• Anonym (L-P)

    Blev chockad då barnen var omskurna!

    Idag var jag och sonen i lekparken och stötte på en gammal vän från förr som också har två barn (2+5 år). Vi pratade lite och våra barn lekte ihop. Efter en stund vill barnen bada i en plaskpool som finns i lekparken vilket de får göra. Dock så ser jag när hennes pojkar är nakna att de båda är omskurna..
      Jag blev verkligen förvånad! Deras pappa är muslim och kommer från något persisk land (kommer inte ihåg vilket då jag inte känner de så väl) och mamman är svensk. Jag trodde faktiskt inte att detta gjordes i andra familjer än "helmuslimer" eller hur jag ska uttrycka mig. Jag trodde inte att pappan var en sån som tyckar att omskärning är viktigt och ännu mindre att mamman skulle vilja gå med på att låta sina båda söner omskäras.

    Ni som är mer insatta i det här med omskärelse, görs ingreppet på spädbarn eller i vilken ålder? Och får de tex bedövning (har hört att det inte används om det ska vara en rituell omskärelse?) ?
    Jag har aldrig tidigare sett några omskurna snoppar på varken barn eller vuxna, så var tvungen att googla innan jag var säker på att de var omskurna. Jag vågade inte ta upp det med henne..
  • Svar på tråden Blev chockad då barnen var omskurna!
  • Griseknoen35

    Görs inte enbart av muslimer.. Titta på tex USA där är dom flesta omskurna.. Vet inte riktigt närs det görs men har för mig att dom gör det redan på spädbarn.. Inge konstigt tycker jag. Det är väl här i Sverige det inte är lika vanligt bara.

  • Anonym (drg)
    Anonym (L-P) skrev 2013-05-31 22:43:11 följande:
    Idag var jag och sonen i lekparken och stötte på en gammal vän från förr som också har två barn (2+5 år). Vi pratade lite och våra barn lekte ihop. Efter en stund vill barnen bada i en plaskpool som finns i lekparken vilket de får göra. Dock så ser jag när hennes pojkar är nakna att de båda är omskurna..
      Jag blev verkligen förvånad! Deras pappa är muslim och kommer från något persisk land (kommer inte ihåg vilket då jag inte känner de så väl) och mamman är svensk. Jag trodde faktiskt inte att detta gjordes i andra familjer än "helmuslimer" eller hur jag ska uttrycka mig. Jag trodde inte att pappan var en sån som tyckar att omskärning är viktigt och ännu mindre att mamman skulle vilja gå med på att låta sina båda söner omskäras.

    Ni som är mer insatta i det här med omskärelse, görs ingreppet på spädbarn eller i vilken ålder? Och får de tex bedövning (har hört att det inte används om det ska vara en rituell omskärelse?) ?
    Jag har aldrig tidigare sett några omskurna snoppar på varken barn eller vuxna, så var tvungen att googla innan jag var säker på att de var omskurna. Jag vågade inte ta upp det med henne..
    Tro det eller ej men alla killar i min familj är omskurna och vi var helkristna. Något som stog i bibeln nämligen. Själv ser jag inget konstigt med det. (kommer bli superpåhoppad nu) Barnen får bedövning! och man gör det när de är några dagar gammal. Iallafall där vi kom ifrån. (usa)  Min man som är muslim gjorde det när han var sju år gammal och fick också bedövning. men personligen skulle jag hellre vilja göra det på en bebis än ett barn.
  • Godnatt
    Anonym (drg) skrev 2013-05-31 23:09:53 följande:
    Tro det eller ej men alla killar i min familj är omskurna och vi var helkristna. Något som stog i bibeln nämligen. Själv ser jag inget konstigt med det. (kommer bli superpåhoppad nu) Barnen får bedövning! och man gör det när de är några dagar gammal. Iallafall där vi kom ifrån. (usa)  Min man som är muslim gjorde det när han var sju år gammal och fick också bedövning. men personligen skulle jag hellre vilja göra det på en bebis än ett barn.
    Med all rätt. Att leka med människoliv enbart för mumbojumbo skall vara straffbart.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Anonym (L-P)

    Som sagt så är jag inte så väl insatt i detta med kulturer och omskärelse.

    Frågan är hur vanligt det är att en svensk tjej som jag inte alls tror är för omskärelse träffar en man som är för omskärelse, får barn, låter de omskäras?

    Eftersom det inte tillhör min kultur så skulle steget till att omvända mig till fördel för omskärelse vara enormt. Har så svårt att tänka mig att jag någonsin skulle bli för medicinska ingrepp på barn som inte görs pga medicinska skäl. Riskerna finns för komplikationer och då tycker jag att pojkarna ska få välja själva som vuxna om de vill genomgå detta!

    Jag arbetar som undersköterska och pluggar dessutom vidare till sjuksköterska så det som jag tänker på är själva ingreppet i sig. Vi hade för en tid sen en disskution på jobbet om detta med omskärelse och då är det flera somaliska kvinnor som jag arbetar med som säger att i deras land görs ingreppet (både pojk och flick) på spädbarn eftersom de inte har någon smärtkänsel. Ändå arbetar de alla inom vården och har flera av dem undersköterskeutbildning! Deras syn fick mig rädd.

  • OLilly

    Något persiskt land? Finns det flera? 

    Ja, barnet får alltid en lokalbedövning. När man utför ingreppet är olika. En del gör det tidigt, kanske när barnet är runt månaden medan andra väntar till barnet är större, kanske 5-6 år. Dock rekommenderar kirurgen att man gör det så tidigt som möjligt.  


    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Anonym (en till)

    Finns bara ett persiskt land och det är Iran.
    Omskärning är jätteviktig för muslimer, oavsett om du är praktiserande eller inte.     Självklart görs det med bedövning på en läkarmottagning och det är en läkare som utför ingreppet.
    Vanligt att man gör det vid en veckas ålder till några år. Lättast är naturligtvis när de är under ett år ,då behövs det bara en bedövningsspruta och läkningstiden är kortare.   Görs det på äldre barn är de nedsövda under ingreppet.

    Detta är också väldigt vanligt bland judar och i USA är nästan hälften av alla män omskurna.
    Detta är heller ingen rituell omskärelse utan en religiös sådan, om inte medicinsk (känner ju inte familjen) ,så igen, det sker under bedövning ,på läkarmottagning med sterila instrument ,lagligt av en läkare.

  • OLilly
    Anonym (L-P) skrev 2013-06-01 00:03:02 följande:
    Som sagt så är jag inte så väl insatt i detta med kulturer och omskärelse.
    Frågan är hur vanligt det är att en svensk tjej som jag inte alls tror är för omskärelse träffar en man som är för omskärelse, får barn, låter de omskäras?
    Eftersom det inte tillhör min kultur så skulle steget till att omvända mig till fördel för omskärelse vara enormt. Har så svårt att tänka mig att jag någonsin skulle bli för medicinska ingrepp på barn som inte görs pga medicinska skäl. Riskerna finns för komplikationer och då tycker jag att pojkarna ska få välja själva som vuxna om de vill genomgå detta!

    Jag arbetar som undersköterska och pluggar dessutom vidare till sjuksköterska så det som jag tänker på är själva ingreppet i sig. Vi hade för en tid sen en disskution på jobbet om detta med omskärelse och då är det flera somaliska kvinnor som jag arbetar med som säger att i deras land görs ingreppet (både pojk och flick) på spädbarn eftersom de inte har någon smärtkänsel. Ändå arbetar de alla inom vården och har flera av dem undersköterskeutbildning! Deras syn fick mig rädd.
    Hur vanligt det är vet nog ingen eftersom det inte förs någon statiskt över det. Men de jag känner som lever i blandäktenskap har låtit omskära sina söner. 

    Att flickor ska omskära sig är ett stort missförstånd som jag vet att man praktiserar i tex. Somalia. DET är riktigt makabert, om du frågar mig.  
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Mandelsassa

    Man kan göra de fram tills de är 3mån o efter de rekommenderar de att man väntar tills barnet väger 15kg pga narkos. (Iaf på de sjukhus jag menar). Finns ingen spec ålder då det "ska göras"..
    Jag är "en svensk tjej".. Själv är jag bara emot att det görs innan de kan få narkos. Och ja min son kommer omskäras.

  • Anonym (en till)
    Anonym (L-P) skrev 2013-06-01 00:03:02 följande:
    Som sagt så är jag inte så väl insatt i detta med kulturer och omskärelse.
    Frågan är hur vanligt det är att en svensk tjej som jag inte alls tror är för omskärelse träffar en man som är för omskärelse, får barn, låter de omskäras?
    Eftersom det inte tillhör min kultur så skulle steget till att omvända mig till fördel för omskärelse vara enormt. Har så svårt att tänka mig att jag någonsin skulle bli för medicinska ingrepp på barn som inte görs pga medicinska skäl. Riskerna finns för komplikationer och då tycker jag att pojkarna ska få välja själva som vuxna om de vill genomgå detta!

    Jag arbetar som undersköterska och pluggar dessutom vidare till sjuksköterska så det som jag tänker på är själva ingreppet i sig. Vi hade för en tid sen en disskution på jobbet om detta med omskärelse och då är det flera somaliska kvinnor som jag arbetar med som säger att i deras land görs ingreppet (både pojk och flick) på spädbarn eftersom de inte har någon smärtkänsel. Ändå arbetar de alla inom vården och har flera av dem undersköterskeutbildning! Deras syn fick mig rädd.
    förhoppningsvis har de talat med varandra om sådana saker innan de skaffade barn och kan bara utgå ifrån mig själv som svensk med en muslimsk man, vi diskuterade dessa frågor och många andra :)  innan vi fick barn. För mig var det inte viktigt, men för min man var det vääldigt viktigt exempelvis.    Vad de gör i somalia har jag ingen aning om ,och är helt emot kv.omskärelse, som inte har något belägg i koranen och utförs inte i landet min man kommer ifrån.   Vi och säkert din vänninna har  gjort ingreppet i Sverige, på en läkarklinik.   
  • Anonym (en till)
    Mandelsassa skrev 2013-06-01 00:11:52 följande:
    Man kan göra de fram tills de är 3mån o efter de rekommenderar de att man väntar tills barnet väger 15kg pga narkos. (Iaf på de sjukhus jag menar). Finns ingen spec ålder då det "ska göras"..
    Jag är "en svensk tjej".. Själv är jag bara emot att det görs innan de kan få narkos. Och ja min son kommer omskäras.
    varför är du emot att det görs utan narkos ,med bedövning om man får fråga?
Svar på tråden Blev chockad då barnen var omskurna!