• Äldre 20 Jun 22:53
    8504 visningar
    12 svar
    12
    8504

    Råd om ansökan av personnummer for min utlandska man

    Hej! Vi kommer flytta från England till Sverige i höst. Är det nagon som vet hur det funkar med personnummer till min man? Vi vill kopa ett hus så snart som möjligt, men jag anar att banken ej kommer godkänna min man utan pers.nr. Han är dessutom den enda med en inkomst (jag jobbar inte or tillfallet). Är det nagon som har nagon erfarenhet av liknande problem? Tips om allt som gäller flytt, pers nr, osv mottages garna!

  • Svar på tråden Råd om ansökan av personnummer for min utlandska man
  • Äldre 20 Jun 23:14
    #1

    Jag tror inte man kan fa ett vanligt personnummer om man inte ar svensk medborgare. Man kan fa ett tillfalligt, for administrativa skal, tror jag, men det ar inte samma som svenska medborgare har. Kolla med immigrationsverket, eller kanske polisen. Det ar nog inte sa troligt att en svensk bank beviljar ett lan till nagon som inte ar bosatt i Sverige annu och saknar personnummer, men de kanske gor undantag om hans ekonomiska situation ar exceptionell eller om han har fast jobb i Sverige.

  • Äldre 20 Jun 23:19
    #2

    Min man (också från England) fick sitt personnummer i samband med att han fick uppehållstillstånd. Och jo, det var ett "riktigt" personnummer, ej samordningsnummer. Minns dock inte om vi fick ansöka om det separat eller om han bara blev tilldelad det ändå. Kolla migrationsverkets hemsida är mitt bästa tips :)

  • BluppB­lupp
    Äldre 20 Jun 23:45
    #3

    Man får ju personnr när man kommer hit. Man behöver inte vara svensk medborgare för o få det. Sen hur det e o få lån vet jag inte, men verkar tveksamt att en bank beviljar ifall man inte jobbar här i Sverige. Lycka till :)

  • Äldre 21 Jun 00:17
    #4

    Om uppehållsrätt: www.migrationsverket.se/info/5968.html Personnummer får man tydligen av Skatteverket, men först när man folkbokför sig i Sverige.

  • Mollan­85
    Äldre 21 Jun 00:26
    #5

    Man ska ha ett uppehållstillstånd först , när de är klart folkbokför man sig i Sverige , och i samband med de får man också 4a sista siffror i personnumret.

  • Äldre 21 Jun 16:03
    #6
    Cocolino skrev 2013-06-20 23:14:49 följande:
    Jag tror inte man kan fa ett vanligt personnummer om man inte ar svensk medborgare. Man kan fa ett tillfalligt, for administrativa skal, tror jag, men det ar inte samma som svenska medborgare har. Kolla med immigrationsverket, eller kanske polisen. Det ar nog inte sa troligt att en svensk bank beviljar ett lan till nagon som inte ar bosatt i Sverige annu och saknar personnummer, men de kanske gor undantag om hans ekonomiska situation ar exceptionell eller om han har fast jobb i Sverige.
    Personnummer har inget med medborgarskap att göra.  Min amerikanske man fick personnummer när han var folkbokförd i Sverige, men våra två barn som är svenska medborgare och födda i USA har samordningsnummer.
  • Äldre 21 Jun 17:54
    #7

    Jag är i nästan exakt samma situation. Min holländske man och jag ska flytta till Sverige från England (Oxford) i höst (oktober) tillsammans med vår då 14-månaders dotter. Jag har inget direkt att tillföra, men kommer att följa den här tråden.

  • Äldre 21 Jun 18:41
    #8

    Tack alla. Det är en sån "djungel" med information overallt! Malzac - lycka till med din flytt. Meddela garna hur ert planerande gar.

  • Äldre 21 Jun 19:53
    #9

    Man får personnummer när man blir folkbokförd, och det har inget med medborgarskap att göra.

    Varför inte kolla Skatteverket?

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttatillsverige.4.76a43be412206334b89800018617.html

  • Äldre 21 Jun 19:57
    #10

    EU/EES-medborgare måste inte heller ha uppehållstillstånd, det man prövar är uppehållsrätt (ex genom att ha en anställning)

  • Äldre 21 Jun 22:47
    #11
    evaoregon skrev 2013-06-21 16:03:49 följande:
    Personnummer har inget med medborgarskap att göra.  Min amerikanske man fick personnummer när han var folkbokförd i Sverige, men våra två barn som är svenska medborgare och födda i USA har samordningsnummer.
    ha ha, tur att det inte ar jag som ska flytta tillbaka till Sverige da, forvirrad som jag har. Visst ar det ratt att man bara maste vara folkbokford, inte medborgare!
  • Äldre 1 Jul 13:28
    #12

    Jag planerar att flytta till Sverige våren 2014 med min partner (fransk medborgare) och vår son (har samordningsnummer eftersom han är född utomlands). Har kollat med skatteverket och de säger att när vi kommer till Sverige så ska alla tre gå till närmsta skattekontor för att registrera oss som bosatta i Sverige. Antar att min partner då får ett personnummer eller samordningsnummer.. man är ju beroende av det i Sverige, svårt att göra nåt utan.

Svar på tråden Råd om ansökan av personnummer for min utlandska man