regioner i Nigeria, bland annat delstaten hon bor i, pga oroligheter, risk för våld och brott. Dessutom sitter jag i rullstol så det känns inte jättesafe för mig. Och även säkert rätt krångligt, det lär inte vara handikappanpassat som i sverige precis.

    Dessutom behöver även jag visum för att åka dit, och jag tror de kan neka det pga oriligheterna och UDs avrådan, samt att jag sitter i rullstol och antagligen kan vara mer utsatt.
  • Äldre 27 May 23:54
    #3

    Om det säger klick och leder vidare? Vad är tanken då? Kan myndigheterna då ha rätt i att hon vill stanna i Sverige?

  • Äldre 27 May 23:59
    #4
    Tirem skrev 2013-05-27 23:54:44 följande:
    Om det säger klick och leder vidare? Vad är tanken då? Kan myndigheterna då ha rätt i att hon vill stanna i Sverige?
    Jovisst men inte på det första besöksvisumet, hon vill inte vara här illegalt. Man kan ju börja med ett besök.
    Tanken är bra att stanna så länge hon har visum.
    Sen kanske jag åker dit eller hon kommer på nytt besök.
  • Äldre 28 May 00:04
    #5
    Tirem skrev 2013-05-27 23:54:44 följande:
    Om det säger klick och leder vidare? Vad är tanken då? Kan myndigheterna då ha rätt i att hon vill stanna i Sverige?

    Om det säger "klick" mellan dem har hon all rätt att söka uppehållstillstånd på grund av anknytning till sverige. Men det måste hon söka från nigeria så åka hem måste hon i vilket fall. Om ts och tjejen blir ett par är det ingen fara för då kommer hon få laglig rätt att flytta hit. Det problematiska är väl om det inte skulle uppstå några romantiska känslor de emellan men att hon vill stanna ändå. Då finns det givetvis en risk att hon stannar kvar illegalt när visumet gått ut. Det är väl det migrationsverket vill undvika.
  • Äldre 28 May 00:17
    #6

    Prova att mötas halvvägs och träffas i ett tredje land. Kanske inte går 1 månad då men 1-2 veckor i ett tredjeland som är handikapsanpassat och mer vänligt för dig att åka till och lättare för henne att få visum till


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (been there)
    Äldre 28 May 00:27
    #7

    Jadu, ni har precis blivit varse att myten om att Sveriges dörrar står på vid gavel för personer som söker sig hit är helt fel. Det är mycket svårt att komma in i detta land!

  • Äldre 28 May 00:30
    #8
    Coccolina skrev 2013-05-28 00:17:15 följande:
    Prova att mötas halvvägs och träffas i ett tredje land. Kanske inte går 1 månad då men 1-2 veckor i ett tredjeland som är handikapsanpassat och mer vänligt för dig att åka till och lättare för henne att få visum till
    Mjo kanske det, men jag har hört att de är kinkiga med visum till alla schengenländer (europa typ)

    Sen blir det väsentligt dyrare för mig, jag lär ju betala min resa och hotell för henne och mig. De tjänar så lite så de har inte råd att bo på hotell antagligen. Sen fungerar allt bättre för mig här hemma pga handikappet

    Jag är mera inne på att söka visum igen, Man får göra det. Ingen som har tips på hur man kan lyckas bättre 
  • Äldre 28 May 00:37
    #9
    Anonym (been there) skrev 2013-05-28 00:27:08 följande:
    Jadu, ni har precis blivit varse att myten om att Sveriges dörrar står på vid gavel för personer som söker sig hit är helt fel. Det är mycket svårt att komma in i detta land!
    Fast så är det ju inte heller riktigt. Hade hon kommit från ett lite rikare land hade hon fått besöksvisum direkt tror jag.

    Men är du inte rik i nigeria eller har ett bra betalt jobb så får du tydligen inte hälsa på nån i sverige.

    Ska tillägga attt det är svenka ambassaden i nigeria som beslutar om visum hit.
    Sen skickades överklagan till migrationsdomstolen i göteborg och de gav samma avslag. 
  • Anonym (me)
    Äldre 28 May 00:50
    #10
    Jocke71 skrev 2013-05-28 00:37:07 följande:
    Fast så är det ju inte heller riktigt. Hade hon kommit från ett lite rikare land hade hon fått besöksvisum direkt tror jag.

    Men är du inte rik i nigeria eller har ett bra betalt jobb så får du tydligen inte hälsa på nån i sverige.

    Ska tillägga attt det är svenka ambassaden i nigeria som beslutar om visum hit.
    Sen skickades överklagan till migrationsdomstolen i göteborg och de gav samma avslag. 
    Sök visum för kortare period. Alternativt blir det enklare att träffas i ett tredje land, som någon redan sagt. 
  • Äldre 28 May 01:15
    #11

    Det låter bra att träffas i ett 3e land (utanför Schengen), men jag förstår att även det verkar krångligt och dyrt.
    Hon fick alltså avslag för att hon inte är tillräckligt etablerad i Nigeria, med jobb och släkt? Finns det något inom detta som ni kan lägga till vid en ny ansökan? Kanske hon kan få ett enklare jobb av något slag en period? Finns det släktingar som ni har glömt nämna som kan visa att hon kommer återvända? Föräldrar att ta hand om? Kusinbarn...? Kanske hon kan söka till studier och visa att hon planerar att gå en kurs senare i år?

    Det ni visar just nu med er ansökan är ju hur mycket kontakt du och hon har haft, och att hon kan tänkas vara intresserad av dig och ett liv med dig. Detta kan såklart göra dem tveksamma till om hon återvänder. Kanske tona ner denna bit lite? Bara ta med det som behövs för att de skall förstå att du garanterar hennes uppehälle här.

  • Äldre 28 May 02:32
    #12
    Jocke71 skrev 2013-05-28 00:30:33 följande:
    Mjo kanske det, men jag har hört att de är kinkiga med visum till alla schengenländer (europa typ)

    Sen blir det väsentligt dyrare för mig, jag lär ju betala min resa och hotell för henne och mig. De tjänar så lite så de har inte råd att bo på hotell antagligen. Sen fungerar allt bättre för mig här hemma pga handikappet

    Jag är mera inne på att söka visum igen, Man får göra det. Ingen som har tips på hur man kan lyckas bättre 

    Finns även länder utanför Schengen zonen... och många länder som är billigare och även väl handikapsanpassade... Tror det är det bästa och vettigaste... I nordafrika tex så finns det många länder som har fina hotell som inte kostar skjortan och framförallt inte nu efter arabiska våren...

    Ett förslag är ju att titta på tex Tunisien och Egypten... Turistresorten är oftast mycket väl handikapsanpassade och kostar inte mycket.... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 28 May 08:27
    #13
    Ellie skrev 2013-05-28 01:15:36 följande:
    Det låter bra att träffas i ett 3e land (utanför Schengen), men jag förstår att även det verkar krångligt och dyrt.
    Hon fick alltså avslag för att hon inte är tillräckligt etablerad i Nigeria, med jobb och släkt? Finns det något inom detta som ni kan lägga till vid en ny ansökan? Kanske hon kan få ett enklare jobb av något slag en period? Finns det släktingar som ni har glömt nämna som kan visa att hon kommer återvända? Föräldrar att ta hand om? Kusinbarn...? Kanske hon kan söka till studier och visa att hon planerar att gå en kurs senare i år?

    Det ni visar just nu med er ansökan är ju hur mycket kontakt du och hon har haft, och att hon kan tänkas vara intresserad av dig och ett liv med dig. Detta kan såklart göra dem tveksamma till om hon återvänder. Kanske tona ner denna bit lite? Bara ta med det som behövs för att de skall förstå att du garanterar hennes uppehälle här.
    Jo tänkte också på att tona ned våra kontakter lite. Det såg kanske ut som vi planerat för mycket, vi har inte planerat än, men vill gärna ses.

    Vi skrev att hon har en egen liten firma som hon jobbar med, samt att hon har studier på univeritetet och att hon hjälper till mycket hemma.

    Nu jobbar hon även i sin mors klädaffär, kanske borde ha ett intyg därifrån som visar att hon jobbar där och att hon får ledigt för att besöka mig men att hon behövs där sen. 
    Det kanske är bättre med ett intyg därifrån? 
  • Anonym (LS)
    Äldre 17 Jul 21:49
    #14

    Död tråd kanske... men hur gick det? :)

  • Anonym (tomi)
    Äldre 29 Jul 16:36
    #15

    Sverige är en del av Schengens passunion och från Västafrika är det
    mycket vanligt med att turist/besöksvisum används för att ta sig in i EU.
    Sedan lever man illegalt i valfritt EU land. Därfär är myndigheterna
    mycket restriktiva med att utfärda besöksvisum.

Svar på tråden MIn tjejkompis nekad besöksvisum till mig.