Forum Träning - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Träningsutmaningen vecka 6 - häng med du också

    Träningsutmaningen Träningsutmaningen
    Tor 30 maj 2013 10:14 Läst 5626 gånger Totalt 51 svar
    Tor 30 maj 2013 10:14

    Träningsutmaningen vecka 6 - Kom iform till midsommar


    Träningsutmaning vecka för vecka fram till midsommar. Häng med du också - starkare, snyggare och gladare.


    Veckans utmaning: Sidoplankan, 28 omgångar - gånger din max tid på en vecka. 30/5 - 6/6
    Klarar du utmaningen på 7 dagar, peppar andra att göra det också - har du chans att vinna en bok om träning efter graviditeten skriven av Laila Bagge, ”Kom i form på 30 dagar.”


    Denna vecka tävlar du alltså mot dig själv. Vilka antar utmaningen?

    Utmaningen ska utföras på 7 dagar. Du väljer själv hur du vill lägga upp det. Första dagen genomför du övning så länge du kan - medan du tar tid. Utmaningen är sedan att utföra övningen igen och orka lika länge. Dag två gör du övningen två gånger din max tid, dag tre gör du övningen tre gånger din max tid och så vidare. Dag 7 gör du övningen "Sidoplankan" sju gånger din max tid.
    Vill du dela upp det på ett annat sätt, är det bara att du tar fram din max tid - så länge du orkar utföra övningen - och upprepar den totalt 28 gånger på en vecka. Lycka till!


    Så utför du övningen
    Här är det viktigt att lyssna på kroppen och välja nivå utifrån dig själv. Har du nyligen fött barn eller tränar du mycket och har en stark coremuskulatur kommer övningen att te sig lite olika. Sidoplankan är en statiskövning precis som vanliga plankan. Du väljer själv utifrån dina förutsättningar om du gör plankan med knäna i golvet eller med foten i underlaget. Lyft höften mot taket och naveln pekandes rak fram, sidledes.  Sträck upp den övre armen mot taket och titta på den under hela övningen. Glöm inte att koppla på magmusklerna genom att säga schh och hålla kvar den anspänningen hela tiden.


     





     


     


     


     

  • Lör 1 jun 2013 07:08 #21

    Har nu på morgonen gjort situps, armhävningar, knäböj, jägaren i 2min och sidoplankor i 1½min vardera! Wohoo! Nu en kopp te medan sonen (som gärna hjälper mig o träna :/) äter frukost


    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Sön 2 jun 2013 09:26 #22
  • Sön 2 jun 2013 14:07 #23

    Det jag känner med träning och graviditet är att det inte finns kläder som passar speciellt bra. Jag har letat och hittat en webbutik på internet som säljer - men inte mer än så? Har ni några förslag på andra butiker?

    Nu har jag bestämt mig för att göra något åt saken och satt ihop en enkät för att undersöka ifall det bara är jag som saknar graviditetsträningskläder eller om vi är fler där ute?

    Är eller har du varit gravid och tränar. Ta er gärna 1 minut och svara på denna. Det är max 9e frågor. Era svar är viktiga https://qtrial.qualtrics.com/SE/?SID=SV_3xhtcSPeZxoFa6x

    Beroende på utfallet så tänker jag ta tag i detta...kan ju inte vara ensam om att tycka att utbudet på marknaden är dåligt. 

    Lycka till med träningen! 


    träningskläder för gravida
  • Sön 2 jun 2013 16:12 #24
    vive skrev 2013-05-31 18:22:30 följande:



    Vad är jägarvila?
    Här finns beskrivning: http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/traningsutmaningen-123469/forum/m69991382.html

    Man sitter som på en stol mot en vägg, fast utan stolen då
  • Sön 2 jun 2013 16:20 #25

    Jag ligger efter...

    I fredags blev det 4 km barnvagnspromenad i värmen. Med flera mördarbackar... Satt sedan ute i solen på eftermiddagen och drack förstås dåligt hela dan. Så överhettning kom som på beställning, med följande migrän. Låt oss säga att det var inte en av mina bästa kvällar, och träningen föll helt bort.

    Men med lite medicin och vätskeersättning så mådde jag iaf ok igår. Körde sidoplankan två gånger men minskade till en minut för jag var så medtagen. Var sedan på fest igår kväll och det blev sent. Så lite seg idag och ligger som sagt efter.

    Har gjort sidoplankan en gång idag, och ska försöka få in minst två, helst tre, gånger till.

    Hoppas ni andra kämpar på!  

  • Sön 2 jun 2013 18:30 #26

    Super, jag är på!  :)

  • Sön 2 jun 2013 22:24 #27

    Har nu gjort sidoplankor, vanlig planka, situps, push ups o ben böj!


    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Mån 3 jun 2013 07:13 #28
    LokesMammi skrev 2013-06-01 07:08:06 följande:
    Har nu på morgonen gjort situps, armhävningar, knäböj, jägaren i 2min och sidoplankor i 1½min vardera! Wohoo! Nu en kopp te medan sonen (som gärna hjälper mig o träna :/) äter frukost
    Härligt med hjälp av sonen och vilken bra start på dagen!
  • Mån 3 jun 2013 07:13 #29
    Kookaburra skrev 2013-06-02 16:20:31 följande:
    Jag ligger efter...

    I fredags blev det 4 km barnvagnspromenad i värmen. Med flera mördarbackar... Satt sedan ute i solen på eftermiddagen och drack förstås dåligt hela dan. Så överhettning kom som på beställning, med följande migrän. Låt oss säga att det var inte en av mina bästa kvällar, och träningen föll helt bort.

    Men med lite medicin och vätskeersättning så mådde jag iaf ok igår. Körde sidoplankan två gånger men minskade till en minut för jag var så medtagen. Var sedan på fest igår kväll och det blev sent. Så lite seg idag och ligger som sagt efter.

    Har gjort sidoplankan en gång idag, och ska försöka få in minst två, helst tre, gånger till.

    Hoppas ni andra kämpar på!  
    Hoppas du får en bättre dag idag!
  • Mån 3 jun 2013 07:14 #30
    Madden87 skrev 2013-06-02 18:30:00 följande:
    Super, jag är på!  :)
    Härligt!
Endast gruppmedlemmar kan skapa trådar i gruppen.
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll