• Anonym (osäker)

    Hur mycket kontakt bör man ha med sitt ex om det finns känslor kvar?

    Jag har träffat och varit ihop med en kille (C) ca 6 månader nu, han är verkligen hur fin som helst och har nästan allt jag önskar hos en kille! Jag har aldrig varit svartsjuk och var inte heller det denna gång. Tycker det är helt okej att vara vän med sitt ex, prata och umgås. Vilket han gör samt träffat henne ett par gånger.

    Fram tills att jag fick veta att han fortfarande inte kommit över sitt ex helt?! Jag känner mig inte svartsjuk men finner situationen mycket märklig. Jag sa inget till en början utan diskuterade med en vän som tyckte att jag borde snacka med honom. Så jag gjorde det och han förnekar inte att det finns känslor kvar!! Men han verkar inte helt förstå att jag ogillar att de ses? (detta är visserligen sällan, då de nu bor x antal mil ifrån varandra).

    Till saken hör: Vid några tillfällen har han på något sätt dolt henne för mig. Precis när jag och C hade träffats åkte han utomlands med henne (till mig betonade han att det var en KILLkompis, efter ett tag kom jag själv på att det var kanske exet han åkte med. Jag frågade, han erkände, jag blev inte sur eller något. För ett tag sedan hälsade han på en släkting i närheten där hon bor och de träffades (han berättade för mig, men samma dag när han var med henne, trots att han visste långt innan han skulle åka). 

    I vintras så träffades de för att åka skidor ihop och äta middag hemma hos hans familj + umgås med hennes mamma - detta  visste jag om och var inget jag reagerade på, kanske tyckte det var lite märkligt att de skulle umgås med varandras familjer. NU har jag frågat om hon sov hos honom då och han svarar "jag minns inte", sedan "vet inte, det kan hända, hur kom du att tänka på det", och sedan åter "jag tror inte det, hämtade henne har jag för mig".

    Dessutom, C har fortfarande kontakt med exets mamma ibland? För mamman brukar baka till C's familj och C.. Kan inte familjen ha kontakt med mamman utan C's hjälp?

    Jag har nu sagt att jag inte vill att han träffar henne, fram tills att han kommit över henne.

    Jag vill höra era tankar och funderingar kring detta. Själv är jag extremt förvirrad. Jag känner mig på och känner att jag inte har rätt att "rota" i deras relation. Jag tror dock inte att han vart otrogen men allt känns konstigt.. Eller är det bara jag??

  • Svar på tråden Hur mycket kontakt bör man ha med sitt ex om det finns känslor kvar?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Din kille säger att han har känslor för sitt ex och att han ibland träffar henne bakom ryggen på dig. Men han är ju tillsammans med dig och då är det viktigt att du har en känsla av det är dig han är tillsammans med. Här finns det för mycket otydligheter från hans sida. Det går inte att vara engagerad i två personer. Du har sagt att du tycker att han inte skall träffa henne tills han kommit över henne och det tycker jag är helt riktigt. Om han inte kan det så är han nog inte redo för en ny relation med dig.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur mycket kontakt bör man ha med sitt ex om det finns känslor kvar?