• Försöker

    Behöver bolla lite alternativ med er som varit i adoptionssvängen ett tag...

    Hej!

    Jag och maken har nu bestämt oss för att dra igång adoptionsprocessen, efter många år av barnlöshet. Vi står precis inför flytt till en gård (där jag ska bedriva handelsträdgård med 4000 kvm växthus) med stort hus. Tidigare bodde vi i liten lght så då var det inte aktuellt, vi sparade allt för att kunna hitta en gård som denna. Dessutom har vi båda pluggat länge. 

    Nu är maken klar med studierna, har 5-årig universitetsutbildning och fick fast jobb innan han var klar. Så långt är allt ok. Men jag står vid slutranden av min utbilning (den slutar i mars 2014) och öppnar/drar igång växthusen samtidigt.

    Det som nu är dilemmat är huruvida jag ska fullfölja sista studietiden (behöver det inte kunskapsmässigt) och alltså ansöka om adoption som student eller om jag ska hoppa av nu och ha A-kassa den lilla tiden som är fram till verksamhetsstart? Vad är värst/bäst utifrån adoptionsutredningen sida?

    Vi flyttar alltså flera städer bort och jag får pendla 15 mil om dagen (!) för att fortsätta plugga. Dessutom slutar flera lärare nu i sommar och utbildningen kommer ge mig absolut noll, förutom en examen som inte är nån nytta när man är egen företagare...

    Jag måste bestämma mig vilket jag ska göra innan den siste juni och det får HELT bli adoptionen som styr. Vågar man ringa utredaren på familjerätten och höra sig för eller ser det inte heller bra ut? 

    Kan man bli godkänd som arbetslös? Kan man bli godkänd som student? Maken har ju en trygg tjänst och jag har min framtid/jobb utstakat för mig. Däremot kommer det ta ett år eller två, kanske 3 innan jag börjar ta ut lön från min verksamhet. Allt det genererar går tillbaka till marknadsföring osv... Och så länge kan vi inte vänta med att starta adoptionsprocessen. 

    Känner mig helt villrådig av allt just nu och kan inte tänka riktigt klart. Vet inte heller hur saker bedöms av familjerätten. Kan ni som varit med i svängarna innan ge mig lite feedback så jag kommer fram till något?

    Tack!  

  • Svar på tråden Behöver bolla lite alternativ med er som varit i adoptionssvängen ett tag...
  • Zebrima

    Spontant tror jag att det bästa är om du slutför utbildningen och har den att "falla tillbaka på" om företaget inte går som du tänkt. Vissa länder kräver ju också eftergymnasial utbildning/examen för att godkänna sökanden.

    Många länder är lite traditionella i sitt tänk, så huvudsaken är att mannen har fast jobb men i så fall en bra inkomst så att han utan problem kan försörja både sig själv, dig och barnet.

    Våra utredare var vettiga och bra så de hade man kunnat rådfråga i detta ärende, men alla är kanske inte lika bra att diskutera denna fråga med. Men det kanske inte skadar att ringa och fråga dem hur de ser på att bara mannen har en inkomst.

  • Försöker

    Tack för ditt svar. Vår utredare verkar också vettig och trevlig så då kanske det är värt att höra lite med henne trots allt.

  • Försöker
    Pippi - Kö står vi redan i. Men det är ingen kö till att börja medgivandeutredningen och det är den jag är bekymrad över. Vi har blivit anvisade till föräldrautbildningen i staden närmast oss, och den drar igång när vi flyttat. Så medgivandeutredning börjar innan studierna är över. Vilket innebär att om jag förtsätter plugga så går vi väldigt mkt back ekonomiskt. Så frågan är hur "illa" a-kassa är?
  • fabbemam

    Jag tror att handelsträdgården är ett större hinder än pluggande eller A-kassa!

    Att starta upp ett eget företag tar ju mycket tid och energi och att samtidigt adoptera skulle kunna bedömas som olämpligt. Det är ju rent ekonomisk mer osäkert också med tanke på att det är lättare att gå i konkurs om man har eget företag än om man är arbetssökande.

    Att plugga färdigt visar ju på att du vill ha tryggheten med en färdig utbildning OM det skulle gå åt skogen med handelsträdgården...

    MEN jag tycker absolut inte att du ska ge upp några av dina planer utan ringa och höra med handläggaren i den kommun ni ska flytta till. Bolla dina tankar med denne, det visar mer din goda vilja att göra allt för att bli förälder än något annat. 

    LYCKA TILL!

  • en glad

    Gå föräldrautbildningen snarast möjligt så kommer säkert pusslet att falla ut!
    Sedan är det som vanligt så att svenskt medgivande är lättare att få än att hitta ett ursprungsland med a-kassa (med reservation för att din man kanske har en rasande bra inkomst vid den tiden?)

  • Försöker

    Tack för fler svar! 

    Fabbemam - Jo, jag förstår att nystart av företag anses som en risk i alla avseenden. I det här fallet finns dock en stabil kundkrets som ger en viss omsättning redan från start. Är ganska säker på att även utredaren hört talas om/varit kund där sen innan, så pass stor är anläggningen. Så jag hoppas det ska ses som en "trygg" framtid för både mig och barnet men det är jättebra att du påpekade den aspekten. Har aldrig tänkt på att företaget kan ses som en risk av utomstående.

    En glad - Ok. Vi börjar med kursen så får vi se. Det är mycket som hänger i luften just nu. Men jo, min mans inkomst kommer öka drastiskt de närmaste året, som vanligt är i hans branch och med den utbildningen.

  • fabbemam
    Försöker skrev 2013-06-18 08:18:54 följande:
    Tack för fler svar! 

    Fabbemam - Jo, jag förstår att nystart av företag anses som en risk i alla avseenden. I det här fallet finns dock en stabil kundkrets som ger en viss omsättning redan från start. Är ganska säker på att även utredaren hört talas om/varit kund där sen innan, så pass stor är anläggningen. Så jag hoppas det ska ses som en "trygg" framtid för både mig och barnet men det är jättebra att du påpekade den aspekten. Har aldrig tänkt på att företaget kan ses som en risk av utomstående.

    En glad - Ok. Vi börjar med kursen så får vi se. Det är mycket som hänger i luften just nu. Men jo, min mans inkomst kommer öka drastiskt de närmaste året, som vanligt är i hans branch och med den utbildningen.
    Ja men va bra! Då är det säkert inga problem, bara du kan övertyga utredaren om att du kommer att få TIDEN att räcka till. Då spelar det nog ingen större roll om du pluggar eller går på A-kassa tiden som är mellan nu och verksamhetsstart.

    Kan din man försörja både er och ett barn så har det ju i nuläget ingen betydelse, det som ska bedömmas är om ni har en stabil ekonomi som "tål" ett barn. Däremot kan vissa länder tycka att det är bra om båda har jobb men då kanske utredaren kan skriva i utredningen att du kommer att börja jobba mars 2014 om utredningen hinner bli klar innan dess.
  • Försöker

    Fabbemam - Tack för ditt svar igen.

    Vi har vänt och vridit på läget lite till. Det verkar som om schemaläggarna på min utbildning lyckats klämma ihop 5 dagars schema till 3. Vi är över hälften som har 1,5-2 tim pendling och flera var beredda att hoppa av nu. Så det var goda nyheter. Så just nu lutar det åt att jag fortsätter plugga. Tog till mig det ni skrev om att eftergymnasial utbildning är till ens fördel vid adoption. Dessutom känns inte det här med a-kassa så bra, rent generellt.

    Sen verkar det som om förutsättningarna för att få ett visst startstöd för nystartande av odlingsföretag för främjande av landsbygd ser bra ut. Så har vi tur så kan det ge mig en liten inkomst ganska snart och en ännu bättre förutsättning att kickstarta verksamheten. 

    Förresten så pratade maken med utredaren igår och första mötet blir redan i jul! Skrattande   

Svar på tråden Behöver bolla lite alternativ med er som varit i adoptionssvängen ett tag...