• Anonym (Undrande)

    Eksem i underlivet?

    Hej! Jag undrar om min 5-åriga dotter kan ha någon sorts eksem i underlivet. Vi har varit på vårdcentralen och de har tagit prov men inte hittat någon svamp, och läkaren tyckte hon var lite röd och svullen och sa att hon tyckte det såg ut som eksem. Dottern har haft klåda i underlivet till och från länge och tidigare har hon också haft några enstaka små röda prickar, ibland med en liten varkula i, nästan som finnar i ljumskarna och några lite längre  ner på låren, men dessa har försvunnit. Förut har klådan varit lindrig  och vi har smörjt med lite Cortimyk och hydrokortison och både prickar och klåda har försvunnit. Men nu under senaste månaden har hon haft stark klåda, ibland går hon och kliar sig i princip hela tiden, men aldrig på nätterna. Hon säger att det kliar mest i ena ljumsken, men man ser absolut ingenting där.

    Innan vi gick till vårdcentralen testade vi Cortimyk, Canesten, hydrokortison och terbinafin i några dagar-till en vecka vardera, då blev det en liten aning bättre först och sen likadant igen efter ett par dagar. På vårcentralen (ca 2 veckor sedan) fick vi Daktacort och Aerius mot klådan, var likadant där, något bättre en dag sedan likadant. Dr tyckte då också att hon såg svullnad och rodnad på och innanför de yttre blygdläpparna. Jag har sett tydlig rodnad på  dotterns yttre blygdläppar en dag då hon hade kliat sig mycket, men inte vare sig förr eller senare.

    Efter besöket på vårdcentralen har jag också köpt nya trosor i ekobomull till henne (tidigare har vi haft vanliga bomullstrosor) som jag bara tvättat med mild tvättvål, och även testat med trosskydd. Har inte sett någon skillnad på klådan. Vi har även börjat tvätta varje dag med babyolja istället för vatten och bytt ut toapappret från återvinningspapper till  vitt. Jag har psoriasis själv om det kan spela någon roll. Dottern har problem med torr hud på vaderna och haft torsk och svamp i underlivet som bebis som gick bort med cortimyk, men det var länge sen.

    Tacksam för råd och tips om du har några. Jag tänkte försöka boka tid hos en hudläkare men vet inte riktigt om det är vad jag ska söka, eller allmänläkare barn eller kanske en vulvamottagning i första hand? Man vill ju helst inte utsätta henne för en massa onödiga undersökningar på olika ställen.

  • Svar på tråden Eksem i underlivet?
  • Allergiexperten

    Hej! Det kan vara en streptokockinfektion som i så fall behandlas med penicillin. Ta kontakt med läkare igen och be att de tar en snabbtest för streptokocker i underlivet. Om hon inte blir bra tycker jag en barnläkare ska bedöma utslagen eftersom de salvor ni använt inte hjälper.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Eksem i underlivet?