• Anonym (krist­en)
    Äldre 3 Jun 11:14
    20451 visningar
    221 svar
    221
    20451

    Oskuld före äktenskapet

    Hej undrar bara om ni killar skulle kunna tänka er att dejta en oskuld samt vänta på henne tills ni är gifta ?
    undrar också om det finns andra tjejer kristna eller muslimer /ateister som funderar på att vänta eller bara forfarande är oskuld av ngn annan andledning , själv så vill jag vänta eftersom jag är kristen , undrar bara hur vanligt det är i sverige tex..?? 

  • Svar på tråden Oskuld före äktenskapet
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 3 Jun 14:56
    #23
    cheese skrev 2013-06-03 14:43:08 följande:
    Fast beror ju lite på om du är redigt kristen eller inte för bibeln säger säkert att man ska stena den som har sex innan äktenskap (Bibeln diggar att stena saker). Men som kristendomen är rätt urvattnad och alla kan kalla sig kristna utan att egentligen veta ett skit om religionen. (bra sätt att få en bra bred anhängarskara) Och försvara sig ofta med nä men jag är inte den typen av kristen. Som i sig är ett urdumt argument. Om du inte är den typen av kristen och tror på bibeln och allt som står där så hitta på en egen religion och sluta säg att du är kristen.
    Finns väll ingen som säger dom är rasist men sen diktat ihop sin egen syn på rasist. Fast folk är inte smarta överlag.  

    bra sagt
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 3 Jun 19:05
    #40
    Dominant skrev 2013-06-03 18:48:55 följande:
    Vill man vänta så varför inte. Jag ser ingen mening med att lägga mig i andras sexliv utan de gör antagligen som de själva vill.

    Eftersom du är kristen, anser du även att kvinnan ska stå underordnad mannen?

    What!!! pshyco....
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 15:37
    #78
    Dominant skrev 2013-06-04 11:46:58 följande:
    Är jag "pshyco" för att jag frågar om du följer Bibeln även i denna del?

    Det står ju klart och tydligt i Bibeln.

    "Ni hustrur, underordna er era män, som om det var Herren. För en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är församlingens huvud, han som är en Frälsare för sin kropp. Som församlingen underordnar sig Kristus ska hustrurna underordna sig sina män i allt." Efes 5:22-24

    "Till kvinnan sade (Gud): "Jag skall göra din möda stor när du blir havande. Med smärta skall du föda dina barn. Till din man skall din lust vara, och han skall råda över dig." 1 Mos 3:16

    "Ni hustrur, underordna er era män, så som det ska vara i Herren." Kol 3:18

    "En kvinna ska under tystnad ta emot undervisning och helt underordna sig. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller bestämmer över mannen, utan hon ska hålla sig tyst. Tim 2:11-15

    Eller menar du att Bibeln är "pshyco"? Det låter snarare inte som du är kristen utan att du bara tar till dig av sådant du ändå skulle gjort eller som följer din agenda. Ungefär lika givande som folk som bara bojkottar företag de ändå aldrig skulle handla hos.
    hahaha.. du heter ju dominant och frågar en sådan fråga helt random .. min fråga var om att vara oskuld tills man är gift , hur kom dominans o kvinnors rättigheter in i bilden . förresten är inte bibeln skriven av gud eller jesus utan av människan , bibeln är inget fakta bok , kristendomen handlar om en tro , o bibeln är ENDAST människans tolkning av jesus och guds budskap .!!! alla kristna vet detta
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 21:19
    Anonym (Har väntat) skrev 2013-06-06 15:45:06 följande:
    Anonym (kristen), TS, vad får du för intryck av diskussionen här? Det är ganska spretigt, men det ger en mångfacceterad bild av avhållsamhetens villkor. Blir du stärkt i ditt val eller blir du avskräckt?  Hur gammal är du? Har du kompisar och närstående som också vill vänta, så att ni kan stöda varandra? 

    Hej jag har kristna vänner dock inga som valt att vänta , ingen i min familj är troende alla är ateister så jag är inte uppväxt i en kristen miljö alls, utan detta är ngt som jag funderat på väldigt länge själv .

    Tror inte att gud straffar en om man inte är oskuld på sin bröllopsnatt , och tror definitivt inte att alla som inte är kristna eller ateister kommer hamna i helvetet . Men det känns bara mer speciellt och romantiskt att vänta på sin make/maka oav om man är religiös eller inte. tror heller inte att många kommer att träffa sin äkta själsfrände på jorden utan kanske i himmlen . Men som sagt alla är olika , vill också vänta då många i min vänskrets som tonåring hade sex väldigt tidigt redan vid 12-13 års åldern och dom fick fruktansvärda rykten genom hela skoltiden fick ingen respekt alls , och jag bestämde mig redan då att sån vill jag inte vara , tyckte väl att jag hade mer självrespekt än dom , men just då ville jag inte vänta på äktenskapet utan bara tills jag blev kär på riktig .

    Och nu när jag dejtat några killar så valde jag att vänta med att ha sex med dom för tidigt å tillslut så tog förhållandet slut och jag känner mig väldigt glad över att jag väntat annars hade jag ångrat att jag hade sex med dom , men nu unrar jag om jag borde vänta tills jag blir riktigt kär och känner att den personen är rätt för mig eller om jag borde vänta ändå tills bröllopsnatten , enligt bibeln ska man , men min präst säger att ingen väntar så det spelar ingen roll , det är därför jag känner mig lite osäker på vad jag vill göra , och oav vad jag väljer så är det inte för att jag vill göra gud till lags för jag tror som sagt inte att man straffas för att man inte var oskuld när man gifte sig , gud har skapat människan genom evolution och det är ju meningen att vi ska föröka oss men eftersom jag känner att bibel FÖR MIG inte är en fakta bok utan kristnas TOLKNING av guds och jesus budskap vet ju ingen säkert , varken kristna ateister muslimer judar eller någon om vad som igentligen stämmer och det är därför jag spkapade dena tråden ... men ingen verkar stötta eller försöka förstå utan bara dömmer o säger att det är sjukt så nu e jag ännu mera osäker .....
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 21:23
    Anonym (Har väntat) skrev 2013-06-06 15:45:06 följande:
    Anonym (kristen), TS, vad får du för intryck av diskussionen här? Det är ganska spretigt, men det ger en mångfacceterad bild av avhållsamhetens villkor. Blir du stärkt i ditt val eller blir du avskräckt?  Hur gammal är du? Har du kompisar och närstående som också vill vänta, så att ni kan stöda varandra? 

    Är förresten bara 21 år ..
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 23:10
    lykantrophona skrev 2013-06-06 21:35:57 följande:
    Intressant, istället för att stödja dina vänner när de råkar ut för illvilliga rykten så, väljer du att se det som att det är deras egna fel för att ha haft sex? Att de saknade självrespekt?

    Kolla upp begreppet "slut shaming".

    dom var ej kristna mina vänner och kände aldrig att dom gjort fel inte ens när folk kallade dom såna saker dom bara skrattade och fortsatte , dom förstod aldrig att dom stkämde ut sig själva , och jo jag försökte visst prata med dom men eftersom dom inte ville förändras o inte ansåg at det var fel så växte vi helt enkelt ifrån varandra och jag fick nya vänner . jag tycker inte att man saknar självrespekt bara för man har sex utanför äktenskapet ,utan när man kanske har sex med 30-50 pers om året i den åldern bara för att man vill ha uppmärksamhet av killarna i skolan och tror att det är så man blir populär. och nej jag överdriver INTE den siffran vissa av mina kompisar då hade tom sex med främande människor utomhus framför folk ..en tjej på en parkbänk på en skola när alla var där , jag tycker det är slampigt o det var därför jag inte vill umgås med dom men om det är helt naturligt för dig så!!!!
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 08:48
    Smartie skrev 2013-06-07 00:23:30 följande:
    Jag antar att du förväntar dig att killen du träffar ska vara oskuld också? För det är väl inte bara tjejer som ska "hålla på sig".

    Sen låter dina fd vänners beteende inte speciellt sunt. Men det är ett BRETT spann mellan att knulla runt helt hysteriskt / t om framför folk, och att vänta till bröllopsnatten. Självklart ska man vänta om man VILL, men jag skulle nog inte attraheras av en sån partner för jag skulle misstänka att vi hade för olika värderingar. Att självrespekten sitter i sexualiteten är förövrigt en förlegad uppfattning.
     
    nej min pojkvän behöver inte vara oskuld , han behöver inte vara kristen heller vill absolut inte tvinga på min religion på ngn annan , men håller med at om kristna tjejer ska hålla på sig borde killarna göra det med.

    Tyvärr så håller jag inte med dig om det där med självrespekten , tycker inte att man har ngn om man beter sig på det sättet , visar bara att man inte tyvker att man är värd ngn annans respekt för en kille som bara e ute efter sex respekterar ju inte den tjejen för om hon inte vill går han ju bara vidare , en sådan kille utnjyttjar ju bara tjejen , och om en tjej går me på att ha sex med sånna killar undrar man ju lite hur dom ser på sig själva , tyvker dom inte att dom är värda mer .. det e lite så jag tänker  
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 16:54
    lykantrophona skrev 2013-06-07 13:11:54 följande:
    Kollade det upp det där med slutshaming som jag bad dig om? Att tro att tjejer som har mycket sex eller sex bara för sexet skull inte är värda respekt eller inte respekterar sig själva, är typiskt slut shaming. Dvs, att kränka tjejer för att de är "slampiga". En stenåldersattityd, om du frågar mig.
    Visst, man kan alltid fråga dem om deras sexliv. Frågor om kondom, om hur de undviker eventuella farliga människor, om de behöver hjälp med något.

    Men på tal om detta med självrespekt. Självrespekt handlar väl om att respektera sig själv, eller hur? Och om man vill göra något, och sedan gör det är det väl en form av självrespekt? Så om jag vill knulla runt, trots att vissa omogna människor skulle kalla mig slampa då, så väljer jag att respektera mig själv framför att respektera andras åsikter om mitt sexliv.

    För tjejer kan också vilja bara ha sex. för är det automatiskt killen som utnyttjar tjejen? Kan det inte vara tvärtom? Vidga dina vyer. Du behöver inte ligga med främlingar, men du kan visa respekt för andra människors val.

    undrar om du inte är en tjej som brukar ligga runt , och bara vill hitta ursäkter för ditt uppförand försöka rättfärdiga det på något sätt . ordet slampa finns av en andledning , och NEJ jag vägrar respektera tjejer som bara är ute efter sex gäller killar med absolut, tycker det är vidrigt att ha samlag med såå många olika om jag var en kille skulle inte jag vilja vara med en tjej som vart med 200 killar men ändå anser hon har självrespekt , hade bara skrattat åt henne ....
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 18:44
    Smartie skrev 2013-06-07 17:06:59 följande:
    Eller så "utnyttjar" tjejen bara killen...?

    Om du tycker att tjejer som "varit med många" saknar självrespekt, borde det ju vara högst relevant för dig hur många den kille du träffar, har varit med. För du vill väl inte träffa en kille som enligt dig saknar självrespekt?

    ja givetvis ....samma sak för en kille har sagt det i ganska många inlägg nu
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 18:48
    lykantrophona skrev 2013-06-07 17:19:44 följande:
    Hjärta

    Andras sexliv är inte din business, egentligen. Hur hög lust någon har, om de ligger med killar eller tjejer, om de är oskulder eller inte etc... Är inget som har med "självrespekt" att göra. Självrespekt är att respektera sig själv. Vad har detta att göra med hur många man har haft sex med?

    "Undrar om inte du är en tjej som äter mycket, och bara vill hitta på ursäkter för ditt uppförande. Ordet svullo finns av en anledning. Nej, jag vägrar respektera tjejer som äter för att det är gott! Eller killar med absolut. Tycker det är vidrigt att äta sååå många olika rätter. Skulle inte vilja äta tillsammans med en tjej som varit på 200 kaféer men ändå hävdar att hon har självrespekt. Hade bara skrattat åt henne".

    Ser du hur löjligt det här verkar?

    Om du anser dig ha rätten att se ner på "slampor", har jag rätten att se ner på "frigida nuckor"? Eller så lämnar man folks kroppar och sexualitet ifred och låter dem bestämma över sig själva.

    moget att jämföra någons utseende med någons uppförande .... man kan inte hjälpa hur man ser ut dock hur man uppför sig ..
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 19:08
    Anonym (suck) skrev 2013-06-07 18:56:21 följande:
    Du tycker att deras uppförande är fel, men det betyder inte att det ÄR fel. Självrespekt handlar som sagt om att respektera sig själv. Ligger man runt fast man mår dåligt av det, eller inte skyddar sig etc, respekterar man inte sig själv. Men avstår man från att ha roligt fast man egentligen vill, för någon löjlig moralkakas skull, respekterar man ju inte heller sig själv!

    Sedan kan du inte förvänta dig att andra respekterar dig och dina livsval, om du inte respekterar dem. 

    nä det är ju klart ..brukar aldrig lägga mig i mina vänners eller bekantas sex liv , men jag har sett såå många tjejer som bara ligger med killar för att dom vill ha uppmärksamhet o tror dom ska bli mer omtyckta då tror alla ska tycka dom är häftiga typ, tragiskt att dom använder sina kroppar för att bli accepterade och inte förstår sitt eget värde de e de jag menade, sen sa jag tidigare att jag inte förväntar mig att alla ska göra samma livsval som mig men eftersom jag är kristen har jag bara svårt att förstå tjejer som har många sexpartners , vill dom inte bli kära . och va e de för killar som dom är med , får dom verkligen respekt av dom . Kan inte tänka mig att en kille e kk med en tjej för att han respekterar henne och förstår hennes värde . i dagen samhälle får man rykten och blir kallade för fula saker om man beter sig på det sättet o det vet ju killen om och ändå väljer han att göra så  , o många av killarna skryter ju om de tjejer d haft samlag med så varför väljer ändå så många tjejer att vara som dom är .(alla killar är inte sånna vet de men ganska många)

    och alla som kritiserar mig här kan jag lova dig vill inte att sina döttrar när dom är 13-16 ska ha haft 15+ sexpartners o gå runt o säga "jag har självrespekt"  folk oavsett om man borde eler inte kommer ju att se ner på dom , men det verkar som om du vill att detta ska hända dina barn eftersom att du e såå himla öppen för sånt här????
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 20:14
    Anonym (suck) skrev 2013-06-07 19:48:21 följande:
    Men fundera då på en sak. 

    Varför tror du att killarna "skryter" om det medan tjejerna får dåligt rykte?

    Om nu båda beter sig lika olämpligt (enligt dig).

    Man kan ju - återigen - lika gärna säga att killarna "använder sina kroppar för att bli accepterade" och förlorar både respekt och självrespekt genom att ligga runt eller utnyttja tjejer på det viset. Men det nämner du inte ens.

    Du vill inte att dina döttrar ska bete sig så, skriver du. Vill du att dina söner ska bete sig så? Kommer du att lära dem att det är OK att kalla tjejer hora eller slampa, fast de ligger med dem? Vad är det för jävla dubbelmoral?

    Lär BÅDE dina döttrar och dina söner att ta hand om sig själva samt inte döma andra, så ska du se att det löser sig

    Tjejer blir ju inte illa behandlade eller kallade slampor, om det inte finns någon som kallar dem det. Lär vi både män och kvinnor bättre uppförande, är problemet löst. Du bör t ex själv lära dig bättre än att använda sådana tillmälen.
     
    Meeen Guud har ju sagt 100000 ggr nu att samma gäller män oxå det är du som drar upp det med tjejer HELA tiden självklart vill jag att mina barn oavsett kön ska bli bra människor som respekterar alla !
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 20:17
    Smartie skrev 2013-06-07 20:03:22 följande:
    Sen undrar jag: Hur beter sig en tjej som INTE är slampig, enligt dig? Måste hon vara oskuld, eller är hon "godkänd" så länge hon inte "ligger till höger och vänster?" (Det gör inte de flesta tjejer, de har större urskilling än så, oavsett om de har haft många eller få partners.)

    Och hur beter sig en kille för att inte vara slampig / "förtjäna" dåligt rykte? (Enligt dig). 

    som sagt killar som ligger runt är slampor med och jag skulle aldrig välja en sån man, det var ngn annan innan som drog upp det med tjejer det är enda andledningen att jag skrev som jag skrev , den personen skrev att en tjej som ligger runt inte är en slampa å då kommenterade jag det inlägget , men jag tycker EXAKT SAMMA OM MÄN, och jag tycker att om en kille har krav på sin tjej ska han leva upp til dom kraven själv och vice versa...
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 20:24
    Smartie skrev 2013-06-07 20:03:22 följande:
    Sen undrar jag: Hur beter sig en tjej som INTE är slampig, enligt dig? Måste hon vara oskuld, eller är hon "godkänd" så länge hon inte "ligger till höger och vänster?" (Det gör inte de flesta tjejer, de har större urskilling än så, oavsett om de har haft många eller få partners.)

    Och hur beter sig en kille för att inte vara slampig / "förtjäna" dåligt rykte? (Enligt dig). 
    om en tjej har haft för många sex partners även om det var i ett förhållande så tycker jag det lika illa . samma gäller män , en bra tjej är en som väntar tycker jag iaf eller som dejtar och är i ett seriöst förhållande några år innan giftermål men då ska hon inte ha haft många killar innan o killen inte många tjejer innan .. sedan kan man ju vara en dålig människa på andra sätt för de men jag själv respekterar såna tjejer o killar mer än party tjejer som oxå skryter om vad dom gör på helgerna ... blir bara äcklad men detta är min åsikt . jag är kanske inte lika öppen som alla andra tycker man ska hålla sånt för sig själv , o pga min tro så tycker jag att man ska hålla sig till en person men jag går inte runt o kritiserar ateister hela dagarna , som sagt alla i min familj är vanliga svenska ateister o älskar dom jätte mycket o dom får göra som dom vill jag lägger mig inte i det men har ändå mina åsikter o värderingar ,¨

    trodde aldrig att det skulle bli ett sånt väsen av det hela undrade ju bara hur vanligt det är i sverige och om det finns fler som vill vänta det hade vart roligt  att kunna prata med ngn som har erfarenhet av det då det är ovanligt i min famillj samt vänskapskrets...
  • Anonym (krist­en) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 09:26
    Tom Araya skrev 2013-06-08 22:40:42 följande:
    Nej, det är du själv som gör det genom att hela tiden säga hur tjejer och BARA TJEJER ska bete sig och inte bete sig. Det är BARA när du blir ifrågasatt som du kontrar med att det minsann gäller båda könen.
    Hade du själv nämnt båda könen hade ingen ifrågasatt, är det så förbannat svårt att förstå?

    det har jag ju inte alls sagt om du läst allt från början skulle DU förstå lite bättre , det var för att ngn frågade mig om tjejer som endast är ute efter sex o vad jag tycker om dem ..dom nämnde inte killarna det var först efter det svaret som alla börjad tjata om det, om dom hade läst frågan som jag svarat på bättre så hade dom kanske sett att frågan endast handlade om tjejers beetende !

    sedan har jag också sagt att jag inte bryr mig om vad ateister gör o inte gör så varför alla säger jag dömmer förstår jag inte . Däremot säger min religion att man inte gör så om man är kristen o därför lever jag efter den men jag skiter fullständigt i vad andra tror på o vad dom gör . 
Svar på tråden Oskuld före äktenskapet