• Anonym (undrar)

    Katt i hus

    Hej! 
    Jag undrar över en grej. Min son har atopiskt eksem och allergi mot ägg, björkpollen och lite korsallergier därtill, speciellt under vår och försommaren. Har även påvisat allergi mot hund och katt. Det har dock blivit bättre. 

    Kan han vistas en vecka i ett hus där det finns katt (utekatt), om det är så att han inte uppvisar symptom, och vi har med alla allergimedeciner och antihistaminer dit såklart. Kommer nog inte att vistas jättemycket inomhus. Såklart avbryter vi vistelsen om det inte funkar. 

    Tacksam för svar:)! 

  • Svar på tråden Katt i hus
  • Allergiexperten

    Hej! Det beror ju på hur allergisk han är förstås, du skriver att allergin har blivit bättre vilket jag tolkar att han inte har så stora besvär. Det får bli ett generellt svar eftersom du inte skriver vilken ålder barnet har eller vilka symtom han får vid kontakt med katt.
     Om han inte får andningsbesvär vid kontakt med katt så bör det gå bra. Ge honom antihistamin dagligen och ha övriga mediciner i närheten.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Anonym (undrar)
    Allergiexperten skrev 2013-06-19 21:31:40 följande:
    Hej! Det beror ju på hur allergisk han är förstås, du skriver att allergin har blivit bättre vilket jag tolkar att han inte har så stora besvär. Det får bli ett generellt svar eftersom du inte skriver vilken ålder barnet har eller vilka symtom han får vid kontakt med katt.
     Om han inte får andningsbesvär vid kontakt med katt så bör det gå bra. Ge honom antihistamin dagligen och ha övriga mediciner i närheten.
    vänliga hälsningar Anitha 
    Barnet är snart 5 år. Han har aldrig fått andningsbesvär, utan nysningar, klåda och rinnande ögon. Katten skulle tydligen inte vistas i sovrummen utan bara i övriga huset. Han hade 4,6 i värde mot kattmjäll på de senaste testerna. Vet inte hur pass "allergiskt" det är...?
  • Allergiexperten

    Hej igen! Värdet är inte jättehögt men visar en tydlig allergi, katten bör inte vara inne i huset när ni är där. Barnet behöver också ta antihistamin dagligen.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Katt i hus