• Jordgubben

    När började era barn med autism prata?

    Är nyfiken på när era barn med autism började prata? Om de pratar.. Och hur mycket pratar de nu isåfall och vilken ålder är det på dem? Berätta gärna om de inte pratar också och hur gamla de är.

    Min son fyller 3 år i september, ska göras utredning om autism. Han har pratat 2-3 ordsmeningar tidigare, men det har liksom försvunnit. Tappat språket kan man säga, numera kan man ibland höra enstaka meningar nån gång när vi tittar i böcker. Han har även varit väldigt tystlåten tidigare, men nu kommer det iaf mer ljud från han.. dock är det språk på hans sätt, går inte att höra vad han säger. Hoppas på att få komma till logoped snart..

  • Svar på tråden När började era barn med autism prata?
  • Jordgubben
    linjes skrev 2013-06-01 07:17:02 följande:
    Vid 2 år
    Det var ju ganska tidigt ändå. Du menar alltså meningar vid den åldern? Hur gammal är ditt barn idag och pratar han/hon utan problem?
  • linjes
    Jordgubben skrev 2013-06-01 10:02:01 följande:
    Det var ju ganska tidigt ändå. Du menar alltså meningar vid den åldern? Hur gammal är ditt barn idag och pratar han/hon utan problem?

    Ja fast alla är ju inte lika,finns olik grad inom autism och det är brett,mitt barn är nu en tonåring,16 år och pratar utan problem,när han själv vill ;)
  • Jordgubben
    linjes skrev 2013-06-01 11:47:29 följande:

    Ja fast alla är ju inte lika,finns olik grad inom autism och det är brett,mitt barn är nu en tonåring,16 år och pratar utan problem,när han själv vill ;)
    Ja det vet jag, känns skönt att det är så. Jaha okej :D
  • Elin 885

    jag började prata vid normal ålder så typ 2, har aldrig legat efter i talet.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Mamori

    Min son pratade "normalt" fram till 1,5 års ålder (vissa tvåordsmeningar etc), sedan tappade han allt språk och sade inte ett ord på ett år ungefär. Sedan kom djurläten och onamopetiska ord (typ krasch/bang/swisch) och efter det fem riktiga ord. Sedan följde en period till han var 4,5 år där han hade dessa fem ord. De byttes ut ibland, dvs lärde han sig ett nytt så försvann ett gammalt. Samma med om han lärde sig ett stödtecken så vi försökte inte så mycket med sånt. Han började i intensiv beteendeterapi när han var 4 och slutade när han var 6 år. Då hade han kanske 80 ord så det var en stor förbättring. Nu fyller han 7 i sommar och har kring 120 ord

    Det typiska för honom är att han inte har förstått de ord han inte har kunnat heller.

  • Litet My

    Han pratade tidigt, däremot började han haka sig väldigt väldigt mycket och gjorde fram tills skolåldern ungefär.

  • Nattljus

    Vår pojke började prata med ord när han var fem. Innan dess hade han mest vokalljud. Vi började tidigt med stödtecken och det var hans sätt att kommunicera. Han kunde som mest ca 100 tecken.

    Vi började med intensiv beteedeterapi när han var fyra år, och mycket fokus låg på språkträning. Idag är han tio år och har ett fullt fungerande talspråk. Men han är ju fortfarande autistiskt, så hans kommunikation är ju inte åldersadekvat.  

Svar på tråden När började era barn med autism prata?